Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Standard
Brak Premium HD

Czy DirectX 12 jest tym, na co czekali pecetowi gracze?

3 471 wyświetleń 15 listopada 2015

Subtelna rewolucja.

Każda kolejna wersja DirectX to zawsze mniejsze lub większe wydarzenie w świecie pecetowców. Zazwyczaj wiążą się z tym nowe efekty graficzne, a co za tym idzie, wyższe wymagania sprzętowe. DirectX 12 to jednak coś innego. Być może coś, czego gracze pecetowi potrzebują bardziej, bo dwunastka okazuje się koncentrować przede wszystkim na wydajności. Kacper Pitala opowiada, co oznacza nowa edycja DirectX i jakie zmiany ze sobą przyniesie.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
16.11.2015 16:18
odpowiedz
TobiAlex
152
Legend

@Drakii
Tylko, że OpenGL to tylko i wyłącznie grafika, natomiast DirectX to kompletnie wszystko. To tak jakby porównywać sam silnik samochodu z całym samochodem.

16.11.2015 16:48
odpowiedz
UbaBuba
104
Generał

Kacper - zapomniales dodac kilka rzeczy. DX12 to nie tylko zmniejszony narzut na CPU, co pozwala zwiekszyc wydajnosc gier i/lub scen tzw "procesorowych", ale tez asynchroniczne "shadery" ktore zwiekszyc maja wydajnosc w miejscach zaleznych od GPU. Daje to sporego kopa dla kazdej gry, nawet turowej, o ile developer przygotuje dobrze gre w DX12/Vulkan i nie oleje najwazniejszych funkcji tego API.

Zarowno niskopoziomowy dostep jak i async shaders sa opcjonalne w wykorzystaniu DX12, wiec nie spodziewjamy sie po pierwszych grach duzego kopa wydajnosci. Troche czasu minie zanim programisci w pelni zaczna korzystac z nowych API.

DX12/Vulkan maja sporo innych fajnych funkcji ktore poprawia wydajnosc w specyficznych warunkach, ale w ten temat nie ma co sie zaglebiac poki nie ma gier opartych o DX12/Vulkan.

16.11.2015 16:55
elathir
odpowiedz
elathir
57
Czymże jest nuda?

A ja jestem trochę zmartwiony. Boję się, że developerzy w dużej mierze nie podołają temu zadaniu, lub tez wydawcy bojąc się wzrostu kosztów z bardziej wymagająca developerką narzucą pozostanie przy DX11. Powiedzmy sobie wprost, na PC dalej mamy problemy z kosztami optymalizacji, i z tego powodu wiele wydawców niechętnie chce wydawać część gier na ten rynek. DX 12 zdecydowanie poprawia możliwości optymalizacji, ale równocześnie może zwiększyć koszt wytworzenia silnika na PC.

W rezultacie dużo tutaj zależy od tego jak proste narzędzia dostarczą twórcom gier twórcy silników graficznych. Na ile trudniej będzie pisać gry pod Unreal Engine na DX 12 niż DX 11. Jak różnica będzie niewielka to faktycznie zapowiada się super. Jak natomiast DX 12 będzie dużo bardziej wymagające dla programistów piszących samą grę to może nie być tak różowo i efekt może być wręcz odwrotny.

16.11.2015 18:06
odpowiedz
jazon88
26
Chorąży

@elathir
I tu jest pies pogrzebany. Moim zdaniem dx12 będzie dla twórców trudny i kosztowy. W skutek czego część twórców całkowicie oleje PC - obecnie jeśli gra jest multiplatformowa to tylko 20% w porywach do 30% to sprzedaż PC. Więc sobie przekalkulują, ze po co mają ponosić dodatkowe koszta dla tych 20% i oleją. Mniejsze studia z mniejszą ilością zasobów też polegną, zostaną tylko Ci więksi których będzie stać na to aby zrobić dobrze gre na PC. Z dx12 za to będą się musieli użerać twócy gier typowo na PC jak strategie. Musimy pamietać, ze tworcy gier kochają konsole, na nich robią gre pod konkretne podzespoły i na nich zarabiają tak naprawdę. Utrudnianie im pisania gier na PC to jest ryzykowny pomysł. Oczywiście dx12 na tez sporo zalet największa to chyba uwolnienie CPU w koncu, ale mozna by to spróbować zrobi bez problemów z pisaniem gier.

