tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

30 FPS vs 60 FPS - po co nam 60 klatek na sekundę w grach?

51 636 wyświetleń 6 sierpnia 2014

Sami zobaczcie, jaka jest różnica.

Wraz z pojawieniem się PS4 i Xboksa One, rozpoczęła się w Internecie nowa mania. Obok rozdzielczości 1080p pożądanym przez wielu graczy elementem jest animacja w 60 klatkach na sekundę. Pecetowcy mogą być do tego przyzwyczajeni, konsolowcy - wręcz przeciwnie. Czy 60 FPS-ów to faktycznie rzecz, którą warto ścigać w nowej generacji konsol?

Komentarze Czytelników (107)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
08.08.2014 12:51
odpowiedz
Sir Xan
76
Senator

@wister088 -> Święta prawda. Hasło "Poniżej 60 FPS nie można nazwać gra" jest absolutnie bezsensu. 30 FPS to minimalnie do dobra rozgrywka, a 60 FPS to już raczej "luksusowa rozgrywka". Tylko poniżej 25 FPS nie można nazwać płynna rozgrywka. Po prostu część społeczności gracze nie należą do skromni niczym nieznośni elity z renesansu i nie wiedzą, jak zadowolić się tym, co mają, to wszystko. ;)

08.08.2014 14:10
odpowiedz
kaszanka9
82
Delbralstroperslerartor

MaXXii [13] http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13355759&N=1#post0-13355875

bo ludzkie oko nie jest wstanie wychwycić tych 60 klatek. Co za tym idzie 60 fpsów daje nam lepsze doznania z gry.

Co za brednie, oczywiście, że jest w stanie dlatego widać płynność, jest w stanie "zobaczyć" i więcej, każdy kto grał w 120 hz i ma do tego odpowiedni sprzęt już nigdy nie wróci do czegoś niższego nawet jak nie wyciąga tych 120fps zawsze.

Decca [18] http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13355759&N=1#post0-13355937

wydają się nam one nierealistyczne i jest głównie wina filmów,

To nie ma żadnego znaczenia, w grach zawsze 60fps sprawdza się lepiej niż 30, ZAWSZE.

08.08.2014 15:27
odpowiedz
JaspeR90k
58
ONE MAN ARMY

Ten kto stanowczo twierdzi że nie ma żadnej różnicy między 30 FPS a 60 FPS, albo ma poważną wadę wzroku lub też próbuje sam siebie oszukiwać w jakimś tylko dla siebie wiadomym celu... Krótko mówiąc WIĘCEJ=LEPIEJ. Tyle w temacie.

08.08.2014 17:10
odpowiedz
victripius
89
Joker

Oczywiście, że różnica jest widoczna i tutaj nie ma nawet o czym mówić. Czy jest to niezbędne? Raczej nie i czasami stałe 30 fpsów jest także dobrym rozwiązaniem.

08.08.2014 22:15
odpowiedz
kotek815
29
Legionista

W 1:50 to Super Meat Boy? Różową się chyba nie chodziło.

09.08.2014 00:18
odpowiedz
Szym00nexxus
49
Pretorianin

Między 30 klatkami w Forza Horizon, a 60 w FM 4 widać różnicę, ale te 30 w Horizon nie przeszkadza, a w nagrodę dostajemy ładniejszą grafikę i otwarty świat.

