tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Fotogrametria - czy to przyszłość realistycznej grafiki w grach?

28 230 wyświetleń 19 października 2014

Fotorealizm na wyciągnięcie ręki.

Co może być bardziej fotorealistyczne niż prawdziwe obiekty? Takie pytanie być może zadali sobie twórcy gier, którzy wykorzystują fotogrametrię do kreowania swoich wirtualnych światów. Skanowanie istniejących miejsc i przedmiotów jest fundamentem dla oprawy takich tytułów jak Get Even i The Vanishing of Ethan Carter. Ta całkiem nowa dla branży gier technika wydaje się być łakomym kąskiem dla wielu innych deweloperów. Ale czy na pewno tak jest?

Komentarze Czytelników (43)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
19.10.2014 22:20
benq3
odpowiedz
benq3
27
Legionista
Wideo

Dogadaliście się z gamespotem jednocześnie na ten sam temat: http://youtu.be/7ryRSspZlrQ

19.10.2014 22:27
odpowiedz
HawK ™
19
Legionista

Fotogrametria jako technologia jest interesująca ale bardziej wydajne a co za tym idzie sama waga zeskanowanych obiektów jest znacznie mniejsza przy wykorzystaniu technologi 3d Scanning [Skanowanie 3d]. Przy Fotogrametri korzystamy z aparatu i tak naprawdę co warto dodać każdy może się pobawić i spróbować coś zeskanować wykorzystując zwykły aparat i jeden z opensourc-owych programów do obróbki fotografii. O wiele ciekawiej sprawa wygląda przy skanowaniu 3D w tej metodzie zamieniamy aparat na na kamerę a dokładnie na dwie kamery zorientowane względem siebie pod znanym kątem. Generalnie urządzenia tego typu są drogie, ale i tu pojawia się ciekawa alternatywa. Wystarczy że posiadamy kinect-a xboxowego i już możemy skanować wszystko na co mamy ochotę. Dzięki zapaleńcom możliwe jest pobranie opensourc`owej aplikacji na PC i po konfiguracji może zacząć zabawę skanując np. swój pokój. Dokładność a co za tym idzie rozdzielczość kinecta nie jest tragiczna a obiekty są foto realistyczne, choć pozbawione tekstur. Jeśli ktoś ma ochotę, google podpowie co zrobić :) Warto dodać że takie obiekty zapisują się w formacie pozwalającym na szybki wydruk z użyciem technologii Rapid Prototyping [Druk 3d]. Koszmarem natomiast jest ich obróbka w dedykowanych programach...

19.10.2014 22:31
😐
odpowiedz
zanonimizowany148709
77
Generał

Przeciez robiac textury do "zwyklych gier" tez w 99% opieraja sie na zdjeciach. Wiec nie wiem o co kaman. Jedyna taka ze fotomrametri daja textury HD a w zyklych grach kompresuja jakosc zeby gry ie wazyly po 200gb zamiast 20.

19.10.2014 23:03
kaszanka9
odpowiedz
kaszanka9
104
Bulbulator

Tylko dziwna sprawa ethan carter ma zablokowane tekstury na low w systemie 32 bit, wyglądają jak kupa.

20.10.2014 00:09
odpowiedz
jaalboja
35
Generał

Fajnie pieknie, a fabuła i gameplay bedzie ssał dalej.

I co mi po pieknej grafice jak bedzie ZERO fizyki.

I tu wyjdzie sztyczność. Strzelam w drzewo a tu sztuczny ślad.

20.10.2014 00:55
odpowiedz
kamilp5
62
Pretorianin

Na ten temat wypowiedziałem się pod jedną z recenzji gry na gameplayu.
https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13426876
Ogółem zgadzam się z Kacprem. Możliwość odtwarzania jedynie do przedmiotów występujących "w naturze" znacznie zawęża perspektywy dalszego wykorzystania jej w grach. Rezultat świetny lecz niestety możliwości małe.

