tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Problemy oceniania gier - czy zbyt łatwo dajemy 8.0?

20 048 wyświetleń 27 czerwca 2015

W pułapce punktów

80 - to magiczna liczba. Blisko 80% sięga średnia ocen zarówno użytkowników w encyklopedii gry-online.pl, ocen recenzentów serwisu ostatnich miesięcy oraz ocen użytkowników Steam. Czy to oznacza, że wszystkie gry są powyżej średniej? A może gry oceniamy zbyt lekko? Tylko jak dzisiaj oddać rozsądną skalę, gdy oceny porównuje się do starych rankingów sprzed lat? Systemy oceniania gier mają dużo pułapek - dzisiaj przyglądamy się tym problemom.

Komentarze Czytelników (148)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
29.06.2015 20:15
odpowiedz
Pan Dzikus
118
Generał

Czy zbyt łatwo dajemy 8.0?

Tak.

To oczywiste, że oceny graczy będą wysokie. Oceniam tylko to, co przeszedłem choć w połowie a gram tylko w to, o czym sądzę, że będzie mi się podobać. Pewnie podobnie robią inni więc oceny graczy muszą być wysokie bo ludzie grają w to co lubią i to oceniają. Gdyby ktoś zmuszał ludzi do grania to wtedy wystawialiby też słabe oceny bo musieliby grać w gry, które im się nie podobają.

29.06.2015 21:10
odpowiedz
mrdrag5
24
Legionista

wy poprostu nie potraficie oceniac gier.

29.06.2015 22:14
odpowiedz
picia18
14
Legionista

1. Macie racje. Gry wideo oceniane są w dziwny sposób... nie używacie (wy recenzenci mam na myli wszystkich a nie tylko GOL)pełnej skali ocen, tak jak by gra zasługiwała na to powiedzmy 4 za sam fakt ,że działa nawet jeśli ma nam do zaoferowania tyle co nic.
2. Druga sprawa, co do przestarzałych ocen to fakt ze nie są miarodajne ale może dlatego że ludzie nie widzą daty ich wydania przy ocenie. Wydaje mi się że jeśli ocena by wyglądała np. przy tym Skyrimie tak: OCENA 10 z roku 2011 (taka data powiedzmy ważności czy tam ekspiracji bo lubicie takie zapożyczone słówka :P ). Później gdy to już by było każdy zobaczył by ocenę 10 Skyrim z 2011 a 8,5 Wiedzmin 3 z 2015 roku i będzie wiedział dlaczego ta ocena nie jest wyższa choć gra jest lepsza... I porównywanie takich gier nie będzie możliwe bo będą porównywane oceny gier z tej samej epoki technologicznej [2011]<[2012]<[2013] <-- wtedy to będzie zrozumiałe ;).
3. Trzecia sprawa ... czy powinniście surowiej oceniać? Możecie zacząć to robić ale np od nowego roku zaznaczając ze oceny z innych roków nie są miarodajne w porównaniu do tych z roku wstecz pkt 2^^ (np. tym roczkiem przy ocenie)
Nie wiem czy moja wypowiedź będzie w pełni zrozumiała albo czy oddaje moje myśli ale starałem się to jakoś ubrać w słowa. Mam nadzieje ,że mi jakoś wyszło i że nie jest to aż tak głupie. Pozdrawiam!:]

OCENY Z ROCZNIKOWE GÓRĄ!! ;pp

29.06.2015 22:22
odpowiedz
Blackthorn
96
Senator

Czy zbyt łatwo dajemy 8.0?
Zbyt latwo dajecie 9 i 10. Nie wiem czym sobie taki Dragon Age: Inkwizycja czy AC: Unity zasluzyly na tak wysokie noty. Chyba tylko grafika i niczym wiecej.

29.06.2015 23:45
odpowiedz
Adam2015
3
Legionista

Najlepsza opinia to własna opinia nie jeden raz film z oceną 5 bardziej spodobał mi się niż ten z oceną 8 i tak samo jest z grami.

