tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Po co nam bloom i aberracja chromatyczna? Sekrety efektów postprocesowych w grach

2 396 wyświetleń 19 czerwca 2016

Flara w moich oczach!

W grach pojawia się coraz więcej różnorakich efektów, które budzą mieszane uczucia. Aberracja chromatyczna, motion blur, bloom, filmowe ziarno i różne inne wynalazki czerpane są głównie z filmu oraz fotografii. Jaka jest ich pierwotna forma? Co robią w grach, jak są generowane i ile mocy obliczeniowej zużywają? Kacper Pitala odpowiada na pytania o postprocesy.

Komentarze Czytelników (35)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.06.2016 13:28
1
komenty
64
Senator

DoF oraz Motion Blur zawsze wyłączam, bo mnie wkurzają. Aberrację chromatyczną zwykle też. Z AA eksperymentuję, ale jakieś zawsze zostawiam. Resztę włączam.

19.06.2016 14:24
odpowiedz
fing
22
Legionista

Dzięki wielkie! Świetny filmik! :D

19.06.2016 14:40
2
odpowiedz
mateo91g
73
Konsul

Świetny materiał!
Pierwszym efektem który w grach wyłączam jest ziarno, które kompletnie rujnuje grafikę w grze. Nie wiem po jakiego grzyba w ogóle ten efekt pchać do gier? Dobrze to widać w przypadku GTA4 które z winy ziarna wygląda paskudnie. Kolejnym efektem do wywalenia jest motion blur, który ma sens tylko w przypadku grania w 30FPS, ponieważ dobrze maskuje on niepłynność obrazu, natomiast w 60 ramkach ten efekt tylko przeszkadza. Kolejnymi efektami do wyłączenia są lans flara i aberracja chromatyczna, które tylko psują obraz. Jeśli chodzi o głębie ostrości i bloom to zależy od gry, bo w wielu grach są one przesadzone i tylko psuje odbiór gry, natomiast w przerywnikach filmowych te efekty świetnie pasują i w przerywnikach filmowych powinny być zaimplementowane.

post wyedytowany przez mateo91g 2016-06-19 14:44:29
19.06.2016 15:25
1
odpowiedz
wcogram
83
Generał

Obraz ma być ostry jak żyleta lub temu najbliższy. Zawsze te bajery wyłączam.

19.06.2016 18:04
1
odpowiedz
Ar2Ti2
29
Centurion

Czasami mam wrażenie, że twórcy gier za dużo uwagi przykładają do tych efektów, a zaniedbują najważniejsze, takie jak np. tekstury.

19.06.2016 20:30
1
odpowiedz
MadBomber
22
Centurion

Fajny merytoryczny film, aż chce się więcej! Szkoda ze taki krótki. Dzięki.

19.06.2016 23:25
2
odpowiedz
Cichy_wro
3
Junior

Kacper, jesteś profesjonalistą - świetnie czujesz się przed kamerą, twoje materiały są ciekawe i interesują do ostatniej sekundy. Dobrze się to wszystko ogląda. Chylę czoła i pozdrawiam.

20.06.2016 02:01
odpowiedz
Orgelbrant
41
Pretorianin

Świetny materiał. Ciekawszy od wszystkich Waszych relacji z E3, których ciekawsze wersje są na YT... Materiały Kacpra są natomiast unikatowe!

20.06.2016 12:53
odpowiedz
9 odpowiedzi
Lukxxx
150
Generał

Szkoda, że tak mało o AO. Bo coraz więcej różnych wersji jest i jakby nie patrzeć, jest to efekt który dużo zmienia w jakości grafiki. Może cały odcinek przeznaczony dla niego?

Co do efektów, te wszystkie aberracje, motion blur kamery - zawsze wyłączam. Motion blur obiektów - to już sprawdzam jak się spisuje w grze.

post wyedytowany przez Lukxxx 2016-06-20 12:54:07
20.06.2016 15:57
odpowiedz
2 odpowiedzi
Zorgall
45
Centurion

Jakim cudem nie masz jeszcze swojego kanału na youtube... aaa zapomniałem, że tam nie ma miejsca na merytoryczne filmy.

