tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
YouTube
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Z podręcznika do komputera - co wiemy o Cyberpunk 2077?

182 077 wyświetleń 23 sierpnia 2016

Osobiste historie i pogoń za człowieczeństwem.

Cyberpunk 2077 to gra, za której tworzenie wzięło się polskie studio CD-Projekt RED. Od rewelacyjnego zwiastunu, który pojawił się trzy lata temu nie otrzymaliśmy jednak dużej ilości konkretów dotyczących tego tytułu. Co o nim wiemy i dlaczego tak mało? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w tym materiale.

Komentarze Czytelników (39)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
23.08.2016 17:37
Silvaren
Silvaren
19
Pretorianin

CDP Red ma trudne zadanie, bo pierwszy raz adaptuje system RPG. Mechanika w ich grach była zawsze uboga. Muszą po prostu trzeźwo podejść do sprawy. Adaptujesz system oparty na RNG - walka musi być zautomatyzowana jak np. w Baldur's Gate i KotOR (autoatak i zarządzanie zdolnościami). Jeśli chcą zrobić walkę zręcznościową jak w Wiedźminie czy Mass Effect, powinni możliwie ograniczyć wpływ mechaniki papierowej na rozgrywkę. Chodzi o logikę implementacji zasad. W RPG rzucamy kostką by sprawdzić czy trafiliśmy strzałem z karabinu. Gra komputerowa to inne medium, medium które pozwala nam po prostu wycelować karabinem i strzelić - i tu nie ma sensu na siłę pchać mechaniki innej poza statystykami broni itp.

Przy klasycznych tytułach jakie Arasz wymienił, Wiedźmin 3 jest dla mnie grą przeciętną, momentami tylko dobrą. Wszyscy boją się zauważyć, że Dziki Gon jest chwalony za dorównanie standardom typu: "każde zadanie ma tło fabularne" - o to przecież chodzi w grach fabularnych. To nigdy nie było niczym nadzwyczajnym, to absolutne minimum standardów. Wiedźmin 3 chwalony jest za przeciętność, ponad którą wybija się jedynie momentami. Np. dialogi - są świetne pod względem stylistycznym, ale ich konstrukcja woła o pomstę do nieba. W Krwi i Winie chociażby większość rozmów ograniczała się do jednego pytania i jednej kwestii popychającej rozmowę z punktu A do punktu B. Żadnych rozgałęzień. Narzucony bohater ograniczał roleplay, bo byłeś po prostu uczynny albo bezwzględny, a często nawet nie można było postąpić tak, jak gracz tego sobie życzył. To wszystko musi teraz CDP Red przezwyciężyć, aby fani RPG (którzy grali w coś więcej niż w Gothica, Skyrima) docenili wysiłek. Cyberpunk musi dać graczom większą swobodę kreacji bohatera i postępowania - i nie mam na myśli wielkiego, otwartego i pustego świata jak w Dzikim Gonie, gdzie można najwyżej pobiegać tłukąc potwory i zbierając śmieci, nie mam też na myśli zadań, które "mają tło fabularne!" - ale co z tego, skoro wspomniane tło zamknąć je można w jednym zdaniu, a do wykonania zadania prowadzi jedna droga, na której końcu podejmujemy jedną z dwóch dostępnych decyzji.

Ludzie chwalą Wiedźmina 3, bo na tle innych cRPG AAA w niektórych aspektach jest lepszy - o tym, że w niektórych jest gorszy jakoś wszyscy milczą. Problem w tym, że porównywanie jakości cRPG do tak niskich standardów jakie ustanawiają tytuły AAA, jedynie zaszkodzi Cyberpunkowi i kolejnym grom gatunku od dużych developerów.