30.06.2015 02:18
odpowiedz
yadin
93
Senator

Ocenianie gier to rzecz wymuszona, ale wygodna. Wchodzę, patrzę na ranking i biorąc poprawkę na szczeniactwo fanów niektórych tytułów, już wszystko wiem. Gracze są najuczciwsi. Z filmami jest inaczej, bo to inne medium. Z tego względu, że gry zalezą od jakości technicznej o wiele bardziej jak filmy, od gier oczekujemy doskonałości technicznej. Gry się szybko rozwijają, zatem tytuły sprzed pięciu lat są archaiczne. W grach chodzi o wiele bardziej o technikę i gdy mam do czynienia z tytułem, to uruchamiam odruchowo taką hierarchię: najpierw techniczny poziom, potem temat gry i fabuła.

Czy gry oceniać surowiej? A czy nie lepiej zamieścić recenzje trzech różnych pracowników, jak to robi Filmweb? Ocena liczbowa jest pochodną kilku czynników. Rodzaj graczy, wiek, poziom intelektualny oraz liczba głosujących. Oceny redakcji to już inna sprawa i nie wiem, od czego ma zależeć to, czy gra ma dostać 7.5 czy 8.5. Każdy element możecie na GOL oceniać oddzielnie, ale grę odbiera się jako produkt o pewnym poziomie technicznym. dlatego pierwszorzędnym kryterium powinna być jakość techniczna, czyli mechanika gry na pierwszym miejscu, potem grafika i temat lub fabuła.

Bo gdyby mierzyć najpierw fabułę, to okazałoby się, że gra tak dziwna, nowatorska, ale jednak potwornie ograniczona, jak "Heavy Rain", musi być tytułem co najmniej na 9.0.

30.06.2015 08:44
odpowiedz
Astro2199926
20
inny na swój sposób

Dobrze powiedziane, dla każdego w grze jest ważne co innego. Każdy zapewne wie co jest najlepsze w tytułach znajdujących się na jego półce. Dla jednego najważniejsza będzie przytoczona mechanika, a dla innych grafika i audio. Ja np. mechanikę stawiał bym na drugim miejscu zaraz po klimacie. Wiec: klimat-mechanika-historia-grafika i audio, a na końcu to jak gra mnie wciągnęła
.
Dla każdego tego typu schemat wygląda inaczej i to jasne, że każdy grę z innego punktu widzenia.

Co z tego, że istnieje skala 2-5, 1-6, 0-10, 1-100 skoro to jedynie ogólny wyznacznik, który ma mi jako graczowi przekazać wiadomości o jakości produktu. Nie zależne od skali, proporcjonalnie oceny na różnych serwisach będą podobne.

Tak jak już pisałem ocena powinna mnie informować o zawartości produktu to ważne, ponieważ gdy dostanę w ręce średniaka post-apo, ale widzę acha ocena 7.0 w takich sytuacjach mam dylemat czy to jest gra jakiej oczekuje bo mam świadomość, że wiele gier, które mi się nie podobały miały ocenę żędu 7.5-9.

W tej chwili ocena nie mówi nam tego co chcielibyśmy zobaczyć/usłyszeć. Oczywiście można przyjąć, że gry z ocenami 0-5 to gry typu bez topora się nie zbliżaj. 5-6 są to gry po prostu słabe przy, których mimo to bawię się najlepiej. 6-7.5 to średniaki warte uwagi choć perełki zdążają się powyżej magicznej granicy 7.5.
Takie typu myślenie jest jednak błędne to co za czasów pierwszego wiedźmina sprawiało się jak dla mnie doskonale (ponieważ ocena była adekwatna do tego co zobaczyłem po włożeniu płyty do napędu) teraz jednak ocenianie mija się z celem.

30.06.2015 09:53
odpowiedz
Smoku64,
27
Legionista

Według mnie dobry sposób na recenzje ma quaz, to znaczy żadnych ocen w recenzji. Recenzja z założenia ma czytającego zachęcić do gry lub zniechęcić.

