tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
YouTube
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Jak korzystamy z głupoty sztucznej inteligencji w grach

479 219 wyświetleń 11 grudnia 2017

Oszukać AI

Czy naprawdę chcemy, aby wrogowie w grach byli bardzo inteligentni? Jak korzystamy z prostoty komputerowych przeciwników? Jakie błędy popełniają wirtualni przeciwnicy? Omawiamy przykłady zachowań z m.in. gier RPG, skradanek i strzelanek.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
11.12.2017 19:04
zanonimizowany425280
118
Legend

gdzie gothic

11.12.2017 19:06
DanuelX
odpowiedz
DanuelX
83
Kopalny

Ostatnia walka w wielkim Dark Soulsie to bieganie z bosem wokół kamienia.

12.12.2017 11:10
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1074990
29
Generał

Myślę, że AI mogłoby być sporo lepsze, bardziej złożone, dające lepszy pozór rozsądku i sprytu, nieprzewidywalne. Nie chodzi o morderczą skuteczność, aimboty itp. to nic trudnego, chodzi o udane, ma się rozumieć ograniczone, naśladownictwo omylnego, acz złożonego sposobu myślenia i działania człowieka. Niestety, AI jest notorycznie traktowane po macoszemu i, generalnie, podejrzewam, że jest to jeden z najbardziej niedoinwestowanych aspektów gier. Podejrzewam tak z uwagi na nikłość/płytkość postępów w tej dziedzinie z biegiem lat a nawet nierzadki regres lub wręcz rezygnację z AI na rzecz rozgrywki stricte PvP. Rad bym się dowiedział, czy to tylko moje mniemanie, czy i w jakim stopniu za kulisami studiów deweloperskich rozwija się kunszt pisania AI. Może w istocie dlaczemuś to jest tak trudne, że sorry. Wiadomo, że nie tak łatwe, jak mogłoby się wydawać graczowi-krytykowi tak bardzo dla ludzkiego oka oczywistych, więc z pozoru łatwych do korekty, głupot AI.

Czy dobre w powyższym znaczeniu AI uczyniłoby grę zbyt trudną? Może, przy założeniu, że AI ma być liczniejsze i w parametrach potężniejsze od postaci gracza i jego stronników. Ale przecież to założenie przyjęto, by skompensować głupotę AI. Dla AI skuteczniejszego w swej taktyce wystarczy zmienić stosunek sił by równowagę odzyskać. Co jest bardziej satysfakcjonujące? Pokonać hordę bezmózgów czy jednego spryciarza? To raz. Dwa - lepsze nie znaczy szybsze i celniejsze, tylko bardziej złożone, bardziej "ludzkie".

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2017-12-12 11:14:16
12.12.2017 12:25
WolfDale
😒
WolfDale
24
Poszukiwacz Małego Wansy

Panie teraz 4K w modzie, co tam jakieś AI. Teraz liczy się tylko grafika idąca w coraz to wyższe standardy, oraz upchanie coraz więcej mikropłatności. Natomiast AI musi być debilne, by niedzielni gracze się nie przestraszyli. Zawsze miło będę wspominać gry, które w tym aspekcie dawały radę. Tak na szybko wymienić można np. FEAR, tam gracz czuł że to nie przelewki, przeciwnik wykorzystywał sytuację, a także przewagę liczebną jeżeli taką miał. Wtedy nie było siedzenia w kącie i czekania aż ktoś wejdzie pod celownik tylko napierali równo i taktycznie. Trzeba było zmieniać pozycje, reagować i myśleć.

Również moja ulubiona gra na PSP, Killzone Liberation (tak właśnie powinny wyglądać strzelanki na PSP, najlepsze rozwiązanie na jeden analog). Tam inteligencja też była bardzo fajnie rozwiązania, podobnie jak w FEAR, nie było łatwo.

Lecz niestety rynek jest jaki jest. Wolą inwestować w technologię z którą sprzęt sobie nie radzi (PS4 i XO zamiast uderzyć w FHD i stałe 60 klatek). Zresztą podobnie było w poprzedniej generacji, tam natomiast obiecywali FHD i też każdy pamięta jak to było. Ale z drugiej strony co się dziwić, grafika jest takim pierwszym bodźcem, który przyciąga, dzieciakowi szczena w sklepie opadnie, wyrwie mamie portfel i kupi. Natomiast inteligencja przeciwników zrobi już tylko wrażenie na koneserach grania i tak to wygląda.

12.12.2017 11:51
neXus
odpowiedz
neXus
185
Fallen Angel

W Elite Dangerous Frontier pozwolił AI korzystać w swoich statkach z dowolnych ulepszeń broni i statków w grze dostępnych dla graczy. Wynik: AI stworzyła takie statki, które były w stanie bezproblemowo zniszczyć każdy statek gracza w grze (co z resztą masowo robiły) tylko na bazie dostępnych możliwości, a których wydawca gry nie przewidział :)

07.01.2018 19:48
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Niezły materiał. Nie wiem, co planują w niedalekiej przyszłości najlepsze studia, ale wiele zmieniłby stokrotnie większy algorytm sztucznej inteligencji. Gdyby udało się zaimplementować w grze o wiele większą nieprzewidywalność przeciwników, to mielibyśmy do czynienia z rewolucją zmieniającą niemal wszystko. Kiedyś Kojima powiedział, że liczy na takie rozwój sztucznej inteligencji, która będzie reagować w sposób podobny do ludzkiego. W sumie człowiek też ma swoje algorytmy zachować. Tylko wariat jest nieprzewidywalny.

07.01.2018 19:50
DanuelX
odpowiedz
DanuelX
83
Kopalny

Nikt nie będzie inwestował w AI kiedy większość graczy ma dostęp do internetu. Chcesz wyzwania graj przeciwko innemu człowiekowi.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Absurdalne błędy, do których przyznali się twórcy gier
11:16
16797205

Absurdalne błędy, do których przyznali się twórcy gier

396 302 wyświetlenia 25 listopada 2019

5 typowych pojęć z gier, który mają mroczny sekret
13:43
13850190

5 typowych pojęć z gier, który mają mroczny sekret

4 589 wyświetleń 2 grudnia 2019

5 gier, w które gra najwięcej ludzi na świecie
12:31
13610396

5 gier, w które gra najwięcej ludzi na świecie

273 343 wyświetlenia 25 listopada 2019

Cheaty, które zmieniały gry na lepsze
10:42
13541283

Cheaty, które zmieniały gry na lepsze

328 951 wyświetleń 25 listopada 2019