tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Krytycznie o Fallout 4 – czy Bethesda zepsuła system rozwoju SPECIAL?

2 334 wyświetlenia 14 listopada 2015

Nowy pomysł niespecjalnie nam się podoba.

Fallout 4 to gra z dużym światem, wieloma zadaniami i intrygującym wątkiem głównym. Nie wszystko jednak prezentuje się w niej dobrze – jedna z poważniejszych zmian dotyczy systemu rozwoju postaci, znanego jako SPECIAL. Naszym zdaniem to krok w tył i zaprzepaszczenie dotychczasowych rozwiązań.

Komentarze Czytelników (81)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
15.11.2015 12:06
odpowiedz
Buran
38
Centurion

krakoos.xbox360
Odpowiedź jest prosta, bo te gry, pomimo wielu wad, miały sporo innych rzeczy do zaoferowania.

GTA V, daje nam kilka nowości jak trzech grywalnych bohaterów o różnych charakterach. Mnogość różnych możliwości jeśli chodzi o przemierzanie świata czy pare ciekawych dodatkowych aktywności. Nie wykastrowano tej gry tak jak Fallouta.

Wiedźmin 3, ma świetne postacie, historię, fabularyzowane questy poboczne, przyjemną dla oka grafikę i muzykę.

W resztę nie grałem, bo to nie mój świat.

Tymczasem przybywa taki Fallout 4, który głównie jedzie na marce, zamienia RPG w FPS i sypie licznymi uproszczeniami jak system dialogów, system levelowania i brak trybu HC.
Dodatkowo tło fabularne wypada blado, postacie są nie ciekawe, a za każdym krzakiem czai się kretoszczur, ghul lub bandyta. Wszystko ogranicza się do wybuchów i strzelania, tylko raz trafiłem na możliwość załatwienia konfliktu gadką, co w poprzednich Falloutach było na porządku dziennym.

Jedyne co mnie trzyma przy grze, to zarządzanie własną osadą i rozbudowany crafting, to im się udało. Ale wiele osób się w to nie bawi, więc nie ma się co dziwić że uważają F4 za porażkę, skoro gra poza tymi dwiema rzeczami nic nie oferuje. Albo inaczej, oferuje coś co jest zrobione nijako i na odwal.

Następnym razem poproszę żeby jednak schować dumę w kieszeń i dać zrobić grę obsidianowi. Bo Bethesda ewidentnie tego nie czuje...

15.11.2015 12:07
odpowiedz
jukidesigner
15
Legionista

Mi za to ten system w Wiedźminie się podobał bo jednak wiedźmin był bardziej "ubogi" w możliwości tych zdolności, albo walka, albo znaki, albo eliksiry, a tu: hakowanie, otwieranie zamków, relacja z kobietami, zabijanie przez sen, gość który zjawia się z nikąd i nam pomaga, itd...

15.11.2015 12:23
odpowiedz
wojto96
107
I am no one

Ja bym poszedł o krok dalej i zadał sobie pytanie: "Czy Bethesda zepsuła Fallout'a?"

15.11.2015 12:27
odpowiedz
thewhitestar
18
Centurion

Powiedzmy sobie szczerze - F4 to produkt skierowany do masowego odbiorcy, taki Justin Bieber elektronicznej rozrywki. Z RPGa zmieniono tę serię w grę eksploracyjną. Z tytułu w którym główną rolę odgrywały relacje z licznymi i ciekawymi npcami, gdzie zmuszeni byliśmy co krok podejmować wybory niosące za sobą daleko idące konsekwencje, zrobili bezmózgi szuter...

15.11.2015 12:31
odpowiedz
zanonimizowany939625
53
Generał

Najbardziej boli brak wpływu charyzmy na grę i brak możliwości rozwiązywania zadań perswazją, przekupstwem itd. Dla mnie to była podstawa w takim NV. Strzelania i tak zawsze było dużo więc fajnie było po prostu gadką załatwiać co się dało.

15.11.2015 12:33
odpowiedz
Nolifer
111
The Highest

Dla mnie to ogromny minus, że nie można wielu rzeczy jak w wcześniejszych częściach rozwiązywać prostą gadką i przekonywaniem. To była bardzo fajna rzecz i żałuje, że tego teraz w takim stopniu albo w żadnym nie ma.

15.11.2015 12:54
odpowiedz
zanonimizowany56091
142
Generał

Zero wpływu na co przeznaczasz punkty też boli. Na chybił trafił a i tak ukończysz grę bez problemu.

15.11.2015 13:20
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

@poYarenko

Napisales kompletna bzdure, co tu argumentowac. Widźmin, który miał narzuconego z góry bohater w moim odczuciu dawał większą możliwość zróznicowaniu stylu rozgrywki w porównaniu z Failoutem.
Ale okej, specjalnie dla ciebie wytlumacze.