30.06.2015 10:18
odpowiedz
topyrz
47
pogodnik duchnik

Jeszcze dwie myśli wpadły mi do głowy.

UV oceniał Skyrima gdzieś w 2011 r. Cztery lata dla gry to dużo, dla człowieka także, więc nie dość, że TES wtedy mógł robić wrażenie, to i recenzent mógł mieć znacznie mniej doświadczenia.

Zauważcie, że większość ocenia w systemie binarnym. Albo gra się podoba i dostaje coś w przedziale 8-10, albo jest obrzucona falą nawet hejtu i dostaje 0-3. Ktoś wyżej mówi, że oceniłby Sid Meier's Starships na 2/10. Czy to jest słuszna ocena?

Starając się być obiektywnym inteligentni ludzie ustalają, jak rozumieją poszczególne terminy, określają ich zakres oraz znaczenie. Dopóki ani recenzenci, ani odbiorcy nie będą gotowi na tego typu kompromis lub też "empatię", ciągle będą pojawiać się zarzuty wobec ocen. Ergo obie strony dyskusji, jaką jest interpretowanie tekstu, muszą chcieć być dla siebie możliwie zrozumiałym. Jeżeli ja mówię po chińsku, ty po węgiersku, to szukamy wspólnego języka lub dalej jeden i drugi będzie bełkotać, tak naprawdę tylko do siebie. Żeby żart był dla drugiego zrozumiały, też trzeba go odpowiednio przełożyć... Temat rzeka, ale w skrócie, wszystko rozbija się o chęć zrozumienia.

Może postaram się podać łatwy przykład. Załóżmy, że UV fan muzyki metalowej polubił Brutal Legend, napisał w recenzji, że gra głównie ów gatunkiem stoi i jest to jej najmocniejszy plus. Czy ja jako profan metalu miałbym słuszność wykłócając się z nim o w miarę wysoką ocenę końcową? Raczej nie, wypadałoby zwrócić uwagę na gust recenzenta pod kątem mojego. Jest to optymalny przypadek, gdyż autor rozbił gry na czynniki, podał argumenty dla swojego rozumowania, zaś czytelnik/widz wyciągnął wnioski z podanych danych dla siebie.

@Kriszo
...
Bynajmniej. Żeby wystawiać oceny liczbowe, to trzeba by najpierw opracować jakiś klucz oceniania. Jak wyobrażacie sobie mierzyć coś tak subiektywnego, jak klimat? A dialogi? Co miałoby decydować o tym, czy dialogi są dobre? Liczba przekleństw, sprośnych żartów? Muzyka? Jeden lubi metal, drugi disco polo. Nie da się tutaj wymyślić klucza, który będzie obiektywny, dlatego oceny w postaci cyferek zawsze będą wywoływać kontrowersje. Jak wspominałem, najlepiej byłoby w ogóle z nich zrezygnować, a jeśli ktoś sądzi inaczej, to niech mi wyjaśni, co, na przykład, oznaczałaby ocena klimatu na 8? Jak miałbym to rozumieć?
To że każda ocena jest mniej lub bardziej subiektywna, chyba już ustaliliśmy. Tak więc podług zaproponowanej zasady musiałbyś choć trochę znać autora notki, aby się do niej ustosunkować.

30.06.2015 11:03
odpowiedz
jaalboja
35
Generał

Problem jest w tym co rozumiemy pod postacią oceny.

Ocena wynika z tego co oceniajacy szukał w grze.

1. Jeśli szukał tylko tego by gra była nie gorsza od innej ktorej dał juz 10 to porównuje ja do innej gry, i jesli gra czegos nie ma co miała tamta to obniza ocene.
2. Jesli szuka czegos nowego, rozwoju, to da nizszą ocene bo gra moze miec cos co miała tamta ale przeciez nie ma rozwoju wiec nizsza ocena.

Ja jestem za tym zeby dawac grze nie ocene liczbową ale ocene opisową lub podzieloną na kategorie.

