tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

TPP vs FPP - czy widok z oczu bohatera jest lepszy niż zza pleców?

5 848 wyświetleń 28 sierpnia 2016

Co pozwala się lepiej wczuć?

W wypadku gier pierwszoosobowych mówi się często o immersji, zanurzeniu w świecie, wczuwaniu w postać. Jest jednak sporo osób, które preferują perspektywę trzecioosobową, a dokładniej - kamerę umieszczoną za plecami postaci. Do czego lepiej nadaje się widok TPP, a do czego FPP? Czy horror z trzeciej osoby może być straszny? Na te pytania odpowiada Kacper Pitala.

Komentarze Czytelników (53)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
28.08.2016 17:50
Cobrasss
odpowiedz
Cobrasss
143
Senator

Raczej TPP bo kiedyś kierowany bohater był lepiej animowany.

Ale lubię FPP za Immersje, Pamiętam swój 1szy raz na amidze z Joystickem i symulator lotu jakimś myśliwcem, poczucie było takie jakbym siedział naprawdę.

Ale teraz takie odczucie mam przy pomocy kierownicy i grze Race WTCC 07 the game.

28.08.2016 19:09
Szatek iks de
odpowiedz
Szatek iks de
72
Konsul

Jeśli chodzi o Tomb Raider no to wiadomo, że TPP huehuehuehue (gimnazjalny humor)

28.08.2016 19:36
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

Jeszcze zapomniałem nawiązać do immersji w grach, bo jeśli chodzi o wczuwkę to wbrew pozorom dla mnie najlepszy jest widok TPP. Wydawałoby się, że to FPP jest tym właściwym skoro patrzymy na świat oczami postaci. Jednakże perspektywa trzecioosobowa sprawia, iż widzimy głównego bohatera osadzonego w tym świecie: poruszającego się po nim, wchodzącego w interakcję z postaciami oraz obiektami. Nawet takie wydawałoby się błahe rzeczy, o których wspomniał Kacper, jak przedzieranie się przez śnieg, utykanie postaci dają nam obraz tego co dany bohater może odczuwać czy myśleć, dzięki czemu łatwiej się wczuć w jego sytuację. W FPSach po otrzymaniu serii z kałacha postać przeciera ekran ręką i znów jesteśmy gotowi do akcji. :P Ciekawa jest też kwestia o której Kacper wspomniał na początku: jeśli siedzimy w realu to wiemy, że siedzimy dzięki dodatkowym zmysłom, których w grze nie posiadamy i jesteśmy zorientowani co do naszego położenia. W grze z widoku pierwszoosobowego, jeśli nie widzimy pod sobą ciała postaci to równie dobrze możemy kucać, stać czy siedzieć, jednak bez dodatkowych informacji nie jesteśmy w stanie tego wywnioskować co postać robi. W wielu grach z widokiem TPP, które dzisiaj wychodzą nawet jak staniemy to postać nie stoi nie ruchomo tylko rozgląda się, przeciąga czy drapie po tyłku. :P A do tego dochodzą też takie smaczki jak para wodna wydobywająca się z ust, mokre ubrania czy brud przyczepiający się do bohatera jak w najnowszym Uncharted. Nawet takie drobne rzeczy wpływają na immersję. Kamera TPP jest o wiele bardziej złożona, chociaż dobrze zrobiony widok FPP (patrz: GTA V) też może pozytywnie wpływać na naszą wczuwkę.

28.08.2016 20:54
2
odpowiedz
zanonimizowany1093317
18
Generał

Generalnie to mi to wsio ryba: byleby kamera była dobrze zrobiona. Ale: lubię jak gry FPP mają świadomość ciała postaci, tak że nie steruje się latającą kamerą, tylko faktycznie postacią.