23.08.2016 18:02
-12
odpowiedz
10 odpowiedzi
zanonimizowany579358
105
Senator

@Silvaren - Uważaj, bo zostaniesz zwyzywany od hejterów, chociaż bardzo celnie wytknąłeś część słabości trzeciego Wiedźmina. Pod względem mechaniki Dziki Gon nie ma spójnej i logicznej koncepcji. Została ona jedynie dodana po to by można było nazwać W3 action RPG. Począwszy od poziomowania wszystkiego, totalnie losowego lootu, a kończąc na niezbyt rozbudowanych dialogach Wiedźmin 3 nie jest redefinicją gatunku. No, chyba, że Redzi poprzez ten termin mieli na myśli możliwie jak największe spłycenie RPG by gra przypadła do gustu jak największej ilości graczy. Jeśli chodzi o zadania to co z tego, że mają tło fabularne skoro wykonywanie większości polega na używaniu wiedźmińskich zmysłów na każdym kroku i bieganiu od znacznika do znacznika. Żadnej swobody, możliwych sposobów wykonania questa. W kwestii rozmów też masz rację. Dialogi są świetnie ukazane, w niemalże filmowy sposób, ale co z tego skoro liczba dostępnych kwestii jest żałośnie mała? A często nie mamy żadnego wyboru tylko wybieramy jedyną dostępną kwestię. Nawet w Mass Effectach było ich więcej.

23.08.2016 18:23
mateo91g
odpowiedz
mateo91g
93
Generał

Zdecydowanie wolałbym Wiedźmina 4 niż Cyberpanka. Jakoś klimaty cyberpunkowe mnie kompletnie nie jarają. Grałem kiedyś w pierwszego Deus Exa i kompletnie mnie ta gra znudziła. Na nowe Deus Exy nawet już nie spojrzałem.

23.08.2016 19:08
👍
2
odpowiedz
Gerr
55
Generał

"Przy klasycznych tytułach jakie Arasz wymienił, Wiedźmin 3 jest dla mnie grą przeciętną, momentami tylko dobrą. Wszyscy boją się zauważyć, że Dziki Gon jest chwalony za dorównanie standardom typu: "każde zadanie ma tło fabularne" - o to przecież chodzi w grach fabularnych. To nigdy nie było niczym nadzwyczajnym, to absolutne minimum standardów. Wiedźmin 3 chwalony jest za przeciętność, ponad którą wybija się jedynie momentami. Np. dialogi - są świetne pod względem stylistycznym, ale ich konstrukcja woła o pomstę do nieba. W Krwi i Winie chociażby większość rozmów ograniczała się do jednego pytania i jednej kwestii popychającej rozmowę z punktu A do punktu B. Żadnych rozgałęzień. Narzucony bohater ograniczał roleplay, bo byłeś po prostu uczynny albo bezwzględny, a często nawet nie można było postąpić tak, jak gracz tego sobie życzył. To wszystko musi teraz CDP Red przezwyciężyć, aby fani RPG (którzy grali w coś więcej niż w Gothica, Skyrima) docenili wysiłek. Cyberpunk musi dać graczom większą swobodę kreacji bohatera i postępowania - i nie mam na myśli wielkiego, otwartego i pustego świata jak w Dzikim Gonie, gdzie można najwyżej pobiegać tłukąc potwory i zbierając śmieci, nie mam też na myśli zadań, które "mają tło fabularne!" - ale co z tego, skoro wspomniane tło zamknąć je można w jednym zdaniu, a do wykonania zadania prowadzi jedna droga, na której końcu podejmujemy jedną z dwóch dostępnych decyzji.

Ludzie chwalą Wiedźmina 3, bo na tle innych cRPG AAA w niektórych aspektach jest lepszy - o tym, że w niektórych jest gorszy jakoś wszyscy milczą. Problem w tym, że porównywanie jakości cRPG do tak niskich standardów jakie ustanawiają tytuły AAA, jedynie zaszkodzi Cyberpunkowi i kolejnym grom gatunku od dużych developerów. "