16.11.2015 18:14
elathir
odpowiedz
elathir
57
Czymże jest nuda?

O olanie rynku PC się akurat bym się nie bał, co bardziej o to, że oleją te nowe rozwiązania. To nie jest tak, że są na nie skazani.

16.11.2015 18:16
odpowiedz
Juchas
5
Legionista

zajebisty materiał!... wszystko zrozumialem a gdybym szukal informacji i szukal czytał i szukal i czytal to dwa to w dwa dni nie wiem czy bym ogarniał...

16.11.2015 19:27
odpowiedz
Mattey
11
Legionista

Bardzo dobry materiał!

16.11.2015 19:57
odpowiedz
zanonimizowany1009228
27
Pretorianin

To co mówisz jest bardzo skomplikowane i tego jak na razie nie ogarniam, ale kiedyś na pewno to ogarnę i okazuje się, że wiedza o grach i komputerach jest skomplikowana i trudna od zrozumienia.

17.11.2015 00:14
odpowiedz
wariat111111
24
Chorąży

Szansa na więcej fps z tego samego sprzętu jest dobrą wiadomością , może mój sprzęt już da rade obsługiwać rozdzielczość 4k w ultra jakości bo na konsolach to dopiero za dziesięć lat zobaczymy w ps6 na pewno nie w 4 i 5 . Warto pobierać windows 10 ?

17.11.2015 00:43
Va5syl
odpowiedz
Va5syl
21
Centurion

No i tutaj rodzi się pytanie. Czy nie będę mógł grać w masę gier - bo windows 10 - czy w końcu ogarną tego windowsa i będzie mi działał na kompie (reinstalowałem go trzy razy i za każdym razem się coś pieprzyło) czy Microsoft pozwoli na oficjalną istalację dx12 za namową graczy (co jest niemożliwe, bo w końcu dx10 nie był dostępny na xpku)

17.11.2015 01:03
Suzaku666
odpowiedz
Suzaku666
13
Legionista

Bardzo fajny materiał. Dzięki :)

17.11.2015 01:19
odpowiedz
ToSin
16
Legionista

Uwielbiam tę serię, bo dzięki niej staję się mądrzejszy. Kacper najlepszy, najfajniejszy :P
Szkoda, że DX12 nie będzie poprawiało optymalizacji starszych tytułów, może wtedy Wiedźmin 3 by mi poszedł XD

17.11.2015 10:19
mackal83
1
odpowiedz
mackal83
128
Konsul

Bardzo ciekawy materiał.Sam directx to moim zdaniem wytwór microsoftu mający na celu zmuszanie użytkowników do kupowania coraz to nowszych wersji windowsa.

17.11.2015 10:53
odpowiedz
MaryJane
21
Legionista

Bedzie wsparcie naszych portfeli...juz widze te wymogi gier.

17.11.2015 21:30
odpowiedz
Grave
64
Pretorianin

@jazon88 - no weź sobie jaj nie rób! DX12 jest właśnie po to by ułatwić optymalizację! Optymalizacja jest trudna pod PC bo PC mogą mieć różne flaki i to ściąga platformę w dół, a DX12 ma być właśnie na to lekarstwem. Będzie taniej i łatwiej robić gry na PC bo optymalizacja stanie się bardziej ujednolicona pod dowolne komponenty. Skorzysta na tym również XBoxOne - nie tylko na prędkości, ale też po prostu stawiając PS4 mocniej w pozycji samotnego odmieńca poza standardami... W ten sposób Microsoft dosadniej stawia dwie platformy na raz PC i XBoxOne razem przeciwko PS4. Pewnie planowali to od dawna dziady xD

17.11.2015 21:50
odpowiedz
MaXXii
72
Generał

Na razie DX12 jakoś obiecująco się nie prezentuję, wiadomo na papierze w Teori zawsze wszystko jest mega fajne i udane, ale w praktyce to już wiadomo jak to jest.

