tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Narracja przez otoczenie, czyli jak gry opowiadają historię bez słów - DEKONSTRUKTOR #7

26 486 wyświetleń 1 maja 2015

Sekrety Rapture i Adama Jensena.

Nie każda gra wideo próbuje opowiedzieć historię, a jeśli już to robi, to jej twórcy mają do dyspozycji mnóstwo metod. Tak się składa, że jedna z nich jest dla naszego ulubionego medium unikatowa. Environmental storytelling, po polsku opowiadanie historii przez otoczenie, to zagnieżdżanie fabuły w miejscach, które gracz przemierza. Takie tytuły jak Deus Ex: Human Revolution, czy BioShock, korzystają z tego na potęgę, dzięki czemu możemy sami poznawać historię tych światów poprzez eksplorację.

Komentarze Czytelników (69)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
02.05.2015 20:26
odpowiedz
BlowUP
42
Pretorianin

Świetny materiał !

02.05.2015 22:03
😈
odpowiedz
Lemigranto
30
Centurion

no pełna profeska

03.05.2015 08:23
odpowiedz
zanonimizowany1063214
19
Chorąży

Jeden ciekawszych (jeśli nie najlepszy) odcinek dekonstruktora :D

03.05.2015 11:19
odpowiedz
pawell91
57
Centurion

Uwielbiam tę serią, a twoje filmiki są coraz lepsze. Oby tak dalej Kacper.

03.05.2015 13:04
Stalin_SAN
odpowiedz
Stalin_SAN
56
Valve Software

Bardzo dobry materiał, genialnym przykładem jest także mój ulubiony Half-Life 2, tam jeśli bacznie nie obserwujemy świata tak naprawdę nie dowiemy się nic o tym, co stało się na ziemi, postacie w gruncie rzeczy przydzielają nam tylko kolejne zadania aby powstrzymać kombinat, a to świat opowiada nam historię. Początek gry, dworzec, od razu są widoczne cechy takie jak gnębienie, szufladkowanie ludzi, wszyscy w tych samych strojach, jedzenie z automatów i komentarz postaci, że jest to paskudne, ostrzeżenie od przypadkowego przechodnia żeby nie pić wody, bo traci się od niej pamięć, gdzieś za drzwiami widzimy gnębionych przez kombinat ludzi, dalej jesteśmy świadkami bezpodstawnych nalotów na dom, brutalnych przesłuchań, bicia ludzi. Mamy już obraz świata stworzonego przez tyranię kombinatu, a im dalej tym więcej szczegółów będziemy w stanie wychwycić, gdzieś na ścianie wisi fragment gazety mówiący o tym, że ziemia padła w 7 godzin, obserwacja ravenholm wystarczy żeby stwierdzić, że to kombinat jest odpowiedzialny za stworzenie tego miasta zombie - wszędzie pełno torped-transporterów na headcraby, których działanie poznaliśmy wcześniej, statki na mieliźnie, wyraźnie obniżony poziom wody w etapach z łazikiem na wybrzeżu, czy filary mostów które nie są nawet zamoczone - świadczy to o tym, że kombinat celowo osusza zasoby wodne na ziemii. Świat opowiada nam historię, którą pędząc po prostu do przodu można z łatwością pominąć. To jest piękna forma narracji.

03.05.2015 13:47
odpowiedz
MaxiCool
4
Junior

Może ktoś powiedzieć tytuł gry z 12;15? Wiem, że jest mówiony, ale mimo to nie mogę go znaleźć.

03.05.2015 13:49
Irek22
odpowiedz
Irek22
99
Grzeczny już byłem

Maxi Cool [45]

Psychonauts.

03.05.2015 14:06
odpowiedz
Sruabc
20
Legionista

Czy mi się wydaje, czy od 6:40 w tle gra soundtrack z Gunpoint'a?

03.05.2015 14:34
odpowiedz
fifOK95
20
Legionista

Rewelacyjny materiał, ale przez ostatnie parę minut aż krzyczałem do ekranu. Dlaczego? Brakuje tutaj absolutnego majstersztyka, jeśli idzie o opowiadanie historii przez świat - serię Souls od FromSoftu. Cała historia w ich grach jest opowiadana przez niedopowiedzenia postaci pobocznych (tak, niedopowiedzenia, nie te strzępki informacji, którymi nas raczą), opisy przedmiotów, wygląd lokacji, wygląd postaci (zarówno wrogów, jak i NPC) oraz ich lokalizacja. Jest mi naprawdę przykro, że ta seria nie została nawet wspomniana, bo ludzie widzą w niej tylko gameplayowe wyzwanie, a większość nawet nie stara się popatrzyć na świat przedstawiony. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym, co teraz powiedziałem, zaglądnijcie na kanał EpicNameBro na yt. Nie zawiedziecie się.