Ocena typu 5 czy 8 nic nie mówi bo przeciez skyrim dostał 10 a wiesiek 3 8.5 jak to mozliwe. I już hejt ze to inne tamto inne lepsze gorsze, 1000 zdan.

Ocena powinna byc czyms w stylu któtkiego opisu albo własnie ocene kategorii czyli np: wykonanie, grafika, fabuła, polonizacja jesli jest, itd.

Nie można w jednej cyfrze zawrzeć opinii o grze.

I trzeba uswiadomic sobie i innym czy recenzent szuka w grach rozwoju, czy tylko utrzymania standardów.

30.06.2015 11:14
odpowiedz
jaalboja
35
Generał

I dlaczego skyrim dostał 10? Bo w czasie kiedy wychodził była to gra doskonała.
Po kilku latach oczywiscie ze juz cos tej grze brakuje.

Wiedzmin 3 narazie jest na topie, ale tez nie ustrzegli sie wtop i to dużych. I dlatego nie zasługuje moim zdaniem na 10.

Pamietajcie że branża pism i portali o grach jest utrzymankami firm produkujacych gry. Oni daja reklamy oni ich utrzymują, oni wysyłaja produkty do testów. jedni bez drugich nie istnieja. Symbioza. I dlatego portale moze nie liza dup ale tez nie sa tak krytyczne jak mogłyby. I dlatego dzis słaba gra dostaje 7. Dobra 9 a cudowna 10.

Po co skala 1-10 skoro uzywane jest 8 9 10 czasami 7. I to pokazuje patologie. Niby oceniamy, ale jednak przymykamy oko, i nie chcemy dac za nisko jako portal bo jednak to wciaż moze byc reklamodawca itd.

Bo co z sytuacja kiedy w tle reklama gry a tu ma dostac 7? czy 5? nie. niemozliwe.

30.06.2015 11:53
odpowiedz
Naczelnyk
137
Witch Hunter

" Blisko 80% sięga średnia ocen zarówno użytkowników w encyklopedii gry-online.pl, ocen recenzentów serwisu ostatnich miesięcy oraz ocen użytkowników Steam"
--------------
Nie pochlebiajcie sobie. Tylko oceny użytkowników na steamie mają jakąkolwiek wartość, bo pochodzą od graczy, którzy za grę zapłacili. Wasze oceny są bezwartościowe, bardziej interesujące jest wskazanie mocnych i słabszych stron tytułu. Niestety, często -zdaniem recenzenta GOL - gra ma same zalety, a wad brak albo wzięte z **&. Innym razem ignoruje się wady produkcji by dać wyższą ocenę.
Gry o czasie rozgrywki dobrego dema dostają kosmiczne oceny, ładniejsze, lepsze i lepiej supportowane gry z fabułą -z powodu rzekomych braków w niej - dostają niższe oceny niż gnioty bez żadnej fabuły.

Nie dajecie 8 zbyt łatwo, oceniacie gry po prostu źle. 'Obcy - Izolacja' -6.5, 'Vanishing of Ethan Carter'-9?. 'Destiny -6.5', 'Titanfall:8.5'? WTF, to pytanie każdego, kto w te gry grał. I nie, p. Pitala wcale nie jest jedynym problemem zespołu GOL.

BF 4 to 'pole walki nowej generacji', a najsłabszy w serii -pod względem multi - z CoDów ('Ghosts') jako plus miał 'świetny, dynamiczny multiplayer' - Really Gambrinus? Really?

30.06.2015 11:58
odpowiedz
Crazy_Men
35
Chorąży

co to za gierka jest 2.20-2.35 min a takze 8.50-10.00 :)

30.06.2015 12:51
odpowiedz
Clash01
34
Centurion

Ja tam całkowicie świadomie dałem skyrimowi wyższą ocenę niż wiedźminowi. A tak ap ocen to można by wprowadzić taki system jak na filmwebie, tzn. możliwość zmiany danej oceny. Po premierze dajesz 10, potem wyszło coś lepszego i znowu dajesz 10 a poprzedniej grze zmieniasz ocenę na 9.

