tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Jak żyć? Wybory moralne w grach - DEKONSTRUKTOR #1

24 276 wyświetleń 4 maja 2014

Być, albo nie być... za które dostanę więcej punktów "dobra"?

Wybory, decyzje, konsekwencje... gry mogą być ucieczką od rzeczywistości, ale chętnie mierzymy się w nich z moralnymi dylematami. Twórcy gier RPG szczególnie upodobali sobie ten temat, chociaż produkcje pokroju The Walking Dead pokazują, że nie tylko Fallout, czy Mass Effect mają miejsce na wybory. W tym materiale przyjrzymy się bliżej tej kwestii i zastanowimy - co twórcy robią w temacie dobrze, co źle i dlaczego nawet Cywilizacja zmusza nas do podejmowania decyzji.

Komentarze Czytelników (73)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
05.05.2014 01:54
Grubszy
odpowiedz
Grubszy
3
Junior

:) spoko materiał
ile ja kiedyś razy powtarzałem te tortury w MGSie haha :)

czekam na więcej

05.05.2014 06:48
odpowiedz
szaniaking
8
Legionista

Kaman, jak można w materiale o wyborach moralnych nie wspominać o Deus Ex human revolutio. Gdzie nie było dobry i zły tylko każdy był dyskusyjny. Jeśli nie grałeś to bardzo polecam.

05.05.2014 10:32
odpowiedz
mnkh
17
Konsul

mass effect <-- strasznie beznadziejna gra

05.05.2014 10:40
M@rine
05.05.2014 11:36
Randal93
odpowiedz
Randal93
16
Legionista

"Co psuje Mass Effect i czemu Wiedźmin rządzi?" bezsensowne pytanie niezwiązane z w ogóle z materiałem. Aczkolwiek temat na odcinek dobry

05.05.2014 11:47
beowulf117
odpowiedz
beowulf117
60
Dragonslayer

zawsze mi się przypomina rozmowa w wieży magów w DAO Sten i Cullen.
za każdym razem jak chciałem postawić na swoim poparcie Sten po rozmowie "zwiększało" się o -70!
po dobrych 30 minutach w końcu go przekonałem i dostałem satysfakcjonujące -2 :)

Jedyna gra w której żonglowałem towarzyszami w stosunku do następnej misji właśnie ze względy ta trudności podczas rozmów, nieraz nie dało się kogoś w ogóle przekonać, w 2 tego już nie było :(

05.05.2014 12:25
Cobrasss
odpowiedz
Cobrasss
142
Senator

xsas zgadzam się, nawracanie mogło dawać całkiem dobrze w grach ale twórcy mało to wykorzystują tą możliwość

Np w GTA2 tak właśnie działał respect, np mamy za wroga Yakuzę, a jeśli chcemy naprawić stosunki to trzeba zabijać tych co nas lubią.

05.05.2014 12:36
odpowiedz
Meija17
4
Legionista

Bardzo dobry materiał :D Lubie gry właśnie z wyborami moralnymi. Uważam jednak ze w tym artykule zabrakło chociaż by Alpha Protocol gdzię tego typu wybory były najlepszym elementem rozgrywki :D

05.05.2014 12:40
odpowiedz
planet killer
83
Konsul

Materiał kapitalny panie Kacper,już kolejny Del jako mój ulubiony redaktor zagrożony.
Ma pan bardzo podobny gust do mojego.
Tylko tytuł jakby miał wywołać maskarę w komentarzach fanatycznych Biofanów z patriotami Wiedźmińskimi.
Ja mimo iż jestem wielkim fanem ME zgadzam się z tym,że "punkty moralne" należy usunąć im szybciej Bioware
definitywnie usunie ten element ze swoich produkcji tym lepiej.Redzi w tym względzie mają o wiele lepsze podejście.
Ja grając w gry Bioware i tak nie patrzyłem na te punktacje wybierałem intuicyjnie.
Ale i tak Virmir w ME1 przebija jakikolwiek wybór moralny pod względem emocji!
Nie będę spolierował ale zapewniam to coś niesamowitego!Szkoda,że w kolejnych częściach nawet nie zbliżyli do tego poziomu w tej kwestii.

Końcówkę materiału popieram w 100%!Tego potrzebujemy!

05.05.2014 14:39
T20
odpowiedz
T20
58
Pretorianin

Bardzo fajny materiał :)
Lubię gry gdzie rzeczywiście mamy jakiś wpływ na to co się będzie działo w przyszłości, ale szkoda że nie ma ich za wiele.
Masz rację co do niektórych produkcji gdzie można wybrać dobrą stronę czy złą a i tak niczym to nie skutkuje poza zmiana jednego czy drugiego dialogu.

05.05.2014 16:11
👍
odpowiedz
Zając2102
35
Centurion

Świetny materiał! Bardzo fajny ten nowy program
dekon
struktor ;)
Pozdrawiam!