03.05.2015 15:18
odpowiedz
planet killer
83
Konsul

Mimo wszytko Panie fifOK95 w mojej opinii Soulsy to trochę inna sprawa.
Przede wszystkim świat Soulsów jest totalną abstrakcją a gry z materiału Kacpra miały spójne uniwersum.Gry z materiału Kacpra miały główną linę fabularną wspartą historia świata w omawiany sposób a Soulsy maja tylko historie świata.
Poza tym wydaje mi się,że w tych grach jest za dużo dopowiedzeń.
Czytaj myślę,ze duża cześć "kanonu" jest po prostu nadinterpretacja fanów a nie zamierzeniem twórców.

Co do materiału dla mnie najlepszy jaki widziałem na tv.gry.

03.05.2015 17:25
stanley16
odpowiedz
stanley16
12
Legionista

Od razu pomyślałem o Hotline Miami.
Podczas przechodzenia poziomów nie myśli się nawet, ilu przeciwników się zabiło, ale wracając do vana po wygranej te wszystkie zwłoki robią na człowieku wrażenie.

03.05.2015 19:39
odpowiedz
kamilp5
62
Pretorianin

@planet killer
Jak dla mnie kolega fifOK ma rację i również ubolewam nad tym, że Kacper nie wspomniał o grach FromSoftware.
Co do twojego postu to co dla opowiadania przez otoczenie ma to, że gra jest osadzona w realiach pokręconego dark fantasy a nie świecie podobnym do naszego? Czy to, że fabuła gry jest ukryta lub nieoczywista od samego początku oznacza, że nie może być wspomagana budową lokacji lub świata? Albo wreszcie, sam mówiąc, że duża część kanonu to interpretacja fanów a nie zamierzenie twórców (ciekawe skąd wiesz jakie mieli zamiar podczas tworzenia gry) potwierdziłeś, że gra idealnie pasowałaby do tego materiału, bo sam Kacper powiedział, że odbiór opowieści przekazywanych w ten sposób silnie zależą od interpretacji gracza.

Co do samego materiału to jak wszyscy tutaj zauważyli rewelacyjny. Dla mnie ten sposób narracji jest rzadko wykorzystywany ponieważ gracze są "rozpieszczani" narracją w większości tytułów. Gracz otrzymując wszystkie informacje prosto w twarz na co dzień, nie będzie się zastanawiał przy tych nielicznych grach np. czemu te zwłoki leżą tu a nie tam lub jakie przesłanie daje nam umiejscowienie tego ważnego przedmiotu. Z tego też powodu gry FromSoftware postrzegane są jako maszynki do generowania ragequitów bez jakiejkolwiek fabuły, ponieważ tam opisana tutaj narracja odgrywa pierwszorzędną rolę.

03.05.2015 23:00
odpowiedz
fifOK95
20
Legionista

W wielu wywiadach Myiazaki mówił, że tak właśnie historia ma być opowiedziana. Że chce, by gracz sam domyślał się tego, co się dzieje wokół, historii oraz sensu jego przygód. Tu nie ma miejsca na nadinterpretacje.

04.05.2015 01:06
odpowiedz
boek
12
Legionista

Jak widzę materiały przygotowane przez Kacpra to od razu i w ciemno je lubię :-)

08.05.2015 19:20
odpowiedz
Hajduczio
28
Chorąży

Byliśmy uważni bo był ciekawy ;] gratsy za materiał, nawet nie wiem kiedy poleciało 15 min

08.05.2015 19:22
odpowiedz
Hajduczio
28
Chorąży

PS ciekawe kto daje minusy. Zazdrośni jutuberzy? ;D

08.05.2015 20:39
Adrianun
odpowiedz
Adrianun
115
Senator

Environmental storytelling to ciekawa rzecz, chociaż nie oszukujmy się - większość graczy woli mieć wszystko podane na tacy. Niemniej materiał świetny! ;)

08.05.2015 22:53
raziel88ck
odpowiedz
raziel88ck
140
Reaver is the Key!

12:06 - Jaki tytuł nosi ta gra?

09.05.2015 00:39
Azerath
odpowiedz
Azerath
134
Senator

[57] - Chłopak na koniu? Shadow of the Colossus.

09.05.2015 04:15
odpowiedz
Hayyarden
6
Junior

Nie pamiętam kiedy ostatnio logowałem się, by cokolwiek skomentować - jednak tak starannie, rzetelnie przygotowany materiał nie pozostawił wyboru. Po prostu elegancka robota.