W zasadzie można też iść w drugą stronę i mieć tyle samo racji, bo niby i tło fabularne to minimum, tyle że w większości RPGów jest ono po prostu słabo poprowadzone. Ileż to ja razy wybijałem wrogów, bo napotkany NPC z jakże poważną dolegliwością, zaginionych kalesonów, kazał mi je odszukać... jednak idźmy dalej, konstrukcja dialogów, masz jak najbardziej rację, tylko znowu pytanie, lepiej mieć to kilka świetnie wyreżyserowanych i napisanych dialogów, czy multum, które co prawda pozwolą bardziej scharakteryzować postać, tyle że będą miałkie i strasznie przeciętne, a czym raczą nas wszelkie RPGi? Z tego pytania przejdę do roleplayu i bohatera, otóż narzucony bohater, to jedna z odnóg RPG, której skutkiem jest mniejszy wpływ na tak zwaną kreację bohatera i tu znów pojawia się pytanie, czy jest to złe? Według mnie nie, jedni wolą grać sobą inni narzuconą postacią, z mojej perspektywy ta druga opcja jest lepsza i pozwala na większą wczówkę, a za fana RPGów się uważam i mogę cię zagwarantować że grałem w coś więcej niż... no sam wiesz.
Jeśli chodzi o to że CP "musi dać większa swobodę", szczerze mówiąc wszystko zależy tu znów od podejścia i wybrania konkretnego podgatunku RPG (bo wszak rozwidleń i możliwości jest wiele), pytanie czy dostaniemy "białą kartę", którą będziemy kreowali od początku, czy bardziej prawdopodobne, zakorzenioną w świecie postać, którą co prawda będzie można kształtować, czy nawet zmienić jej wygląd, jednak jakieś swoje przekonania i charakter będzie posiadała?
Podsumowując, nie czuję by duże gry AAA nie miały czegoś, co mają inne RPGi, a to że większość historii w nich zawartych, można zamknąć w jednym zdaniu, tyczy się praktycznie wszystkich RPGów, weźmy takie PoE żeby nawiązać do czegoś nowszego, jest tam cała plejada zadań w stylu "mąż mnie bił, więc mój kochanek go zabił", które można skończyć na dwa, czy trzy sposoby, podejmujący wybór na końcu zadania...
Dla mnie przede wszystkim liczy się "naturalność", wolę mieć mniej, dobrze napisanych i zakorzenionych w świecie dialogów, płynących z ust tak samo dobrych postaci, niż wiele bezpłciowych, które prowadzą jedynie do tego że moja postać będzie albo bardziej evil, albo good, co zawsze irytowało mnie przy ogrywaniu większości RPGów, szczególnie widać to obecnie, gdy jestem znacznie starszy i czytając te dialogi często zastanawiam się nad tym jak śmieszne byłoby życie, gdyby ludzie tak mówili...
Zanim napiszesz, że rozmawiamy o RPGu, napiszę tylko że już od dawna uważam że twórcy powinni odchodzić od przestarzałych rozwiązań, które w dzisiejszych grach, silących się na jak największą naturalność, po prostu nie do końca pasują, bo choć dobrze mieć opcję, to nie do końca uważam że jest ona aż tak niezbędnym elementem. Ot jak pisałem, wolę mieć mniej, ale żeby każdy z dialogów bawił mnie i cieszył jak dobry film, czy książka, a nie irytował i nie pasował, czy był mdły do bólu, tylko po to żeby było więcej opcji poprowadzenia rozmowy.

Jeśli chodzi o mechanikę, jak najbardziej musi być więcej możliwości niż w Wiedźminach, bo tu aż tak wielkiego bagażu jakim obarczony był Geralt, być nie powinno, wybór klasy, powinien mieć realne przełożenie na to jak będziemy grali, ale to jak na razie, przy praktycznym braku informacji, tylko gdybanie, które na chwilę obecną, nie ma sensu.

post wyedytowany przez Gerr 2016-08-23 19:12:38
23.08.2016 20:33
2
odpowiedz
komenty
66
Senator

-> Silvaren - Wiedźmin zgarnął najwięcej nagród gry roku w historii, mogą spokojnie podpierać się jego mechaniką czy rozwiązaniami fabularnymi a kolejny hit mają w kieszeni.

23.08.2016 20:46
ajax34
2
odpowiedz
ajax34
56
Porucznik

Że też wam sie chce te metrowe posty pisać skoro i tak jeden nie przekona drugiego.

24.08.2016 10:18
odpowiedz
2 odpowiedzi
IronPhiraar
12
Legionista

Orzech do zgryzienia jest twardy, a nie ciężki. Por.: http://idziemy.pl/porady/jezyk/jaki-orzech-do-zgryzienia-/

24.08.2016 13:17
3
odpowiedz
Dragoonov
54
Centurion

Pozytywnie to się można zaskoczyć, a nie zawieść. Można się negatywnie ucieszyć? No nie bardzo.

24.08.2016 13:59
odpowiedz
zanonimizowany1188584
0
Pretorianin

Może ktoś w skrócie napisać co Gerr nastrugał? nie chciało mi się czytać..