30.06.2015 14:14
odpowiedz
Rewo
81
Generał

Nie chce mi się rozwodzić nad całym tematem, więc powiem tylko, że dużo racji macie, mówiąc o "głaskaniu" gier, ale wydaje mi się, że ten trend powoli zaczyna się zmieniać i coraz więcej można znaleźć w internecie środowisk bardziej krytycznie nastawionych (czasem słusznie, czasem hipstersko/hejtersko, ale to już inny problem), więc może za jakiś czas dojdziemy do bardziej realistycznych i miarodajnych ocen.

Ponadto, dobry pomysł z porównaniem do oceniania w branży filmowej, gdzie uśrednione oceny krytyków i widzów oddają o wiele bardziej rzeczywisty obraz sytuacji (pomijając blockbustery, gdzie użytkownicy zawsze mocno zawyżają oceny). Różnica w percepcji ocen obu mediów jest dobrze zauważalna na Metacriticu (który skądinąd jest dość przekłamanym portalem), gdzie oceny "zielone" dla gier zaczynają się od 75%, a dla filmów od 60, co zdaje się dobrze odzwierciedla faktyczną "wagę" oceny w danych branżach. Zatem łatwo dojść do wniosku, że tak, oceny w branży są zdecydowanie zawyżane, ale również spłaszczane, ponieważ oceny gier 8-9,5, odpowiadają mniej więcej za 6,5-9 w filmach, przez co masa gier przypada na ten mały kawałek skali.

Zresztą sam system oceniania znaczy co innego dla każdego użytkownika, więc nie ma się co kierować samymi numerkami (zwłaszcza metadanymi), a polegać na opinii (słownej, nie cyfrowej!) osób, co do których mamy zaufanie i podobne poglądy/gust.

30.06.2015 15:43
odpowiedz
mikecortez
91
Senator

Wiekszosc ludzi po prostu daje albo wysoka ocene, a jak im cos nie pasuje, to od razu daja bardzo niska. Nie istnieje dla nich cos takiego jak srednia ocena. Widac to doskonale na metacritic dlatego omijam to cos szerokim lukiem :)

30.06.2015 17:06
odpowiedz
Malyn
7
Legionista

Problemem jest moim zdaniem skala. Jak jest to od 1-10 albo o zgrozo od 1 -100 to człowiek nie wie co ma dać i dla bezpieczeństwa daje takie mocne 8. Im więcej wartości może przyjąć ocena, tym (paradoksalnie) częściej przyjmuję ona w praktyce wartości z bardzo wąskiego zakresu. Wystarczyło by, gdyby skala miała góra 5 wartości i to takich z opisem słownym: 1 - totalna klapa - nie kupować, 2 - gra grywalna, ale nie spełniająca moich oczekiwań; 3 - gra poprawna z niewielkimi brakami; 4 - gra spełniająca oczekiwania; 5 - gra która przekroczyła moje oczekiwania. Jest oczywistym jest, że wraz z upływam czasu oczekuje się od gier co raz więcej i to właśnie spełnianie tych oczekiwań powinno być oceniane.

30.06.2015 17:11
odpowiedz
Kriszo
82
Konsul

To że każda ocena jest mniej lub bardziej subiektywna, chyba już ustaliliśmy. Tak więc podług zaproponowanej zasady musiałbyś choć trochę znać autora notki, aby się do niej ustosunkować.

W takim wypadku, po co mi w ogóle liczby, które powinny być miarą obiektywną, a nie uzależnioną od subiektywnych odczuć autora? Druga sprawa, większość osób oceniającego zapewne znać nie będzie i znowu wystąpi problem, że Wiedźmin dostał mniej od Skyrima. Tu już nawet nie chodzi o ocenę 10 dla TES-a, bo równie dobrze mogło to być 9, a dla Wiedźmina 8,5 i problem byłby ten sam. Rzecz w tym, że jak wystawiasz notę w postaci liczby, to tworzysz swego rodzaju wzorzec, do które przyrównuje się kolejne oceniane produkcje. Co więcej, jeśli dajesz ocenę 10, to de facto stwierdzasz, że lepsza gra już nie powstanie, a jak powstanie, wszystko bierze w łeb. Zatem takiej noty nie powinno się wystawiać w ogóle.

