Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.
Premium HD to: lepsza jakość, brak reklam, twoje wsparcie dla tvgry.pl i gry-online.pl, stajesz się aktywnym graczem naszej społeczności.
Z Abonamentem Premium otrzymasz również wiele innych przywilejów, zobacz więcej na Abonament Premium
Narracja przez otoczenie, czyli jak gry opowiadają historię bez słów - DEKONSTRUKTOR #7
Sekrety Rapture i Adama Jensena.
Nie każda gra wideo próbuje opowiedzieć historię, a jeśli już to robi, to jej twórcy mają do dyspozycji mnóstwo metod. Tak się składa, że jedna z nich jest dla naszego ulubionego medium unikatowa. Environmental storytelling, po polsku opowiadanie historii przez otoczenie, to zagnieżdżanie fabuły w miejscach, które gracz przemierza. Takie tytuły jak Deus Ex: Human Revolution, czy BioShock, korzystają z tego na potęgę, dzięki czemu możemy sami poznawać historię tych światów poprzez eksplorację.

Jak sprawdza się Days Gone?
127 574 wyświetlenia 16 czerwca 2017
![Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [1/2] - gros rzeczy do roboty!](https://cdn.gracza.pl/galeria_tv/hots/N460/773_229798258.jpg)
Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [1/2] - gros rzeczy do roboty!
71 421 wyświetleń 18 listopada 2014

Heavy Rain klimatów SF? Widzieliśmy Detroit: Become Human na E3 2016!
90 344 wyświetlenia 15 czerwca 2016

Tu każda decyzja ma znaczenie? Oby do świtu w Until Dawn
39 272 wyświetlenia 28 sierpnia 2015

Wideorecenzja Life is Strange - epizodyczny uczeń przerósł swego mistrza
36 527 wyświetleń 19 sierpnia 2015

Baza-matka i setki zadań. Gramy w Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
36 998 wyświetleń 6 września 2015
Jeden ciekawszych (jeśli nie najlepszy) odcinek dekonstruktora :D
Uwielbiam tę serią, a twoje filmiki są coraz lepsze. Oby tak dalej Kacper.