Niezaleznie od wyboru sciezki walka w Wieśminie wyglada zawsze tak samo, za kazdym razem sie turlasz (najefektywniejsza oslona) i uzywasz 2 atakow mieczem, plus 5 znakow.
W zaleznosci od buildu bedziesz zadawal wieksze obrazenia mieczem, a mniejsze znakami (plus wolniejsza ich regeneracja), albo na odwrot- mniejszy dmg z miecza ale szybka regeneracja i silniejsza wersja znakow. Albo cos posrodku. Wzmocnienia alchemiczne robia w gruncie rzeczy to samo- wiekszy dmg albo szybsze poruszanie, ale dalej sie turlasz, dalej naparzasz mieczem i czasem rzucasz znak.
W kazdym przypadku, niezaleznie od buildu, walka wyglada identycznie. To juz nawet kiepskawy DAI pod tym wzgledem byl duzo lepszy, bo sie inaczej gralo wojownikiem a inaczej magiem czy lotrzykiem.

W Falloucie masz stealth, mozesz podejsc do kogos niezauwazony, mozesz tez byc snajperem i kasowac gosci z daleka, albo strzelac sie na srednim dystansie z karabinu, albo podbiec do kogos i przywalic mu z piesci jak rozwijasz walke wrecz- inna sciezka rozwoju zmienia sposob grania, czego zupelnie nie ma w wiedzminie. Zupelnie nie wiem jak mozna tego nie zauwazyc (choc sie domyslam, zwyczajnie w Fallouta nie grales), a juz naprawde nie wiem jak mozna tak perfidnie klamac, ze to wiedzmin ma wieksze roznicowanie stylu grania. Nawet fanbojstwo powinno miec jakies granice.

Jeszcze 2 dni temu na wszystkich znaczących się portalach z grami przodowały negatywne opinie i nagle... 2 dni później wszyscy kochają Fallouta! Jak widać nie tylko głosy krytyków można kupić, ale również zainwestować w setki kont, które dadzą 10/10. Bethesda ewidentnie przeznaczyła większy budżet na marketing i krytyków niż na grę. Widać to w każdym pikselu tej marnej produkcji.

Tak, Bethesda przekupila caly swiat. Dobre.
A moze gra po prostu jest bardzo dobra, ci co tak strasznie hejtowali to troche pograli i stwierdzili, ze grafika moze niedomaga, ale cala reszta jest swietna i hejt ustal? Moze sie im glupio teraz odezwac, bo gra wciaga? Ale nie, to niemozliwe, na pewno Bethesda ich oplacila. Ide sprawdzic swoje konto, pewnie juz przelali kase, lol.

15.11.2015 17:23
odpowiedz
dmx2000
28
Pretorianin

@Mwa Haha Ha ha

A od kiedy to zróżnicowanie stylu rozgrywki polega tylko i wyłącznie na tym czy możemy wroga zabić z bliska czy z daleka? I dlaczego piszesz tylko o walce? W grach RPG walka jest tylko jednym ze sposobów rozwiązania jakiegoś problemu. Rozumiem, że w Falloucie 4 można przejść wiele questów w ogóle z nikim nie walcząc używając umiejętności retoryki albo charyzmy? W ogóle pomijam już fakt, że w Wiedźminie też możesz do kogoś się podkraść, też możesz strzelić ze średniego dystansu i też można uderzyć z bliska. Jedyne czego nie ma to strzelania z daleka, bo nie ma broni snajperskich, ale to akurat dość oczywiste. Wychodzi na to, że gra, w której masz snajperki daje wiele stylów rozgrywki, a jak snajperki nie ma to zróżnicowania nie ma. Ciekawe.
A co do różnicy w graniu magiem, łotrzykiem i wojownikiem w DA:I to wygląda to tak. Walka wojownikiem - odpalam skille od 1 do 0 na klawiaturze. Walka łotrzykiem - odpalam skille od 1 do 0 na klawiaturze. Walka magiem - odpalam skille od 1 do 0 na klawiaturze. Faktycznie, różnią się jak nie wiem.

15.11.2015 19:17
odpowiedz
zanonimizowany1104365
2
Junior

Przepustowość waszego odtwarzacza jest KRYTYCZNA

15.11.2015 19:43
odpowiedz
eglume
53
Konsul

Fallout 1, 2 , tactics tylko PC pełnoprawne RPG
Fallout 3, NV, 4 PC i konsole więcej strzelania niż RPG
przypadek ?

15.11.2015 22:08
odpowiedz
Rewo
89
Generał

Kolejny rzecz spartolona po całości przez Bethesdę.