05.05.2014 16:59
👍
odpowiedz
Arookun
82
Pretorianin

Spoko program... mam nadzieje że nie zakończy sie po pierwszym odcinku spadając w odmęty zapomnienia... Co do wyborów moralnych to gram obecnie w inFamous - cała ta gra to jeden wielki wybór moralny. Do tych wartych zapamiętania według mnie z pewnością należy scena kiedy zdejmujemy z posągu ładunek z jedzeniem ale po wszystkim możemy go oddać ludziom albo zabrać dla siebie...
Pozdro

05.05.2014 20:38
odpowiedz
MaTe0000
19
Legionista

Nigdy nie zapomnę wyborów moralnych z Army of Two 40-go dnia. Extremalna moralność była nagrodą samą w sobie, ale skutkowała osiągnięciem za rozstrzygnięcie wszystkich wyborów na dobrą stronę. Natomiast za extremalne zło dostawaliśmy dodatkową broń gdzie w żadnym momencie gry już nie było możliwości jej pozyskać. Kuszące, ale często, a raczej za każdym razem za cenę życia postaci NPC. To jest wybór moralny. Wpływa na gracza przytłaczająco gdy ten gra w daną grę po raz pierwszy. Ogólnie sumując ta część TWO to bardzo dobra gra. Kończąc nawiąże jeszcze do programu. Bardzo ciekawa koncepcja na nową serie w ramówce tvgry. Powodzenia w następnych odcinkach.

05.05.2014 21:56
Jeallycow
odpowiedz
Jeallycow
16
Chorąży

Podobały mi się wybory moralne w dishonored, zabrakło tego w tym materiale :(

06.05.2014 10:57
odpowiedz
Zorgall
45
Centurion

świetny program, oby wiecej takich

06.05.2014 13:07
odpowiedz
Dereteremior
33
Chorąży

Super materiał, Kacper - jak zawsze - w formie. Zapomniałeś tylko o Baldursach. Tam towarzysze zwyczajnie mogli się od nas oddzielić, czy nawet nas zaatakować jeśli nie toczyliśmy rozgrywki po... ich myśli, bacząc na ich charakter, czy ich cel misji.

06.05.2014 17:26
odpowiedz
Ezioo
11
Legionista

Najtrudniejszy wybór moralny dla mnie to jest ten w Syrim. Wybór między Cesarstwem a Gromowładnymi. Każda z tych frakcji ma swoje wady i zalety.( zalet to raczej mało) Przez chyba dwa lata nie jestem w stanie się zdecydować po której stronie się opowiedzieć.

08.05.2014 23:54
Mepha
odpowiedz
Mepha
71
Mhroczny Pogromca

Dobry materiał, uwielbiam gry z rozbudowaną fabułą i wyborami moralnymi.

09.05.2014 18:27
berial6
odpowiedz
berial6
106
Donut Hole

W wiedźminie 2 wybór z końca I aktu zmieniał następne kilkanaście godzin
Mi przejście całej gry zajęło z 25h, więc może II akt to około 10-15h. Ot, twórcy dali do wyboru dwa routy i już wszyscy się jarają 'nieliniowością' (co ciekawsze nie ma to wpływu na zakończenie).

09.05.2014 18:36
Irek22
odpowiedz
Irek22
100
Grzeczny już byłem

Cholera, nie zauważyłem, że chodziło o Wiedźmina 2... ;P Ale niech już zostanie to, co wcześniej wyprodukowałem - dla potomności. :P

Gwoli ścisłości wybór z końca Rozdziału I w Wiedźminie 1 fabularnie nie zmieniał praktycznie nic, jedynie w Rozdziale IV było (albo nie było - zależnie od wyboru) sympatyczne nawiązanie do wspomnianego wyboru, a co się z tym wiąże zmieniona została oczywiście forma dialogów (bo treść pozostawała zawsze ta sama), jakie przeprowadzamy z

spoiler start

Abigail albo starą guślarką

spoiler stop

W Wiedźminie 1 na zakończenie wpływało kilka innych wyborów, jak np.

spoiler start


- opowiedzenie się po stronie Zakonu, Scoia'tael lub pozostanie neutralnym
- odczarowanie/zabicie Addy

spoiler stop


ale w żadnym wypadku nie wybór między

spoiler start

Abigail a wieśniakami

spoiler stop

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

berial6 [63]
Ot, twórcy dali do wyboru dwa routy i już wszyscy się jarają 'nieliniowością' (co ciekawsze nie ma to wpływu na zakończenie).

Oczywiście, że ma! I to kolosalne. Choć oczywiście na zakończenie mają wpływ także niektóre inne wybory, a nie tylko to, czy Geralt opowie się za Roche'm czy za Iorwethem.
A będzie mieć jeszcze większe, jeśli niektóre postacie pojawią się w Wiedźminie 3. Przynajmniej w wersji PC i być może - choć jeszcze nie jest to pewne - w wersji X1 (bo wersja PS4 z oczywistych względów może o tym jedynie pomarzyć).

09.05.2014 18:56
berial6
odpowiedz
berial6
106
Donut Hole

@Irek22
Jak dla mnie na zakończenie wpływ miała jedna linia dialogowa- odnośnie tego, co zrobić z
tą dziewczynką
A postaci w W3 pojawią się na zasadzie Mass effectów- jeśli ma się sejwa, to odblokowuje się dodatkowa 5-minutowa cut-scenka.