Bardzo dobry materiał, genialnym przykładem jest także mój ulubiony Half-Life 2, tam jeśli bacznie nie obserwujemy świata tak naprawdę nie dowiemy się nic o tym, co stało się na ziemi, postacie w gruncie rzeczy przydzielają nam tylko kolejne zadania aby powstrzymać kombinat, a to świat opowiada nam historię. Początek gry, dworzec, od razu są widoczne cechy takie jak gnębienie, szufladkowanie ludzi, wszyscy w tych samych strojach, jedzenie z automatów i komentarz postaci, że jest to paskudne, ostrzeżenie od przypadkowego przechodnia żeby nie pić wody, bo traci się od niej pamięć, gdzieś za drzwiami widzimy gnębionych przez kombinat ludzi, dalej jesteśmy świadkami bezpodstawnych nalotów na dom, brutalnych przesłuchań, bicia ludzi. Mamy już obraz świata stworzonego przez tyranię kombinatu, a im dalej tym więcej szczegółów będziemy w stanie wychwycić, gdzieś na ścianie wisi fragment gazety mówiący o tym, że ziemia padła w 7 godzin, obserwacja ravenholm wystarczy żeby stwierdzić, że to kombinat jest odpowiedzialny za stworzenie tego miasta zombie - wszędzie pełno torped-transporterów na headcraby, których działanie poznaliśmy wcześniej, statki na mieliźnie, wyraźnie obniżony poziom wody w etapach z łazikiem na wybrzeżu, czy filary mostów które nie są nawet zamoczone - świadczy to o tym, że kombinat celowo osusza zasoby wodne na ziemii. Świat opowiada nam historię, którą pędząc po prostu do przodu można z łatwością pominąć. To jest piękna forma narracji.
Może ktoś powiedzieć tytuł gry z 12;15? Wiem, że jest mówiony, ale mimo to nie mogę go znaleźć.
Rewelacyjny materiał, ale przez ostatnie parę minut aż krzyczałem do ekranu. Dlaczego? Brakuje tutaj absolutnego majstersztyka, jeśli idzie o opowiadanie historii przez świat - serię Souls od FromSoftu. Cała historia w ich grach jest opowiadana przez niedopowiedzenia postaci pobocznych (tak, niedopowiedzenia, nie te strzępki informacji, którymi nas raczą), opisy przedmiotów, wygląd lokacji, wygląd postaci (zarówno wrogów, jak i NPC) oraz ich lokalizacja. Jest mi naprawdę przykro, że ta seria nie została nawet wspomniana, bo ludzie widzą w niej tylko gameplayowe wyzwanie, a większość nawet nie stara się popatrzyć na świat przedstawiony. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym, co teraz powiedziałem, zaglądnijcie na kanał EpicNameBro na yt. Nie zawiedziecie się.
Mimo wszytko Panie fifOK95 w mojej opinii Soulsy to trochę inna sprawa.
Przede wszystkim świat Soulsów jest totalną abstrakcją a gry z materiału Kacpra miały spójne uniwersum.Gry z materiału Kacpra miały główną linę fabularną wspartą historia świata w omawiany sposób a Soulsy maja tylko historie świata.
Poza tym wydaje mi się,że w tych grach jest za dużo dopowiedzeń.
Czytaj myślę,ze duża cześć "kanonu" jest po prostu nadinterpretacja fanów a nie zamierzeniem twórców.
Co do materiału dla mnie najlepszy jaki widziałem na tv.gry.
Od razu pomyślałem o Hotline Miami.
Podczas przechodzenia poziomów nie myśli się nawet, ilu przeciwników się zabiło, ale wracając do vana po wygranej te wszystkie zwłoki robią na człowieku wrażenie.
@planet killer
Jak dla mnie kolega fifOK ma rację i również ubolewam nad tym, że Kacper nie wspomniał o grach FromSoftware.
Co do twojego postu to co dla opowiadania przez otoczenie ma to, że gra jest osadzona w realiach pokręconego dark fantasy a nie świecie podobnym do naszego? Czy to, że fabuła gry jest ukryta lub nieoczywista od samego początku oznacza, że nie może być wspomagana budową lokacji lub świata? Albo wreszcie, sam mówiąc, że duża część kanonu to interpretacja fanów a nie zamierzenie twórców (ciekawe skąd wiesz jakie mieli zamiar podczas tworzenia gry) potwierdziłeś, że gra idealnie pasowałaby do tego materiału, bo sam Kacper powiedział, że odbiór opowieści przekazywanych w ten sposób silnie zależą od interpretacji gracza.
Co do samego materiału to jak wszyscy tutaj zauważyli rewelacyjny. Dla mnie ten sposób narracji jest rzadko wykorzystywany ponieważ gracze są "rozpieszczani" narracją w większości tytułów. Gracz otrzymując wszystkie informacje prosto w twarz na co dzień, nie będzie się zastanawiał przy tych nielicznych grach np. czemu te zwłoki leżą tu a nie tam lub jakie przesłanie daje nam umiejscowienie tego ważnego przedmiotu. Z tego też powodu gry FromSoftware postrzegane są jako maszynki do generowania ragequitów bez jakiejkolwiek fabuły, ponieważ tam opisana tutaj narracja odgrywa pierwszorzędną rolę.
W wielu wywiadach Myiazaki mówił, że tak właśnie historia ma być opowiedziana. Że chce, by gracz sam domyślał się tego, co się dzieje wokół, historii oraz sensu jego przygód. Tu nie ma miejsca na nadinterpretacje.
Jak widzę materiały przygotowane przez Kacpra to od razu i w ciemno je lubię :-)
Byliśmy uważni bo był ciekawy ;] gratsy za materiał, nawet nie wiem kiedy poleciało 15 min

Environmental storytelling to ciekawa rzecz, chociaż nie oszukujmy się - większość graczy woli mieć wszystko podane na tacy. Niemniej materiał świetny! ;)
Nie pamiętam kiedy ostatnio logowałem się, by cokolwiek skomentować - jednak tak starannie, rzetelnie przygotowany materiał nie pozostawił wyboru. Po prostu elegancka robota.