20.10.2014 14:37
odpowiedz
Darius88K
4
Junior

Fotogrametria jak słusznie zauważyłeś jest tylko narzędziem i z tego powodu nie widzę by miała wyprzeć inne metody z rynku, bo po prostu jest jedną z wielu. Po za wielkością takich plików zapomina się również o ,,wizji artystycznej" twórców. To, że coś ma udawać rzeczywistość... fajnie, ale w takim wypadku jak wyglądał by Borderlands, albo przygodówki od telltalegames? Tu przed developerami staje też wyzwanie, które znane jest też autorom książek - Czy pokusić się o długie opisy scenerii (Prus i jego ,,Lalka") czy jednak skupić jednak na akcji książki lub innych elementach (nie ,,mówię" tu o okładce). Grafika powinna być dalej tylko dodatkiem do dobrej gry opartej na wielu fundamentach, czy to fabuła, gameplay, czy nawet muzyka i udźwiekowienie.. bo w przeciwnym razie będzie cieszyć oko, ale tylko do następnej lepszej graficznie gry.

20.10.2014 14:53
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

E tam, dużo krzyku o nic. Wystarczy spojrzeć na ręcznie tworzoną katedrę Notre Dame by dojść do wniosku, że tradycyjnymi metodami też da się stworzyć zachwycające obiekty. Tak jak było wspomniane w materiale - to metoda przydatna głównie dla niewielkich ekip i małych projektów.

20.10.2014 14:59
odpowiedz
zanonimizowany818912
34
Centurion

Nigdy nie widziałem na własne oczy w ten sposób robionej gry, a te co do tej pory były pokazywane to niezbyt zachwycają. Przynajmniej mnie. Jak kiedyś powstanie gra z otwartym światem w ten sposób zrobiona to wtedy chętnie przetestuje.

ps. ale dżungla na brodzie.

20.10.2014 15:56
mateo91g
odpowiedz
mateo91g
93
Generał

Pogoń za fotorealizmem to rak który trawi branże grową - teraz większość gier to wydmuszki - piękne i kolorowe ale puste w środku, grafikę przedkłada się nad grywalność, oprawę artystyczną, fabułę, klimat, projekt świata, i mamy teraz "pulpowe" gry !
Jeśli chodzi o samą technikę fotogrametrii, to więcej jest z tym problemów i wad niż pożytku - zeskanowane elementy są statyczne, więc i tak nie można użyć ich wszędzie, w przypadku mocno wypukłych obiektów trzeba tworzyć siatkę poligonów tego obiektu i nakładać na nie zeskanowaną teksturę, którą trzeba jeszcze skompresować. Ponadto nie możemy tą metodą stworzyć nic co już nie istnieje, i jeszcze musimy mieć do tego obiektu dostęp.
Moim zdaniem jedynym zastosowaniem tej metody są skany elementów dekoracji otwartego terenu - tekstura gruntu, tekstura kamieni i skał, liście roślin, kora drzew itp. - wszystko co można bez problemu znaleźć, szybko zeskanować, obrobić i wrzucić do gry.

20.10.2014 16:11
odpowiedz
FeanorRR3
31
Chorąży

Kacper wymieniłeś tam różnego rodzaju problemy związane z dopasowaniem zdjęcia. Masz rację, ale gdyby taki deweloper pokusił się dodatkowo o dołączenie do projektu naziemny skaning laserowy wtedy problem znika, gdyż uzyskujemy chmurę punktów dokładnie odwzorowującą dany obiekt, lub pomieszczenie. Następnie program, który dopasuje na ową chmurę punktów zdjęcia i po kłopocie. Co do gigantycznej mocy obliczeniowej to jest fakt, sam się o tym przekonałem na (słabym) uczelnianym sprzęcie.

20.10.2014 19:10
Mepha
odpowiedz
Mepha
71
Mhroczny Pogromca

Moim zdaniem jest to fajna rzecz. Gry dzięki temu mogą wyglądać świetnie.