15.11.2015 22:59
odpowiedz
Assassinek06
41
Centurion

"Skille od strzelania są tak umieszczone, że można się pogubić...". Buahaha ktoś tu jest czepialskim hejterem, idiotą albo ma w życiu realnym ogromne problemy z percepcją. Niby uproszczone wszystko dla gimbusów a tu się okazuje, że chyba za mało. :D

16.11.2015 04:14
odpowiedz
Mariano86
36
Quaker

W Skyrim zrobili podobnie, uprościli rozwój postaci względem poprzedniej odsłony. Idzie era każualizacji rpg i nie mamy na to wpływu. :(

16.11.2015 08:38
odpowiedz
Tuminure
90
Senator

Jak o F3 można było mówić Skyrim z bronią skoro F3 wyszedł wcześniej. Oblivion z bronią już prędzej.
"Oblivion with guns" to etykietka jaką dostał F3 w wielu recenzjach, komentarzach itd.

Fallout 1, 2 , tactics tylko PC pełnoprawne RPG
Fallout 3, NV, 4 PC i konsole więcej strzelania niż RPG

Przecież w Fallout Tactics jest więcej strzelania niż w F3/NV/F4.

16.11.2015 10:07
odpowiedz
Adrianun
112
Senator

System rozwoju SPECIAL nie do końca udał się twórcom.

16.11.2015 12:17
odpowiedz
elathir
35
Generał

W sumie z jednym nie trudno się nie zgodzić, że w F4 w rezultacie zmian, sposoby prowadzenia fabuły itd. uzyskujemy postać równie narzuconą co w Mass Effect a jeszcze bardziej niż w Wiedźminie, bo tam chociaż w dialogach mogliśmy charakter lekko zmodyfikować.

A system, jak na strzelankę jest ok. W końcu mamy tutaj Far Outa tak naprawdę :) W rezultacie bardziej denerwują mnie loadingi i kretyńskie AI niż to, że ta gra kuleje jako RPG, bo jako gra akcji sprawdza się po prostu lepiej. Myślę po prostu, że Beci zabrakło odwagi. Grę robili z myślą zrobienia strzelanki, miała wyjść dwa lata temu, gdy ten silnik i ta grafika naprawdę dawały radę, ale weszli spece od marketingu i uznali, że to zbyt drastyczna zmiana i na szybko kazali im przerobić to na ile się dało na RPG. Więc na szybko na kolanie to zrobili przez co nie do końca to wyszło. Przynajmniej gra sprawia takie wrażenie.

17.11.2015 07:55
odpowiedz
Odkupiciel
33
Centurion

Mały ranking na Metacritic :) hehe oczywiście użytkowników, bo wiadomo recenzenci lubią być przekupywani :) ------>

17.11.2015 08:15
odpowiedz
zanonimizowany1050288
20
Pretorianin

Grafika poziom PS3. Tfuj! Dodatkowo panowie: Nazwę Bethesda wymawia się w następujący sposób - BE - TH(prawie polskie "F") - i(tu pada akcent) - ZDA.

17.11.2015 08:24
odpowiedz
Elessar90
46
GRYOnline.pl

GRYOnline.plRedakcja

Mimo wszystko jednak z użyciem /e/, tam nie ma /i/ w wymowie. :)

17.11.2015 08:27
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

A ja tam zawsze myślałem, że wymawia się ją Bugezda :D

17.11.2015 09:06
odpowiedz
zanonimizowany1050288
20
Pretorianin

Elessar90. Rzeczywiście teraz sprawdziłem. Dzxiwne, że moi kolesie tu w UK wymawiają w sposób jaki podałem... Jutro sie zapytam :P 10 lat w UK i się człek nadal uczy :P

Edit. Moż Twoja wersja to American English, a moja to British English lololo Jutro zapytam tak czy siak. Szkotów tu też pełno i pewnie też inaczej wymawiają. Język angielski jest kosmicznie pogmatwany w wymowie. Prawie żadnych zasad. :P

17.11.2015 09:27
odpowiedz
Elessar90
46
GRYOnline.pl

GRYOnline.plRedakcja

Akurat najbardziej bym podejrzewał Australijczyków o wymowę z czymś zbliżonym do /i/, ich akcent jest dość... specyficzny. :P