28.08.2016 21:18
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

Ja wole jednak TPP, bo lubie patrzec na swojego awatara, lubie tez widziec jak zmienia sie wyglad postaci (np. nowa zbroja). W grach gdzie jest wybor (Skyrim, Fallout) przez wieksza czesc gram w tpp, fpp tylko od czasu do czasu wlacze zeby zobaczyc jak wygladaja rozne bronie trzymane w rekach.
Ale nigdy sie nad tym jakos dluzej nie zastanawialem, raczej przekonany bylem, ze bardziej wczuwam sie w postac jak patrze z jej oczu. A tu z materialu wynika cos zupelnie odwrotnego, ale jak dluzej nad tym pomyslec to ma to sens. Jak widze trzesaca sie z zimna Lare to bardziej to odczuwam niz gdybym patrzyl z jej oczu i na ekranie pojawila sie ikonka sniegu czy niebieski pasek z boku ekranu symbolizujacy odmrozenie.
Wole tez tpp bo po prostu wiecej widac. Nie jest to moze uczciwe w stosunku do przeciwnikow (jakos tak "trudniej" sie w skradanke fpp niz tpp, np. nie widac co jest za rogiem), ale kto by sie przejmowal zbitkami pikseli :)
Dzieki za to Kacper, kolejny spoko material.

post wyedytowany przez zanonimizowany1101535 2016-08-28 21:20:18
28.08.2016 22:15
The Puchacz
👍
1
odpowiedz
The Puchacz
52
Generał

Kolejny super materiał, dzięki Kacper :)

28.08.2016 23:38
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

TPP daje lepsze wrażenia. Dziś najlepsze tytuły maja jednak widok w trzeciej osobie. First person view to rozwiązanie już dość archaiczne.

29.08.2016 00:39
Cre‹A›ToR
odpowiedz
1 odpowiedź
Cre‹A›ToR
26
Konsul

Akurat w przypadku Lary lepszy jest tryb TPP wiadomo czemu.

29.08.2016 08:22
Sir Xan
😉
1
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

TPP czy FPP?

Obie są dobre, ale to zależy od założenia gry, bohatera i ... gusta graczy. Każdy tryb widoku daje odmienne wrażenie z gry.

Splinter Cell, Hitman ~ Thief
Resident Evil 4 ~ Amnesia
Gothic ~ Skyrim
Red Dead Redemption ~ Call of Juarez
Mass Effect ~ Halo
i tak dalej...

post wyedytowany przez Sir Xan 2016-08-29 08:25:59
29.08.2016 11:19
Janczes
😊
odpowiedz
Janczes
135
You'll never walk alone

zdecydowanie wole widok FPP. Kocham strzelanki a TPP tylko bardzio lubie.
Jedyny plus TPP to mozna sie zakrasc za sciane i obkrecic kamere w np. prawo i bedac zaslonietym mozna wygladac i widziec gdzie sie kto przyczaił :P

29.08.2016 11:56
Matysiak G
odpowiedz
Matysiak G
134
bozon Higgsa

Jak gram kształtną babeczką to tpp. Jak facetem/robotem/stworem to obojętne. I tak nikt już nie robi action adventure na miarę Legacy of Kain, więc perspektywa nie ma specjalnego znaczenia. Takie Gears od War spokojnie mogłoby być fps-em. Nawet slashery z parkourem już robią w pierwszej osobie. Może superbohaterskie gierki w rodzaju Saint's Row 4, Prototype i Infamous potrzebują jeszcze tpp do czegoś więcej niż inny fov i zasięg wzroku.

post wyedytowany przez Matysiak G 2016-08-29 12:01:23
29.08.2016 14:24
Saed
odpowiedz
Saed
121
Pretorianin

Świetny materiał!
FPP i TPP to nie tyle kwestia indywidualnych preferencji widoku, co samej istoty rozgrywki. Wśród ulubionych gier mam zarówno takie z widokiem FPP jak i TPP - wszystko zależy od tego jak twórcy potrafią spożytkować ich możliwości, przedstawić świat, bohaterów, interakcje, poprowadzić historię, itp. TPP teoretycznie daje o wiele większe pole do popisu, ale tylko w kwestiach technicznych, bo jeśli chodzi o doznania, to widok z oczu ma równie bogate - jeśli nie bogatsze - spektrum środków. Immersja w FPP nabiera nowego wymiaru z wykorzystaniem okularów VR - tutaj jeszcze wiele może się zdarzyć.