20.10.2014 20:34
odpowiedz
MasterOfSecrets
15
Legionista

Wszystko fajnie, tyle że należy pamiętać też, że sama grafika nie wystarczy, co chyba robi zdecydowana większość deweloperów, bo myślą, że ludzie rzucą się niczym psy na samą grafikę. Nie np. w moim wypadku! Tutaj potrzebna jest tez FABUŁA. W grach jest potrzebna taka w miarę dobra fabuła, jeśli twórcy gier chcą, by ich produkty się sprzedawały. Wiem - może to nie jest koniecznie na miejscu, ale czasem należy też patrzeć na gry pod względem fabuły. Jeśli chodzi o grafikę, to myślę tak - będzie taki postęp, że niedługo nie będziemy w stanie rozróżnić świata wirtualnego od rzeczywistego, bo ten obraz, który będziemy widzieli, będzie tak realistyczny. Oczywiście, nie będziemy czuć zapachów czy czegokolwiek innego, ale zmysł wzroku będzie robił swoje, gdy będziemy nawalać w gry z niesamowitą grafiką.

20.10.2014 23:58
Adam1394
odpowiedz
Adam1394
104
Stary Konfederata

Fotogrametria służy GEODETOM do robienia map, [email protected] jego mać.

Pozdrawia geodeta.

21.10.2014 00:41
odpowiedz
RudyKojot
5
Legionista

Fotorealistyczne obiekty przy jednoczesnym braku fizyki i statyczności to nie jest to co chciałbym koniecznie oglądać w grach. Wolałbym, by twórcy bardziej ogólniej skupiali się na interakcji z otoczeniem nawet kosztem zbicia rozdzielczości tych super-realistycznych-foto tekstur. Nie znaczy to że jestem zupełnie przeciwny fotogrametrii - zależy co chce się osiągnąć ;]

21.10.2014 10:20
odpowiedz
kartofelek007
57
Pretorianin

Son of Rome. Fotorealistyczne kamienie.

21.10.2014 14:22
😈
odpowiedz
MARSply
10
Legionista

W zaginięciu Ifana Kartera???

21.10.2014 14:52
xsas
odpowiedz
xsas
141
SG-1

Grafika powinna być na tyle realistyczna, aby mieć odczucie przebywania w "prawdziwym" świecie, ale nie musi być foto-realistyczna, bo i tak na drobne szczegóły nie zwracamy uwagi. Nawet w realnym świecie chyba mało kto przygląda się chodnikowi jaką cegła ma fakturę, bądź czy na szybie witryny sklepowej jest jakieś zarysowanie.
Obecnie grafika stoi na przyzwoitym poziomie i można ją jedynie po trochu poprawiać. Lepiej się skupić na poprawie fizyki - np. zachowanie płomienia świecy, bądź wody itp.
Pewnie za kolejne 70 lat będą już powszechne komputery kwantowe, a co za tym idzie fotorealistyczna grafika i fizyka. ;)

21.10.2014 14:54
FanGta
odpowiedz
FanGta
114
Generał

Im więcej fotorealizmu tym realistyczniejsza,ciekawsza gra. Chciałbym zeby GTA było jak najbardziej zbliżone do rzeczywistosci i mialo prawdziwe samochody,jak w modach do czwórki albo assasin. Chociaz do niektórych gier nie pasowałoba taka realistyka,ale do takich jak COD,Forza,Far Cry jak najbardziej

21.10.2014 18:58
Hydro2
odpowiedz
Hydro2
125
Legend

Get evan wszystko wyjaśni :p

21.10.2014 20:00
grungehe123
odpowiedz
grungehe123
7
Chorąży

Mi osobiście wystarczą zwyczajnie budowane modele, byle tylko były szczegółowe. Kluczem jest tutaj odpowiednie rozplanowanie. Niech dopieszczają tylko małe rzeczy na które się zwraca uwagę, jak np. ciało bohatera, modele broni, włosy, małe obiekty itp. Liczy się sprawne oszukanie odbiorcy, aby miał złudzenie piękna. Sam osobiście czekam na ambitniejsze podejście do fizyki w grach, która od czasów Half-Life'a 2 praktycznie wcale się nie rozwinęła. To z fizyką jest najwięcej zabawy. Ciekawię prezentuje się natomiast skanowanie tekstur i myślę że ma ono dużo większy potencjał.