A to że PC nie wykorzystuję swojej mocy to wiadome, konsola potrafi wykorzystać każdy jeden Mb i Mhz, PC nie, wszak mamy wymienne podzespoły. Zamknięta architektura w konsolach jest dobra pod warunkiem..... że jest ona wydajna i przyszłościowa.
To nie będzie aż tak kolorowo jakby się zdawało, bo jakby faktycznie DX12 sprawiał że będziemy wykorzystywać wcześniej nie wykorzystywaną moc przez DX11. To PC za 3K posłużyłby nam 2x dłużej zamiast 2-3 lat np: 4-6 lat (wydajność Konsol).
No i ogólnie wszystko zależy od developera, bo jak oleje sprawę to nici z dobrego wykorzystania DX12. Ogólnie rzecz biorąc DX12 dla kogoś kto tworzy gry to 2-3 razy więcej pracy przy tytule.

Również nie wierzę w bajki jakoby DX12 miałby przyczynić się do wzrostu wydajności na Xboxa One.

18.11.2015 20:00
odpowiedz
Grave
64
Pretorianin
Wideo

@MaXXii - "Ogólnie rzecz biorąc DX12 dla kogoś kto tworzy gry to 2-3 razy więcej pracy przy tytule".
No właśnie jest odwrotnie! Ńo faktycznie to jest więcej pracy dla kogoś kto nie chciał w ogóle nic optymalizować a teraz będzie "musiał", ale ogólnie optymalizacja z DX12 staje się łatwiejsza - to jest cel DX12 - żeby było MNIEJ PRACY przy optymalizacji tego poziomu - żeby tego typu optymalizacja stała się bardziej opłacalna (inaczej to by nawet nie miało żadnego sensu). Na pierwszym miejscu skorzysta na tym PC, który cierpiał przez zróżnicowane flaki a na drugim miejscu XBoxOne. Ciężko uwierzyć żeby nie było żadnej poprawy dzięki DX12 zwłaszcza że oprócz PC w tym kierunku będzie spychać wszystkich deweloperów również konsola Microsoftu. Oczywiście nie sposób przewidzieć jak szybko to nastąpi i jak zróżnicowana będzie ta poprawa w zależności od developerów, silników i samych gatunków gier...
Polecam posłuchać https://www.youtube.com/watch?v=47cnFWK0dRM
Na XBoxOne wzrost jest, tyko że statystycznie po prostu mniejszy niż na PC i nic nie wskazuje na to, żeby to były kłamstwa - jest wręcz przeciwnie. A co do pieca służącego 4-6lat to przecież normalka - jak kupisz PC o wydajności w grach podobnej do konsoli, to taki piec pożyje tak samo długo jak i konsola, tyko że ludzie i tak chcą grać na najwyższych ustawieniach, mieć więcej FPS i kupują sobie coraz większe monitory z coraz to większą rozdzielczością więc inwestują w nowe komponenty lub całe komputery... Do tego teraz jeszcze dochodzą oculusy też mocno obciążające sprzęt tak więc nie martw się - ludzie będą kupować nowe karty tak czy siak... Nie spodziewam się żeby specjalnie dla PC była mega grafika podkręcana, ale i tak będzie lepsza bo np. takie rzeczy jak zasięg rysowania to tylko kwestia granic suwaka w menu no i większym standardem zaczną się stawać jeszcze wyższe rozdziałki, 60FPS czy też nawet ubersampling

19.11.2015 12:31
odpowiedz
Baalnazzar
128
Generał

Ech... Tak upraszczając - robienie na pieca z DX12 byłoby jak robienie pod konsolę. Ta sama procedura. Ciężej może, ale raz. A nie jak dotąd pod różne konfiguracje. Co w ogólnym zarysie skróci ten proces znacznie. A skrócony proces oznacza większą opłacalność. Tak więc o to nie ma co się obawiać. M$ w ten sposób łączy sobie W10 i X-ONE. Obawy to mogą być tylko o to, czy komuś będzie się chciało robić gry, które z tego skorzystają, czy będą trzymały mniej więcej poziom konsol. Bo jak tak, to zyskamy jedynie stabilne 60fps i dodatkowo parę bajerów graficznych nieznacznie poprawiających grafikę jak to jest teraz, może jeszcze dodatkowo w 4k. A ładne rzeczy to pooglądamy sobie w benchmarkach.