29.08.2016 14:48
odpowiedz
BrzydkiBrzydal
19
Legionista

Nie musiałem spoilerowac o Deus Ex Bunt ludzkosci:)

29.08.2016 15:48
FanGta
odpowiedz
2 odpowiedzi
FanGta
114
Generał

Stała kamera w pierwszych Residentach i Silent Hillach to najbardziej poroniony pomysł jaki można było zrobić w grze, aż śmiać mi się chcę jak patrze że ktoś tylko się obija o ściany w tym Residencie co pokazałeś. W takim God of War 3, gdzie jest mix stałej kamery i TPP taka kamera jest zrobiona już po mistrzowsku, głównie dlatego, że w grze generalnie są wielkie przestrzenie, i tu ustawienie kamery robi robote.
Po co widok z TPP znad ramienia? Wkurza mnie zawsze niemiłosiernie jak przez przypadek przełącze widok z lewego na prawę ramie, powinien być zza pleców, a znad ramienia tylko wtedy jak się celuje, strzela

29.08.2016 16:08
1
odpowiedz
michrz
56
Konsul

Najlepsza jest możliwość przełączenia między TFF a FPP - jak np. w Mount&Blade albo GTA V

29.08.2016 17:04
2
odpowiedz
zanonimizowany1074990
29
Generał

Irytuje ten rodzaj FPP, który generuje niebezpodstawne poczucie "bezcielesności" postaci - patrzę w dół i nie widzę swoich stóp (bo faktycznie nie wymodelowano postaci, a gracz kieruję samą kamerą ewentualnie z doczepioną parą rąk), albo patrzę do tyłu pod kątem, który skręciłby mi kark...

Poza tym - jak napisano - najlepiej, gdy jest opcja swobodnego przełączania widoku, żeby każdy mógł grac tak, jak woli (z możliwością blokady z uwagi na fair play w MP). Ale niewiele chyba jest gier, których projekt jest pod tym względem uniwersalny i świat ogląda się w nich równie dobrze z obu perspektyw.

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-08-29 17:06:42
29.08.2016 21:24
JaspeR90k
odpowiedz
JaspeR90k
58
ONE MAN ARMY

Zdecydowanie preferuję widok TPP. W tym przypadku mam możliwość obserwowania jak sterowany prze zemnie model postaci głównego bohatera reaguje na moje komendy, ponieważ cały czas widzę go w głównym kadrze, oraz animacje jego ciała np. podczas walki, biegu, wspinaczki czy też różnego rodzaju gestykulacji. Przy widoku FPP to poczucie sterowania kamerą zawieszoną tuż nad ziemią pozostanie niezmienne, nawet mimo tego że w wielu grach tego typu jak np. Thief czy Mirrors Edge podczas wykonywania różnych czynności widać na ekranie dobrze animowane kończyny bohaterów. Przy widoku TPP ogromne znaczenie ma praca kamery która cały czas podąża za plecami naszego bohatera sprawiając wrażenie że sterujemy zarówno nią jak i samych modelem postaci. W Wiedźminie 3 praca kamery TPP została zrealizowana w sposób niemal wzorowy i stanowi swoisty przykład tego jak tak perspektywa znacznie wpływa na imersję, oddalając się podczas walki dając lepszy przegląd pola walki, przybliżając się po wejściu do budynku co znacznie ułatwia eksplorację, oraz kapitalnie łapiąc ujęcia podczas dialogów

29.08.2016 21:57
odpowiedz
K2pl
37
Centurion

Wszystko zależy od tego co lepiej buduje klimat produkcji. Jeśli ma to być coś bardzo dynamicznego to lepszy będzie widok FPP, ale jeśli chodzi o grę, w której liczy się klimat i filmowość to lepiej na tym polu wypada TPP

30.08.2016 07:39
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany800546
16
Chorąży

A wystarczyło by zrobić fpp z dobrze ustawionym FOV, widzialnym ciałem, ramionami, nogami. Dodać dobre animacje i wtedy też by było widać jak się postać trzęsie z zimna itp. ale po co? za dużo roboty łatwiej zrobić kamerę z przyczepionymi łapami :/ przecież wszystkie animacje z tpp można dodać to fpp to nie jest żaden problem tylko roboty trochę więcej...

Co do tpp to za cholerę nie czuję tej kamery... to nadaje się tylko do objrzenia postaci i przełączenia z powrotem na FPP

post wyedytowany przez zanonimizowany800546 2016-08-30 08:02:22
30.08.2016 09:58
Burakos
😈
odpowiedz
Burakos
25
Pretorianin

Lubię TTP, ale regulowane, bym przesunął kamerę na miejsce tuż za plecami - niemal maksymalne zbliżenie. Dzięki TTP na swój sposób bardziej "czuję" postać. W L.A. Noire postać jest odległa, a ekran mam mały... to, plus brzydka grafika i animacja 2 30 klatkach na sekundę w ciągu kwadransa obrzydziły mi grę.