20.06.2016 17:12
odpowiedz
1 odpowiedź
ReznoR666
1
Junior

Matysiak G:
To sprawdź sobie następny przeskok w jakości naturalnego oświetlenia i odbić światła (nVidia Voxel Ambient Occlusion, bazujący na VXGI, czyli Voxel Global Illumination):

spoiler start

images.nvidia.com/geforce-com/international/comparisons/rise-of-the-tomb-raider/rise-of-the-tomb-raider-ambient-occlusion-interactive-comparison-010-nvidia-vxao-vs-off.html

spoiler stop


Mam nadzieję, że do tego nie będziesz już potrzebował okularów i 50" monitora na matrycy IPS lub plazmie, aby ujrzeć różnice...

post wyedytowany przez ReznoR666 2016-06-20 17:14:03
20.06.2016 18:05
odpowiedz
Adrian_V
4
Legionista

Pozdro Kacper, dzięki za materiał. Teraz już wiem, że mogę to wszystko powyłączać w pizdu :D Chyba tylko antialiasing i ambient occlusion robią faktyczna różnicę a nie dodają bzdurne efekty.

post wyedytowany przez Adrian_V 2016-06-20 18:07:27
20.06.2016 18:13
odpowiedz
Wrathtide
15
Chorąży

Świetny materiał! Pozdrawiam i polecam!

20.06.2016 19:50
odpowiedz
kacper655
24
Chorąży

DAMN! Nienawidziłem filmów Kacpra, na początku mój imiennik mnie mocno irytował, ale teraz jego filmów oczekuję najbardziej, niektóre kojarzą mi się z Vsauce - w sensie prowadzenie ich, umiejętność zaciekawienia widza, budowa i takie tam, a to cholernie dobre skojarzenie. I też uważam, że świetnie byś się sprawdził prowadząc swój kanał na Youtube - Marzę byś tego spróbował.

20.06.2016 22:45
odpowiedz
czekoladowyjoe
25
Pretorianin

A ja tam jak mogę odpalam co się da, chyba że ogranicza to komfort fps to zjeżdżam z efektów, albo kiedy wkurza mnie nadmierne "rozmywanie" obrazu etc. Generalnie jednak - sumie jak już mi odbiło i wywaliłem kupę kasy na sprzęt to niech w kwestiach rozrywki się poci, czemu nie?

post wyedytowany przez czekoladowyjoe 2016-06-20 22:46:23
21.06.2016 13:56
odpowiedz
insideandout
1
Junior

swietny material !!

21.06.2016 15:05
odpowiedz
1 odpowiedź
DzokerEr
11
Konsul

Ciekawe do 6 min, pozniej Wiedzmian jak zobaczyłem od razy wyłączyłem kaszanka.

22.06.2016 15:44
odpowiedz
screeno-GRANIE
3
Chorąży

Aby zrobić taki materiał, trzeba się zajebiście znać! Dlatego gratulacje!
Ja w to wszystko jakoś za bardzo się nie zagłębiam... oby tylko gra poszła na dobrych detalach i jedziemy :)

24.06.2016 17:16
odpowiedz
Thorgal93
7
Junior

Dzięki za ten materiał, fantastyczna robota! Mam nadzieję, że tego typu nagrania poruszające bardziej techniczne aspekty związane z grami, staną się na GOL-u stałym punktem repertuaru. I oczywiście że to Ty będziesz autorem ;)

26.06.2016 10:29
odpowiedz
MLGPro
19
Chorąży

Ten film miał tylko 15 minut a był na tyle konkretny że czułem się jak po 30 minutowym wykładzie. Zią, nie nadążam z oglądaniem :O

05.07.2016 13:19
odpowiedz
Slomka00
6
Junior

Aberracja jest chyba najmniej lubianym przeze mnie efektem. Moim zdaniem w grze wygląda bardziej jak glitch czy po prostu słaba grafika, niż nadaje jakiś ciekawy wartościowy efekt.

18.08.2016 13:33
odpowiedz
Adrianun
108
Senator

Już brak mi słów, żeby opisać to jak ciekawe i dopracowane są twoje materiały! Wymiatasz Kacprze!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Najmocniejsze modele broni z gier, które w rzeczywistości nie są takie dobre
12:00
11380224

Najmocniejsze modele broni z gier, które w rzeczywistości nie są takie dobre

230 010 wyświetleń 17 listopada 2017

Śmieszne błędy z Eleksa – liczę na glicze!
8:34
9592252

Śmieszne błędy z Eleksa – liczę na glicze!

160 956 wyświetleń 12 listopada 2017

Czy w strzelanki da się grać na padzie?
12:00
8564158

Czy w strzelanki da się grać na padzie?

6 359 wyświetleń 20 listopada 2017

Gra, która podpuściła hejterów - historia serii Postal
13:51
6716214

Gra, która podpuściła hejterów - historia serii Postal

144 356 wyświetleń 13 listopada 2017