17.11.2015 09:38
odpowiedz
strelnikov
80
Senator

Odkupiciel -->

to i tak nie jest zle, gdy odpaliłem F4 w dniu premiery to na MC nie było w ogole opinii userow a gdy już można było je dodawać to gra miała ranking 4.6 *użytkowników, redakcji jak sam zauwazyleś mało się liczy (i dla mnie też). Obecnie widze w Twoim zrzucie ekranu jest 5.2 wiec wcale nie tak kiepsko. Znudzilem się grą w F4 po niespełna 20h i wrocilem do POE ale szczerze mowiać F4 nie zasluguje na tak niskie noty, (mowie o wersji PC nie widziałem na konsole) - gra przecietna ale mysle ze sprawiedlie powinna dostać 6.5 nawet 7 gdyż jest otwarta na mody i z czasem będzie myslę "ciekawszą rozrywka" wiec smiało do niej będzie można wrócić.

tr3mm0r -->

hej a gdy pytasz swoich kolegow z UK o "American English" i "British English" to czy nie odpowiadają Tobie, że angielski jest tylko jeden? :) pytam z ciekawości gdyż zauwazylem taka tendencję.

17.11.2015 11:29
odpowiedz
Irek22
91
Grzeczny już byłem

strelnikov [75]
gdyż jest otwarta na mody i z czasem będzie myslę "ciekawszą rozrywka"

To akurat nie powinno być brane pod uwagę przy ocenie. Można o tym wspomnieć w podsumowaniu, ale nie powinno rzutować na ogólną ocenę bądź opinię nt. danego tytułu.

17.11.2015 11:50
odpowiedz
Baalnazzar
117
Generał

Zgadzam się. Ocenia się grę taką, jaka wyszła, a nie taką, jaką potencjalnie może się stać dzięki modyfikacjom.

17.11.2015 12:52
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Koniec dyskusji o wymowie, nie ma tam żadnego I:

http://pl.forvo.com/word/bethesda/

A co do F4, nie jest tak, że system rozwoju jest uproszczony. On jest inny, chociaż niekoniecznie lepszy, no i ma mniejszy wpływ na samą grę.

Mnie za to bardziej wkurza, że nie ma systemu reputacji ani jakiegokolwiek widocznego wskaźnika moralności, który był nawet w Mass Effect.

17.11.2015 14:56
odpowiedz
strelnikov
80
Senator

Irek22 oraz Baalnazzar -->

cóż, trudno byłoby się nie zgodzić z Waszymi opiniami, faktycznie gra powinna być oceniana ze względu na istniejący (a nie potencjalny) content. Miałem na myśli jedynie fakt, iż otwartość F4 na mody dobrze rokuje przyszłości tej gry - czy raczej - rokuje wreszcie możliwą rozgrywkę dluższa jak kilkanaście godzin (przynajmniej w moim wypadku) bazując na grze wydanej w dniu premiery. Szczerze to jak gram w PoE to wlasnie widze jak można było zrobić fajnie F3, F4 czy nawet WL2 ... byloby RPG pierwsza klasa, a jak gram w F4 to coz, monotonny nieco a wcale nie tak ciekawy jakby się można było spodziewać swiat do exploracji postrzelania i ... już - nic wciagajacego, może jeszcze odkryje fabule ale nie sadze aby po TW3 czy na stan bieżący PoE (mam ok 100+ h dopiero) moglo mnie cos w F4 wzruszyć kiedy nie utożsamiam się z prowadzonym charakterem.

18.11.2015 15:07
odpowiedz
Patryk_O
17
Legionista

No niestety rynek gier to czysty biznes nie sztuka. Trzeba sprzedawac i docierac do jak najwiekszej rzeszy odbiorcow. Nie gralem od paru lat w nic wyjatkowego jak i nie obejrzalem wyjatkowego filmu. Takie czasy niestety. Co do gier najciekwasze produkcje to inide.

12.12.2015 10:33
odpowiedz
Azaziz
14
Centurion

U mnie problem tego systemu rozwoju polega na tym, że nie zależy mi na zdobywaniu kolejnych poziomów. Złapałem się na tym, że robiłem sobie awans mając do wydania 3-4 punkty na pseudoperki gdy gra już nachalnie przypominała o awansie.
Mam jednocześnie grane New Vegas na PS3 i F4 na PS4 i świetnie widać wszystkie różnice w grach i jak bardzo widać, że w serii gier Fallout grafika jest sprawą drugorzędną.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

7 wojennych taktyk, których nienawidzą gracze
23:09
20456342

7 wojennych taktyk, których nienawidzą gracze

252 839 wyświetleń 3 grudnia 2018

Nie ma to jak DRZWI W GRACH
9:10
13136151

Nie ma to jak DRZWI W GRACH

251 wyświetleń 9 grudnia 2018

Najniżej oceniana gra rok później
13:48
12520268

Najniżej oceniana gra rok później

244 442 wyświetlenia 4 grudnia 2018

Jak Fortnite stał się większy od CAŁEGO Steama
9:05
11563484

Jak Fortnite stał się większy od CAŁEGO Steama

195 426 wyświetleń 3 grudnia 2018