09.08.2014 08:22
odpowiedz
dia8el
86
Wiedźmin

Jak ktoś nie widzi różnicy 30 vs 60 fpm, to:
1/ sam siebie oszukuje
2/ ma kłopoty ze wzrokiem
3 gra w sapera itp gry, np. z przeglądarki www.
4/ ma za mały monitor (mniej niż 17")
kolejność nie bez znaczenia :)

09.08.2014 11:30
odpowiedz
intenseonly
1
Junior

No oczywiście, że jest różnica i to zasadnicza, szczególnie gdy w grach wymagana jest zręczność, wejście w zakręt w wyścigówce, zauważenie przeciwnika za rogiem z karabinem... po 6 letnim stażu gry w cs 1.6 nie usiadłbym do tej gry gdybym nie ustawił 100fps to jest dla mnie wyznacznik sprawności akurat w tej grze. A zupełnie inaczej się gra w cs 1.6 przy 100 fps niż w chociazby battlefielda 2 z 30 fpsami... różnica jest diametralna. Świetny materiał, pozdrawiam :)

09.08.2014 18:10
odpowiedz
Timiko4
10
Legionista

Lubię mieć 60 FPS (a nawet więcej). Poniżej widzę delikatne klatkowanie. Często do grania (w takiego quake'a np.) lubię mieć 120. Różnicę widać, mogę się skupić na czystym graniu i nie rozpraszać się "odbieraniem obrazu" ;)

09.08.2014 19:47
odpowiedz
Trevor902
2
Junior

Co to za gra wojenna ?

09.08.2014 23:01
odpowiedz
moro.
83
Pretorianin

Choć jestem zwolennikiem minimalnego pułapu tych 60kl/s, to i potrafiłem na starej konfiguracji przechodzić Black Flag z klatkami na poziomie 14-25. Bigger = Better. ;)

09.08.2014 23:29
odpowiedz
Ambitny Łoś
126
Cthulhu

Często mam taki problem, że taka sama liczba klatek na PC co na konsoli, nawet zablokowana, nie wydaje się tak płynna. Przy 60 fpsach już takiej różnicy nie ma, ale na 30 widać przycinanie obrazu. Nie chodzi o wahania klatek/s, tylko przerwania wynikające z samego systemu operacyjnego. Nie ważne ile usług w tle się powyłącza, na PC Windows zawsze będzie problemem. Tak, że nawet PCtowe 40-50 klatek może być gorsze niż konsolowe 30. Dodam, że to nie problem telewizor/monitor, bo obydwa urządzenia mam podłączone do tego samego monitora.

10.08.2014 17:18
odpowiedz
kisiel2512
16
Legionista

@Ambitny Łoś Wydaje mi się, że te przerwania wynikają z samej konfiguracji systemu, albo sterowników, bo występuje to tylko u niektórych PCtowców.

10.08.2014 20:33
odpowiedz
FajfeR77
2
Junior

Fajny materiał.
Ostatnio to rzeczywiście temat nr.1 na rynku, zwłaszcza konsol nowej generacji.
Myślę że temat zastępczy.
Nowych gier na PS4, pokazujących potencjał tej maszyny jest całe 2(Killzone i Infamous).
Zalewają nas odgrzewanymi kotletami i grami rodem ze smartfonów.
W tej sytuacj magiczne 30/60 FPS naprawdę nie robi różnicy.

A co do samego zagadnienia, to pełna zgoda z autorem tego materiału.
Jedna rzecz, którą warto dodać, to dokładne pytanie o percepcję ludzkiego oka.
Zagadnienie poruszone w materiale, wytłumaczone słusznie że im więcej FPS tym trudniej to rozróżnić. Ciekawi mnie jednak, czy jest jakaś możliwość zbadania ile dokładnie oko ludzkie jest w stanie zarejestrować FPSów. Tak poprostu: 200 FPS, 300FPS?
Napewno jest jakaś konkretna granica.
Jeśli chodzi o audio, producenci sprzętu grającego już dawno osiągnęli częstotliwości (niskie-wysokie tony w Hz) szersze od tego, które jest w stanie usłyszeć człowiek. Sprzęt audio od dawna więc może być idealny
(nie zawsze jest) , bo po co coś poszerzać skoro i tak już nikt tego nie usłyszy.
Czy tak jest w sferze video?
Czy jesteśmy w stanie zbadać że gdy filmy, a zwłaszcza gry osiągną kiedyś np. 400FPS to już nikt tego nie rozróżni i będziemy mieć do czynienia z urządzeniem idealnym?
pozdrawiam.