30.08.2016 12:07
odpowiedz
zanonimizowany1167700
27
Pretorianin

hymm. sami sie wkrecacie w spirale. najprostrze, logiczne i oczywiste rzeczy urastaja do miana czegos niesamowitego... prosze.

post wyedytowany przez zanonimizowany1167700 2016-08-30 12:08:48
30.08.2016 16:21
Campino
1
odpowiedz
Campino
6
Junior

Wszyscy to piszą, ale ja też muszę - bardzo fajny materiał!
A jeśli chodzi o widok, to tak jak mówiłeś, każdy ma swoje plusy i minusy. Osobiście wolę jednak troszeczkę FPP, tak jak jest w Wiedźminie lub Mass Effeccie ;)

30.08.2016 18:10
phantom_pain1
odpowiedz
phantom_pain1
4
Legionista

Zdecydowanie wybieram TPP - muszę wiedzieć, co się dookoła dzieje i widzę lepiej swoją postać. Nie same gry FPP mnie drażniły swoją mechaniką, ale właśnie z powodu widoku z oczu bohatera. Mam nadzieje, że coraz więcej gier będzie powstawać z widoku TPP.

The Last Of Us, Red Dead Redemption, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, nie wyobrażam sobie widoku FPP w tych grach.

post wyedytowany przez phantom_pain1 2016-08-30 18:10:31
30.08.2016 18:18
Iselor (Łódź)
1
odpowiedz
Iselor (Łódź)
118
Senator

Nie przepadam za TPP. W widoku FPP jest inne "wczucie się", immersja. Pamiętam jak się wściekłem gdy się okazało że Heretic II będzie TPP.....Jedyny gatunek gdzie widok FPP mi przeszkadza to przygodówki. Tu wolę widok "z boku".

02.09.2016 10:11
odpowiedz
zanonimizowany1193184
1
Legionista

Według mnie wszystko zależy od gatunku gry i własnych preferencji. Ja na przykład wolę gry RPG w TPP, a strzelanki w FPP, ale poza wyjątkami od reguły, gdzie np. Maxa Payne'a nie wyobrażam sobie inaczej niż w TPP, a Skyrim to dla mnie tylko FPP. Fajną i udaną kompilacją obu perspektyw był dla mnie Deus Ex: Human Revolution.

06.09.2016 13:41
1
odpowiedz
Abregado
15
Legionista

Świetny materiał, temat w zasadzie wyczerpany. Ja osobiście preferuję TPP właśnie z powodu "uzupełniania" przez ten tryb zmysłów brakujących w FPP. W tym drugim trybie nie mam poczucia stąpania po gruncie, nie czuję tego, kiedy skończy mi się ziemia pod stopami. Brakuje mi też tej orientacji po bokach i z tyłu głowy. Przez to wszystko w gry FPP gra mi się po prostu trudniej i mniej przyjemnie, immersja jest znacznie mniejsza niż przy TPP.

11.09.2016 17:28
Adrianun
odpowiedz
Adrianun
116
Senator

Myślę, że masz rację - w TPP skupiamy się bardziej na postaci i jej reakcjach, a w FPP na otaczającym nas świecie.

02.11.2016 12:25
torrer
odpowiedz
torrer
55
Centurion

Nie widok z oczu tylko z szyi!

23.11.2016 23:39
Phisto
😐
odpowiedz
Phisto
23
Chorąży

To W Izolacji była jakaś Amanda? O.o

24.11.2016 00:37
Hydro2
odpowiedz
Hydro2
125
Legend

Dobry materiał! Osobiście wole FPP dla strzelanek i horrorów ale resztę gier chętnie widziałbym w TPP. W TPP najbardziej lubię walkę (animacje) i to że widzę jak moja postać wygląda.

U mnie dokładnie tak samo

(także w VR)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom
9:00
20475228

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom

547 032 wyświetlenia 14 października 2019

Jak jednym banem wkurzyć graczy
14:04
16665376

Jak jednym banem wkurzyć graczy

2 420 wyświetleń 21 października 2019

10 gier, które ukończyli tylko nieliczni
16:33
15247302

10 gier, które ukończyli tylko nieliczni

398 201 wyświetleń 14 października 2019

Minecraft VS najdziwniejsze wyzwania graczy
10:30
13421169

Minecraft VS najdziwniejsze wyzwania graczy

77 wyświetleń 21 października 2019