Na koniec, skoro Wasz pomysł jest taki świetny, wyjaśnij mi proszę, co miałaby oznaczać ocena, dajmy na to, 8 dla klimatu czy dialogów? To i tak nie mówi nic, nawet, jeśli znam autora recenzji.

30.06.2015 21:56
odpowiedz
Harry M
110
Master czaszka

Sugerowanie się samymi ocenami jest dla mnie idiotyczne. Oceny są najczęściej dodawane do recenzji, więc najpierw trzeba przeczytać reckę, a później dyskutować na ten temat. Dla mnie oceny wyglądają tylko dobrze z tyłu pudełka. Ocena nie oddaje w żadnym stopniu tego co myślał autor - to jedynie cyfra która (nie)ładnie wygląda. Jeżeli już mam patrzeć na ocenę, to 6/10 to jak dla mnie dobra ocena i dobra gra.

01.07.2015 07:23
odpowiedz
Morion0
12
Legionista

Żeby sensownie ocenić jakąś grę musiałby powstać jakiś system wyciągania średniej oceny na który to składałyby się oceny w jakiejs tam skali za np:
grafike 2d/3d
fabule
mechanike
multi (jezeli oczywiscie jest)
etc
Potem male podliczenie i wychodzi nam ocena gry za caloksztalt.

01.07.2015 13:00
odpowiedz
pawell91
57
Centurion

Przede wszystkim najważniejszym elementem oceny gry jest recenzja, a ocena liczbowa powinna być tylko dodatkiem, a nie głównym wyznacznik jakości gry. Kolejną sprawą jest według mnie złe korzystanie z skali ocen, właśnie to jest powód tak zawyżonej średniej ocen na rożnych portalach. według mnie należny wziąć przykład z systemu oceniania na filmwebie, tam też jest skala 10 stopniowa, (co prawna bez połówek) a korzysta się z całej skali a nie tylko od 7 lub 8 w górę. Według mnie powinno to wyglądać tak:
<5/10 - gry słabe, bardzo słabe i tragiczne.
5/10 - typowy średniak niczym nie wyróżniający się, można zagrać ale nie trzeba
6/10 - gra niezła
7/10 - dobra
8/10 - bardzo dobra
9/10 - rewelacyjna
10/10 - arcydzieło, gra prawie bez wad

Powodem takich wysokich ocen graczy, jest także to co niedawno u siebie zauważyłem, po prostu nie gram w słabe gry więc też nie mam okazji aby wystawić ocenę poniżej 5/10. Automatycznie średnia ocen jest dużo wyższa.

Co do "przeterminowania" ocen, według mnie nic takiego nie powinno mieć miejsca. Oceniając grę trzeba także wziąć pod uwagę czasy w których wyszła i konkurencję. Gra która kilkanaście lat temu była uznawana za rewelacyjną i pod pewnymi względami nawet rewolucyjną dzisiaj może być już nieciekawa, oklepana i brzydka. Dobrym przekładem może tu być Assassin Creed, gdy wyszła 1. część zbierała bardzo dobre oceny. Po kilku latach gdy ukazały się kolejne części, średnia ocen jedynki drastycznie spadła, co dla mnie jest bardzo dziwne. Zgadzam się, że kolejne AC były znacznie lepsze od jedynki jednak w momencie premiery 1 była grą świetną.

02.07.2015 15:12
odpowiedz
sadus999
30
Chorąży

Każdemu podoba się co innego i wraca uwagę na co innego. System ocen to tylko wskazówka czy gra jest warta czy nie warta uwagi jakiejkolwiek.

02.07.2015 22:21
odpowiedz
tomekNeRa
15
Legionista

Bardzo dobry materiał!
Wrzucajcie więcej ja kanał na youtube bo z tego co widzę to nie wszystko tam dodajecie.
Pozdro

03.07.2015 10:41
odpowiedz
UniQus
11
Legionista

Starsze gry zawsze się obronią, np. planescape tournament.