09.05.2015 16:05
odpowiedz
Gen_Ponury
28
Chorąży

Świetnie przygotowany i zaprezentowany materiał. Z przyjemnością go obejrzałem. Dostrzegam w nim również potwierdzenie mojej teorii, że ludzie grający w dobre gry są inteligentniejsi od innych.

09.05.2015 16:54
raziel88ck
👍
odpowiedz
raziel88ck
140
Reaver is the Key!

Azerath - Tak. Dzięki.

09.05.2015 17:16
odpowiedz
Kezcaisim
9
Legionista

Kurczaki . Szkoda, ze nie mozna dac 10 lapek w gore . Material jeden z lepszych jakie ostatnio tutaj ogladalem ! W koncu mowa o czyms rzeczowym, i czegos mozna sie dowiedziec :).

Pozdrawiam.

09.05.2015 21:07
odpowiedz
roland_13
3
Junior

Na gry online mam konto od lat, ale zostawiłem może tutaj ze 3-4 komentarze. Dziś specjalnie odświeżyłem konto by napisać: SOLIDNY MATERIAŁ ;) ciekawy i dobrze zrealizowany merytorycznie, zaś głos autora jest wyraźny i miły dla ucha. Ogólnie większość materiałów video gry online błaga o pomstę do nieba, ale czasem trafiaja się perełki ;)

09.05.2015 23:19
odpowiedz
Gambrix
9
Legionista

może ktoś podać tytuł nutki z samego końca?

10.05.2015 12:06
Hoodinski
👍
odpowiedz
Hoodinski
11
Legionista

Cos wspanialego! Mam gigantycznego kaca, a ogladalo mi sie to wspaniale. Wiecej takich materialow.

10.05.2015 17:54
wickywoo
odpowiedz
wickywoo
79
Konsul

rowniez musze pochwalic autora. Widac ze przylozono sie do materialu, zarowno pod wzlgedem zawartosci, przekazu i stylu. Po 20(?) latach trwania GOL-a, w koncu serwis zaczyna wypuszczac materialy, ktore nie wygladaja jak garazowe amatorszczyzny. Oczywiscie wiekszosc filmikow gola dalej tak wyglada, ale Kacper podnosi poprzeczke. Gratuluje, zycze dalszych takich ciekawych prac i pozdrawiam

17.05.2015 22:16
Rewo
odpowiedz
Rewo
95
Generał

Świetna robota Kacper, naprawdę dobrze się to oglądało. Szkoda jedynie, że nie znalazłeś miejsca na wspomnienie o Stanley Parable, którego meta podejście do narracji jest wyjątkowe w branży. Chociaż w sumie aż tak do tematu narracji przez otoczenie to jednak nie pasuje :p

17.05.2015 22:56
Mastyl
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Świetny materiał, dobre przygotowanie merytoryczne, dużo ciekawego materiału poznawczego. Kacper zrobiłeś coś, czym moim zdaniem mógłbyś (gdyby było tego trochę więcej) spokojnie zdobyć jakiś stopień naukowy.

Masz analityczne i bardzo trafne spojrzenie na gry jako medium i to mi się podoba. Poniekąd Twoje spostrzeżenia bardzo pokrywają się z tym jak i ja postrzegam gry.

Dziwi mnie tylko jedno: że w materiale na ten temat nie padło ani razu hasło "Dark Souls" - bo to właśnie ta gra jako pierwsza przyszła mi na myśl po przeczytaniu tematu. W Dark Souls właściwie wyłącznie otoczenie opowiadało historie świata, a robiło to bardzo elegancko i znacznie mniej nachalnie niż większość znanych mi gier.

29.05.2015 19:48
Rafał USSJ
odpowiedz
Rafał USSJ
79
Konsul

No no no... dawno nic nie komentowałem, od czasów Gonciarza dawno nie było tak dobrych materiałów jak Twoje, kawał bdb roboty. Dziękuję!

ps. Jak koledzy wyżej ja też dodałbym Demon/Dark Souls do analizy

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

7 największych map, które stworzono do Minecrafta
11:18
21843507

7 największych map, które stworzono do Minecrafta

400 191 wyświetleń 17 sierpnia 2019

Gry, w których oszukasz innych graczy
9:30
17454154

Gry, w których oszukasz innych graczy

289 486 wyświetleń 19 sierpnia 2019

Najbardziej zepsuta najlepsza gra w historii
10:30
16340193

Najbardziej zepsuta najlepsza gra w historii

314 515 wyświetleń 21 sierpnia 2019

Jak zapowiedzieć grę, która nigdy nie powstanie
12:34
14959170

Jak zapowiedzieć grę, która nigdy nie powstanie

279 211 wyświetleń 21 sierpnia 2019