21.10.2014 23:59
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Jestem laikiem. Wiem tylko jako administrator dużej strony, że trzeba wiedzieć, jak zamieścić dużą fotografię, aby się "zmieściła" i zachowała jakość. Mnie nawet w wybitnych tytułach irytuje swego rodzaju nierówność otoczenia. Czasami coś jest odwzorowane perfekcyjnie, a pół metra dalej trafiamy na tandetnie zeskanowany obiekt dwuwymiarowy. Jeśli grę się robi dla samej grafiki, to wolę stare rozwiązania i stary styl animacji.

23.10.2014 14:38
odpowiedz
JayJay_Scot
20
Legionista

...Chyba jeszcze nie teraz. Ta grafika będzie wykorzystywana w komputerach napędzanych czymś innym niż miedź. I w super szybkich i pojemnych dyskach SSD z kartami graficznymi które same uiągną 4k w 60 fps. Za kilka dobrych lat temat zapewne powróci i wtedy będzie miał rację bytu

24.10.2014 23:03
Adrianun
odpowiedz
Adrianun
116
Senator

Sama technika jest świetna, ale wymaga sporego nakładu pracy. Przy większych grach może ona być zbyt czasochłonna, ale idealnie sprawdza się przy krótszych tytułach jak np. The Vanishing of Ethan Carter!

16.11.2015 16:54
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
120
The Highest

Technika sama w sobie robi duże wrażenie, ale gdyby ktoś chciał stworzyć wielki otwarty świat tą techniką, no to nie wiem ile by zajęło...

30.11.2015 16:23
odpowiedz
boy3
54
Generał

Grafika 2d izo już od dawna zachwyca fotorealistyczną grafiką :)

30.11.2015 23:16
odpowiedz
elvis01071987
23
Chorąży

Nowe Mirror's Edge... wszystko na temat

01.12.2015 13:55
n0rbji
odpowiedz
n0rbji
68
Siedzący Byk

Producenci powinni skupiać się na treści gier czyli fabuła, klimat, efekty itp. Grafika to tylko dodatek który nie jest tak ważny jak wcześniej wymienione elementy

02.12.2015 00:46
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Czyli tak naprawdę najlepsze dopiero przed nami. Jeszcze wiele lat poczekamy na genialnie odwzorowany świat i to w dodatku interaktywny.

30.04.2017 11:12
Araiel
odpowiedz
Araiel
20
Chorąży

W ogóle wydaje mi się, że zjawisko fotogrametrii jest bardzo źle rozumiane. Nigdy nie służyło ono do tego, aby coś wyglądało lepiej. Już od dawna graficy są w stanie stworzyć od podstaw bardzo realistyczne obrazy, modele 3d. Fotogrametria zaś jest technologią, która pozwala twórcom zaoszczędzić czas w procesie produkcyjnym. Więcej na temat napisałem w swoim wpisie na blogu: http://wizualnieidealnie.pl/fotogrametria-w-grach/ - tak więc zainteresowanych tematem zapraszam do lektury :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Reklamy gier, które kłamią w żywe oczy
11:21
27001240

Reklamy gier, które kłamią w żywe oczy

499 620 wyświetleń 6 października 2019

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom
9:00
19782217

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom

7 845 wyświetleń 14 października 2019

Żołnierz GROM-u kontra symulator komandosa
15:30
17085212

Żołnierz GROM-u kontra symulator komandosa

302 625 wyświetleń 6 października 2019

Jak stworzyliśmy własną GRĘ Z KOSZA
10:54
16911161

Jak stworzyliśmy własną GRĘ Z KOSZA

240 450 wyświetleń 6 października 2019