04.07.2015 23:50
odpowiedz
Lynx777
1
Junior

Myślę, że przede wszystkim powinniście wprowadzić skalę 1-10, a nie 1-20 jak teraz. Oceny połówkowe, są zbyt konformistyczne i niewiele mówią. Dla mnie np. ocena typu 8.5 oznacza "nie wiem czy wystawić 8 czy 9 więc wystawiam pośrodku, domyślcie się na ile właściwie zasługuje".

07.07.2015 13:13
odpowiedz
Adrianun
108
Senator

Świetny materiał! ;)

09.07.2015 19:47
odpowiedz
CHEKI.
27
Centurion

#142 Chyba Planescape: Torment. :)

10.07.2015 09:29
odpowiedz
Remek17777
5
Legionista

Czy zbyt łatwo to nie wiem. Czy powinny być czasowe to na pewno. Powinniśmy również wymagać fabuły od większości gatunków, a już na pewno od gier typu Skyrim. Bo to nie dorzeczne że raczycie się porównywać to coś z Wiedźminem, z grą z tak wybitną fabułą że aż wstyd dla konkurentów.

11.07.2015 18:01
odpowiedz
V16
2
Junior

Zastanówmy się po co kupujemy gry ? Cóż lista może być długa więc ujmę to w jednym zdaniu. Kupujemy gry po to żeby się przy nich dobrze bawić. Jeśli wydaje pieniądze liczę na to, więc przymykam oczy na błędy a skupiam uwagę na tym co mnie cieszy. Ocena więc skacze w górę.
Sam nie lubię oceniać gier. W sumie jak mam nie dać oceny ponad 8/10 to wolę nie oceniać. Dlaczego średnia ocena jest tak wysoka ? Ja jestem fanem gier RPG więc kupuje rpgi przy nich bawię się świetnie i daje dobre oceny. Jako, że nie lubię gier typu RTS nie gram w nie, a skoro w coś nie grałem to nie mogę oceniać. Jeśli oceniam te gry w które gram, a gram w te w które lubię grać to moje oceny będą się wahały właśnie gdzieś w okolicach 8/10.

12.07.2015 14:13
odpowiedz
MAdAss
10
Legionista

Ocena to tylko ocena a nie wyrok. Problem leży w zbyt emocjonalnym podejściu do tego sposobu opisu czy wyrażania. Poza oceną ważna jest metoda jej wyznaczenia i zaznajomienie się z tą całością pozwala dopiero na wyrobienie sobie zdania.
Mnie wielokrotnie do obejrzenia np. filmu inspirowały negatywne jego oceny sposób w jaki to robiono przekonywał mnie np. że tak ten film jest właśnie dla mnie, mało tego ocena dzieła może się zmienić wraz z ewolucją odbiorcy nawet po czasie i też sama analiza techniczna nic tu nie da ja chcę znać również ocenę subiektywną czyli czy ten co ocenia jest w stanie mi przekazać czy mu się to po prostu podoba czy nie i jak bardzo sugestywnie to zrobi jego emocja jest również tu istotna jest jak certyfikat wiarygodności. To świat ludzi a nie martwych przedmiotów i tu też może liczyć się odbiór dzieła a nie tylko samo dzieło.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Po co grać na najniższych ustawieniach?
8:06
18265306

Po co grać na najniższych ustawieniach?

29 554 wyświetlenia 15 października 2017

Czemu szyby wentylacyjne w grach są OGROMNE?
10:28
9585159

Czemu szyby wentylacyjne w grach są OGROMNE?

177 898 wyświetleń 10 października 2017

Gry, które gnoją gracza już na początku
9:40
9373227

Gry, które gnoją gracza już na początku

4 897 wyświetleń 16 października 2017

Największy świat twórców Gothica. Recenzja gry Elex
14:00
8650184

Największy świat twórców Gothica. Recenzja gry Elex

140 611 wyświetleń 13 października 2017