Świetnie przygotowany i zaprezentowany materiał. Z przyjemnością go obejrzałem. Dostrzegam w nim również potwierdzenie mojej teorii, że ludzie grający w dobre gry są inteligentniejsi od innych.
Kurczaki . Szkoda, ze nie mozna dac 10 lapek w gore . Material jeden z lepszych jakie ostatnio tutaj ogladalem ! W koncu mowa o czyms rzeczowym, i czegos mozna sie dowiedziec :).
Pozdrawiam.
Na gry online mam konto od lat, ale zostawiłem może tutaj ze 3-4 komentarze. Dziś specjalnie odświeżyłem konto by napisać: SOLIDNY MATERIAŁ ;) ciekawy i dobrze zrealizowany merytorycznie, zaś głos autora jest wyraźny i miły dla ucha. Ogólnie większość materiałów video gry online błaga o pomstę do nieba, ale czasem trafiaja się perełki ;)

Cos wspanialego! Mam gigantycznego kaca, a ogladalo mi sie to wspaniale. Wiecej takich materialow.

rowniez musze pochwalic autora. Widac ze przylozono sie do materialu, zarowno pod wzlgedem zawartosci, przekazu i stylu. Po 20(?) latach trwania GOL-a, w koncu serwis zaczyna wypuszczac materialy, ktore nie wygladaja jak garazowe amatorszczyzny. Oczywiscie wiekszosc filmikow gola dalej tak wyglada, ale Kacper podnosi poprzeczke. Gratuluje, zycze dalszych takich ciekawych prac i pozdrawiam

Świetna robota Kacper, naprawdę dobrze się to oglądało. Szkoda jedynie, że nie znalazłeś miejsca na wspomnienie o Stanley Parable, którego meta podejście do narracji jest wyjątkowe w branży. Chociaż w sumie aż tak do tematu narracji przez otoczenie to jednak nie pasuje :p

Świetny materiał, dobre przygotowanie merytoryczne, dużo ciekawego materiału poznawczego. Kacper zrobiłeś coś, czym moim zdaniem mógłbyś (gdyby było tego trochę więcej) spokojnie zdobyć jakiś stopień naukowy.
Masz analityczne i bardzo trafne spojrzenie na gry jako medium i to mi się podoba. Poniekąd Twoje spostrzeżenia bardzo pokrywają się z tym jak i ja postrzegam gry.
Dziwi mnie tylko jedno: że w materiale na ten temat nie padło ani razu hasło "Dark Souls" - bo to właśnie ta gra jako pierwsza przyszła mi na myśl po przeczytaniu tematu. W Dark Souls właściwie wyłącznie otoczenie opowiadało historie świata, a robiło to bardzo elegancko i znacznie mniej nachalnie niż większość znanych mi gier.

No no no... dawno nic nie komentowałem, od czasów Gonciarza dawno nie było tak dobrych materiałów jak Twoje, kawał bdb roboty. Dziękuję!
ps. Jak koledzy wyżej ja też dodałbym Demon/Dark Souls do analizy
Popularne na tvgry.pl

Reklamy gier, które zabijają szare komórki
460 281 wyświetleń 11 stycznia 2021

Jaki jest Cyberpunk 2077 po 200 godzinach
324 459 wyświetleń 11 stycznia 2021

10 gier, które z grafiki wycisnęły WSZYSTKO
335 262 wyświetlenia 11 stycznia 2021

Gdy na koniec gry jesteśmy ZA MOCNI
260 971 wyświetleń 11 stycznia 2021