BTW

Blade Runner to mój ulubiony film! Wiedźmina nie lubię, ale na Cyberpunk 2077 czekam jak na ME Andromeda.

To tyle..

24.08.2016 14:03
1
odpowiedz
zanonimizowany1074990
29
Generał

Jeśli materiał zaczyna się Vangelisem, to może być o czymkolwiek, nawet o anime, lub o niczym zupełnie i też git.

Jestem autentycznie ciekaw, co im z tego wyjdzie... i na tym etapie trudno (po)wiedzieć coś więcej.

25.08.2016 10:15
odpowiedz
1 odpowiedź
UbaBuba
92
Generał

Tak srednio na jeza sie przygotowales Arasz do materialu. :P

Trailer cyberpunk wyszedl tak wczesnie nie dlatego zeby rozpoczac machine marketingowa czy hype, ale CDP sami mowili ze tworzenie Wiedzmina 3 mocno sie opoznia i w pewnym momencie cala ekipa pracujaca nad cyberpunkiem zostala oddelegowana do prac nad W3. Tymsamym projekt Cyberpunk zawieszono na czas nieokreslony, ale trailer juz wyszedl wiec co mieli zrobic? Po prostu nabrali wody w usta i przeczekaja do odpoweidniego momentu.

Przypominam ze W3 mial wyjsc grubo rok przed premiera. Plus nie spodziewali sie takiego sukcesu Wiedzmina, wiec postanowili dac dluzszy i lepszy support - skupili cale swoje sily na promocji W3.

25.08.2016 11:36
3
odpowiedz
1 odpowiedź
MelChioRpl
31
Centurion
Wideo
9.5

Po W3 CDPROJEKT bardzo wysoko zawiesił poprzeczkę. W wieśku spędziłem ponad 200h i nie mogłem się powstrzymać żeby zagrać jeszcze raz na ng+. wiadomo czasu nie za wiele praca itp ale gre przechodziłem miesiąc !! wiesiek jest poprostu fenomenalny, pokazuje jak tak naprawdę powinny wyglądać gry rpq obecnych czasów. Dlatego nie martwie sie o cyberpunka, mają jeszcze więcej kasy, ich studio się rozrasta do rozmiarów największych graczy na rynku i nigdy nie wypuszczą gry którą sami nie uznają za arcydzieło. Każdy wiesiek trzymał wysoki poziom, w każdą kolejną część włożyli jeszcze więcej serca i klimatu, po prostu więcej, dłużej, lepiej ! Polecam obejrzeć materiał jak to wygląda od kuchni: https://www.youtube.com/watch?v=si3ccNK3Uuo
a nie zapominajmy że otworzyli jeszcze oddział w krakowie równie duży ! nad gwintem pracuje oddział 40 osób ! to wiecej ludzi niz cała piranha bytes..
arasz szczerze mówiąc masz racje mówiac że nic nie pokażą z cyberpunka bo narazie skupiają się na gwincie. nie pomyslałem o tym a to przecież wydaje się oczywiste.. tak czy inaczej mimo że kompletnie nie kręcą mnie klimaty cyberpunka, jestem przekonany że CDP będzie chciało podbić poprzeczkę W3. w ciemno obstawiam rpga na 9,5-10/10

26.08.2016 08:34
not2pun
odpowiedz
not2pun
56
Generał

też mam nadzieję ze zrobią coś w stylu Mass Effect, ponieważ nie wyobrażam se innego rpg si-fi w dzisiejszych czasach,
Jednak ogólnie nie "jaram" się tą gra, pożyjemy zobaczymy.
W3 był fajny, ponieważ pobudził trochę przyspałe rpg świata mieczem i czarem, ale, teraz zadanie trudniejsze, tym bardziej, ze będzie i Andromeda.

26.08.2016 19:10
arkadius2
odpowiedz
arkadius2
118
Dark Crusader

Mnie ciekawi kiedy w końcu premiera, człowiek czeka i czeka i czeka i czeka ;) Nie ukrywam że C 2077 wyczekuję bardziej niż wszystkich Wieśków razem wziętych.

27.08.2016 07:54
👍
odpowiedz
zanonimizowany800546
16
Chorąży

Nie lubię wiedźminów, nie przypadły mi do gustu ale twierdzę iź to będzie wyje***te!!