09.05.2014 19:09
odpowiedz
Shasiu
19
Konsul

@Up Na zakończenia (polityczne kwestie) wpływ miały również:
a) wybór ścieżki którą podążymy (Roche, Iorweth)
b) śmierć postaci takich jak Henselt, Stenis, Arian La Valette (tu raczej wpływ jest na gameplay niż zakończenie), czy nawet Loredo.
c) wybór czy ratować Triss, czy pomóc Rocheowi/Iorwethowi w sprawie Saskii/Anais
d) decyzja komu oddać Anais

Inne wybory będą pewnie w jakiś sposób odzwierciedlone w W3 (np. Letho), choć pewnie jedynie marginalnie (tak jak wybory z W1).

09.05.2014 19:14
Irek22
odpowiedz
Irek22
100
Grzeczny już byłem

berial6 [65]

Właśnie m.in. to miałem na myśli, tylko, że

spoiler start


Jeśli wybierzesz ścieżkę Iorwetha (przypominam - pod koniec Aktu I), to nie masz możliwości, by zdecydować, co się stanie z Anais (tą dziewczynką) - tu zostaje tylko wybór: Triss czy Filippa. Wybór, komu - pod koniec Aktu III - oddać Anais ma się tylko, jeśli - pod koniec Aktu I - Geralt podąży za Roche'm.

Poza tym na granice Królestw Północnych (a konkretnie Temerii i Kaedwen) ma też wpływ to, czy Geralt zabije Loredo:
- jeśli wybierze Roche'a to zawsze zabije Loredo i - jeśli zostanie spełnionych kilka innych warunków (nie chce mi się sprawdzać, jakich, tym bardziej, że nie mam na tym kompie zainstalowanego Wiedźmina 2) - to Flotsam pozostanie w obrębie Temerii,
- ale jeśli wybierze Iorwetha, to Geralt/gracz staje przed wyborem, czy zabić Loredo czy uratować elfki, a tym samym oszczędzić Loredo, przez co Loredo później "się sprzedaje" Kaedwen

spoiler stop

09.05.2014 20:33
odpowiedz
Neen
1
Junior

Tytuł zupełnie niezwiązany z treścią, ale sam odcinek i pomysł na serię całkiem dobry.

09.05.2014 20:42
odpowiedz
ROGI
21
Chorąży

Ja wyboru w grze rozpatruje w czterech kategoriach które są często ze sobą sprzeczne czyli:
- moralność
-skutek (zakończenie)
-pieniądze
- doświadczenie

23.05.2014 12:40
odpowiedz
zanonimizowany669488
77
Generał

Przecież w Bioshocku dostajemy więcej Adamu jeśli ratujemy dziewczynki.

23.05.2014 13:34
Hellmaker
odpowiedz
Hellmaker
208
Legend

MrGregorA ---> Chyba raczej odwrotnie. Zabijanie dziewczynek daje 160 ADAMu, a ratowanie 80.
Nawet z nagrodą 200 ADAMu (co trzecia uratowana), to i tak mniej.
160 x 3 = 480
80 x 3 + 200 = 440
Można powiedzieć, że ten brak jest równoważony przez dodatkowe gifty, ale wciąż to mniej ADAMu.

26.05.2014 22:22
Adrianun
👍
odpowiedz
Adrianun
115
Senator

Uwielbiam wybory moralne w grach! Szczególnie zapadły mi w pamięć te z trylogii Mass Effect, Wiedźmina 2 czy The Walking Dead, które były naprawdę trudne do podjęcia. Świetna robota Kacper! ;)

01.06.2014 20:06
odpowiedz
Gosen
102
Pretorianin

Dla mnie Mark of the Ninja było bardzo trudne w wyborze. Poza tym w materiale brakowało Kotorów, a Molyneux niech się nie dziwi, bo "złe" wybory w grach zwykle są strasznie infantylne i sprowadzają do wyrżnięcia wszystkiego w pień, a nie jakiś ambitniejszych działań ze strony bohatera.

20.07.2014 11:12
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
120
The Highest

Bardzo dobry materiał, tylko obawiam się, że niedługo temat będzie mógł się wyczerpać, chyba, że poszerzysz go o jakieś kolejne zagadnienia.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Genialna gra z kosza, w której NIC NIE DZIAŁA
15:30
16272244

Genialna gra z kosza, w której NIC NIE DZIAŁA

305 546 wyświetleń 16 września 2019

Czy komputery KWANTOWE zmienią gry?
9:00
16149279

Czy komputery KWANTOWE zmienią gry?

239 467 wyświetleń 17 września 2019

Najgorsza gra, której dałem 9/10
12:31
13868325

Najgorsza gra, której dałem 9/10

283 534 wyświetlenia 18 września 2019

Najbardziej perfidne wirusy, które atakowały graczy
9:14
12773190

Najbardziej perfidne wirusy, które atakowały graczy

261 552 wyświetlenia 16 września 2019