11.08.2014 00:29
11.08.2014 00:51
odpowiedz
zmudix
157
Professor Fate

FajfeR77, "badania przeprowadzone przez amerykańskie siły powietrzne w latach 70 pokazały, że wytrenowani piloci myśliwców byli w stanie wychwycić i zidentyfikować samolot znajdujący się na tylko jednej klatce z 220 wyświetlanych im w ciągu sekundy."

źródło: http://www.dobreprogramy.pl/Wideo-60-ramek-na-sekunde-bedzie-gwozdziem-do-trumny-plyt-Bluray,News,40927.html pewnie da się do tych badań dokopać, ale nie mam na to teraz ochoty :)

11.08.2014 09:32
odpowiedz
Zając2102
35
Centurion

Świetnie zrobiony materiał! Gratuluje! :)

11.08.2014 10:43
odpowiedz
El Chamuco
4
Junior

Hej co to za gierka w materiale bo nie obczajam ? Jakieś Call of Duty Somalian edition?

11.08.2014 12:50
odpowiedz
MaKeREV
3
Junior

Ta gra w materiale to Call Of Duty Black Ops 2(pierwsza misja) :)

11.08.2014 23:21
odpowiedz
El Chamuco
4
Junior

Ok dzięki;)

12.08.2014 11:59
odpowiedz
aenwu
71
Konsul

To czy gra jest płynna nawet na 25Fps to dużo zależy od silnika graficznego ja grałem przez spory okres czasu z Fps na poziomie 25Fps i w nie każdą grę grało się dobrze np Far Cry 3 był płynny Tomb Raider, Metro 2033, Metro Last Light też ale już seria Assasin's Creed w zależności od odsłony serii zachowywała się różnie np w AC II dało się grać fps na poziomie 60 ale dopiero po wymianie procesora AMD Athlon X2 4200+ na Phenom II X4 955 i Ge Force 9600GT a w Revelations już nie dało się grać dopiero po wymianie karty graficznej na GTX660Ti było stałe 60 Fps grafika została trochę poprawiona a wymagania co do karty graficznej poszły w górę.

12.08.2014 13:07
odpowiedz
-Miszka-
10
Legionista

Super materiał i oby takich więcej Kacper. Garść szybkich przystępnych informacji i nawet mi to co nieco rozjaśniło. Dopiero zakumałem po cholere w grach jest ta opcja ograniczenia FPS :)))

12.08.2014 15:43
odpowiedz
DywanTv
1
Junior

Ja na moim wooden PC mam np. w BF3 mniej więcej stałe 25 (640x480 wszystko na low...) i nie przeszkadza mi to być prawie zawsze 1, 2 czy 3 w rankingu. Chyba wszystko jest kwestią przyzwyczajenia :D Pozdrawiam, świetny materiał :D

12.08.2014 22:59
odpowiedz
Naczelnyk
137
Witch Hunter

Najważniejsze w multi pvp jest to, żeby wszyscy grali na tych samych ustawieniach, a to gwarantują tylko konsole.

16.08.2014 13:04
odpowiedz
Mepha
71
Mhroczny Pogromca

Dobry materiał!

17.08.2014 21:34
odpowiedz
CARLOSSSq
15
Legionista

Dobry materiał, pozdrawiam Kacper :)

25.08.2014 12:38
odpowiedz
Likfidator
88
Senator

Oczywiście 60 FPS wygląda lepiej niż 30, ale nie zapominajmy o tym, że w większości gier 60 FPS jest po prostu oszukane. Logika gry i silnik fizyczny są zawsze ustawione na sztywno w 20 lub 30 FPS. Tylko nieliczne gry ustawiają je na 60 iteracji na sekundę, bo to zwyczajna strata mocy obliczeniowej. 60 i więcej fps osiąga się poprzez interpolację pośrednich stanów silnika fizycznego. Każdy ruchomy obiekt w silniku fizycznym jest opisany nie tylko przez położenie, ale również posiada wektor prędkości, co pozwala uśredniać jego położenie w dodatkowych klatkach obrazu pomiędzy poszczególnymi iteracjami silnika fizycznego.