27.08.2016 12:39
😈
odpowiedz
Krwawy_Joe
3
Junior

Stosunkowo stosunkowy materiał.

27.08.2016 16:47
odpowiedz
Vinncent
47
Centurion

Mnie na chwilę obecną interesuję jaki styl artystyczny obiorą twórcy. Początkowo spodziewałem się że, pójdą w retrofuturystkę i klimaty blade runnera jak na początku materiału. Kiedyś jeszcze w 2013 czy 2014 przeczytałem wywiad z którego wynikało, że o tych klimatach lepiej zapomnieć, a twórcy mieli w zamiarze postawić na rock. Padło określenie "mniej cyber, więcej punku". Ciekawe co z tego wyniknie.

27.08.2016 18:01
👍
odpowiedz
zanonimizowany1050288
20
Pretorianin
9.5

nie mogę się doczekać. Mam dość Wiedźmina, elfów, krasnali i magii... Kocham sci-fi, a w cyberpunk 2020 grałem z kolesiami w piwnicy.

Redsi to kozaki. Zrobią zajebistą grę.

27.08.2016 21:04
czekoladowyjoe
odpowiedz
czekoladowyjoe
48
Pretorianin

Jestem zwolennikiem sci-fi, kiedyś bardziej stałem po stronie fantasy, ale dzisiaj, jakoś mi przeszło. W każdym razie, pomimo tego że ufam redom to i tak mam wrażenie, że już zaczyna się taki hype na cyber. że jak już wyjdzie gra to będą jęki zawodu. Panowie i Panie, chillout i czekamy, bez napinki. Materiał z dobrym tytułem, "co wiemy", dokładnie. Ale bez pociskania, że będzie "super i uber". Taki styl promocji serwują giganci na rynku i nie wiem jak Wam, ale mnie się to na prawdę nudzi.

28.08.2016 00:40
😉
odpowiedz
trak711
31
Legionista

Skoro Cyberpunk ma wyjść w 2077 to na razie nie będę się nim jeszcze interesował

28.08.2016 16:42
Irek22
odpowiedz
Irek22
101
Grzeczny już byłem

Całe szczęście, że ta gra będzie się opierać na już istniejącym systemie, więc jest nikła szansa, że gość odpowiedzialny za mechanikę Wiedźmina 3 spier*oli ten element także w Cyberpunku.

30.08.2016 12:03
odpowiedz
MelChioRpl
31
Centurion
Wideo

Swoją drogą marzy mi się aby CDPR nawiązał współprace z dj'em tworzącym soundtrack do obu części hotline miami. Bardzo podobny klimat a z Marcinem Przybyłowiczem - kompozytorem CDPR w duecie stworzyliby arcydzieło. https://www.youtube.com/watch?v=dEFcpyy_vq8

30.08.2016 12:07
👍
odpowiedz
misuu
0
Konsul

wiemy że cdp zarobi kolejne setki milionów bo zrobi dobrą grę :)

09.09.2016 14:49
Adrianun
odpowiedz
Adrianun
116
Senator

Na razie o nowej grze wiemy naprawdę niewiele, chociaż została już "zajawiona" dosyć dawno temu. Oby w przeciągu najbliższych miesięcy coś się ruszyło w tym temacie!

post wyedytowany przez Adrianun 2016-09-09 14:50:03
15.09.2016 22:17
odpowiedz
Hojny
6
Legionista

Gra będzie się opierać o kultowy tytuł Cyberpunk 2020, tak że data premiery daje się być oczywista, 2020 r. co by miało sens patrząc na to że zostały 3 lata a wiedźmin został dopiero teraz odstawiony na bok

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom
9:00
20523229

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom

547 032 wyświetlenia 14 października 2019

Jak jednym banem wkurzyć graczy
14:04
16687375

Jak jednym banem wkurzyć graczy

3 574 wyświetlenia 21 października 2019

10 gier, które ukończyli tylko nieliczni
16:33
15284307

10 gier, które ukończyli tylko nieliczni

398 201 wyświetleń 14 października 2019

Minecraft VS najdziwniejsze wyzwania graczy
10:30
13780175

Minecraft VS najdziwniejsze wyzwania graczy

103 wyświetlenia 21 października 2019