Podobna sytuacja jest z przetwarzaniem danych z pada czy klawiatury/myszy. Można to robić na dwa sposoby, albo odczytywać z częstotliwością silnika fizycznego, czyli mamy 20-30 odczytów na minutę, albo robić to w momencie odświeżania klatki i uśredniać wartości dla silnika fizycznego.
Co więcej sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że na odczyt myszy czy gałki analogowej nakłada się filtr low pass, który wygładza ruch kosztem precyzji i responsywności.

Dodatkowym kryterium jest też input lag monitora/TV. Większość tych urządzeń ma lag wynoszący 30-120 ms. Przy czym już 30 ms bardzo utrudnia gry muzyczne, a 50 ms sprawia, że granie w FPSy jest bardzo nieprzyjemne.
W efekcie różnica między 16,667 ms na klatkę przy 60 fps, gdzie realny odczyt kontrolera i tak oznacza 33,333 ms opóźnienia, a 33,333 ms przy 30 fps i tak jest pomijalna, gdy dorzucimy 30-60 ms input lagu z ekranu.

Ostatnią kwestią jest stabilność FPSów. TV i monitory pracują w 60Hz. Dlatego tylko 20,30 i 60 fps nie powodują rwania obrazu, czy szarpania animacji. Pewną nowością jest gsync od Nvidii, która sprawia, że to monitor synchronizuje się do częstotliwości generowania klatek przez GPU, co niweluje problemy z synchronizacją. Tak na marginesie praktycznie wszystkie ekrany LCD mogłyby wspierać tę technologię po zmianie firmware'u, ale przecież jest to doskonały sposób na sprzedanie nowych urządzeń.

I jeszcze ciekawostka na koniec. W całej tej konsolowej wojnie zapominamy o Nintendo, które wydaje gry tylko w 60 fps.

11.11.2014 15:59
odpowiedz
krzys1190
39
Informatyk

Na filmie wyświetlanym w 24 klatkach pokazujecie obok siebie porównanie 30 vs 60 LOL. Dobra mniejsza z tym, 60fps ma dla mnie tą zaletę że gra jest płynniejsza i to tyle, cała magia. Widać to szczególnie na konsolach, przykładem niech będzie GTAV gdy obracam kamerę to aż cały ekran przeskakuję +mocno się rozmazuję, przy 60fps ten efekt jest mniejszy i co za tym idzie milszy dla oka.

29.12.2014 02:15
odpowiedz
Nolifer
99
The Highest

Nie każda gra potrzebuje tylu klatek. Mi tylko wystarczy do strzelanek 60 klatek, żeby precyzja i czas reagowania był lepszy. Inne gry mogą mieć spokojnie 30.

15.01.2015 22:56
odpowiedz
BlowUP
36
Pretorianin

Świetny Materiał :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Najmocniejsze modele broni z gier, które w rzeczywistości nie są takie dobre
12:00
11380224

Najmocniejsze modele broni z gier, które w rzeczywistości nie są takie dobre

230 010 wyświetleń 17 listopada 2017

Śmieszne błędy z Eleksa – liczę na glicze!
8:34
9592252

Śmieszne błędy z Eleksa – liczę na glicze!

160 956 wyświetleń 12 listopada 2017

Czy w strzelanki da się grać na padzie?
12:00
8564158

Czy w strzelanki da się grać na padzie?

6 363 wyświetlenia 20 listopada 2017

Gra, która podpuściła hejterów - historia serii Postal
13:51
6716214

Gra, która podpuściła hejterów - historia serii Postal

144 356 wyświetleń 13 listopada 2017