19.11.2015 16:27
EMILL
odpowiedz
EMILL
76
8 bit

a propos "wstecznej kompatybilnosci" z kartami graficznymi - czyli jesli mam Radeona 6850 to nie zauwaze skoku wydajnosci? :(

19.11.2015 16:58
odpowiedz
Zając2102
35
Centurion

Najlepsze filmy obecnie na TVgry.pl :)

20.11.2015 09:42
Scorpi_80
odpowiedz
Scorpi_80
89
Generał

Jest mała nadzieja, że dx12 będzie lepszy i wydajniejszy. Niestety producenci gier często olewają optymalizację. Bardzo ciekawy materiał.

21.11.2015 16:21
odpowiedz
Grave
64
Pretorianin

Zobaczcie ile głosów oddano na wsparcie DX12 w stosunku do innych rzeczy https://trello.com/b/gHooNW9I/ue4-roadmap. Na razie nie wygląda na to żeby DX12 miał być olewany...

22.11.2015 22:35
odpowiedz
Lukasz20202
19
Chorąży

Ciekawe czy nadal trzeba będzie instalować dx9 żeby grać w gry z dx12.

09.02.2016 16:03
yadin
odpowiedz
2 odpowiedzi
yadin
102
Legend

Dokładnie z takimi samymi problemami zmagają się producenci konsol. Tylko że oni wykonują optymalizację po wielu próbach i sprzęt jest w pełni rozpoznanym środowiskiem przez kolejną dekadę. Naprawdę współczuję pecetowym ortodoksom. Można wierzyć w wyższość peceta nad konsolą, ale wiara w wyższość samodzielnego i częstego wymieniania podzespołów to już coś zupełnie innego.

Czasem mnie ktoś przekonuje, że dobry pecet nie potrzebuje ciągłych zmian. No dobra, mogę się zgodzić. Sam jednak pamiętam, że aby mój komputer pociągnął "Splinter Cell", musiałem wymienić kartę graficzną na lepszą. Potem, aby poszedł na średnich "Far Cry", znowu musiałem sięgnąć do kieszeni.

Za każdym razem bawiłem się suwakami w grze, aby tylko mieć jak najwięcej z grafiki i nie mieć zacięć. Doszedłem do wniosku, że płynnie gry będą chodzić tylko poniżej pewnych wymagań. W końcu kupiłem PlayStation i problem raz na zawsze zniknął.

To tak przy okazji dyskusji o direct x. Niektórzy będą się złościć lub mi ubliżać. W końcu, gdy tylko wyjdzie jakaś gra, będą nerwowo liczyć i sprawdzać te wszystkie ultra.

post wyedytowany przez yadin 2016-02-09 16:04:42
09.02.2016 21:17
odpowiedz
12dura
48
Senator

Czemu ten wątek został wyniesiony na główną po tylu miesiącach?

10.02.2016 09:57
odpowiedz
maciokoki
35
Konsul

ta też się dziwie.. a myslałem że coś nowego....

10.02.2016 21:13
odpowiedz
sylweriks
4
Junior

Właściwie to, że wydajność pójdzie w dobrym kierunku mogło by znaczyć, że developerzy zaczną robić gry z jeszcze lepszą grafiką oraz wprowadzać nowe rozwiązania do rozgrywki.

Ale bądźmy szczerzy tak się nie stanie, bo obecna generacja konsol na to nie pozwoli. Zresztą podobnie jak poprzednia pod koniec swojego panowania, bo gdy wyszła nowa generacja to gry stały się dużo, dużo ładniejsze.

10.02.2016 22:57
odpowiedz
Luke123
10
Legionista

Świetny merytoryczny materiał, dzięki wielkie :)

11.02.2016 16:09
n0rbji
😐
odpowiedz
n0rbji
80
Siedzący Byk

Im lepsze efekty graficzne tym gra jest słabsza pod względem fabuły, treści, mechaniki itp... Grafika ma drugorzędne znaczenie. Ba! Nawet dźwięk i muzyka jest od niej ważniejsza. Twórcy powinni skupiać się przede wszystkim na treści bo to jest w grach najważniejsze. Grafika to tylko dodatek uprzyjemniający i miły dla oka. To nie ona tworzy klimat gry. Cały ten wyścig graficzny jest bez sensu. Technologia się rozwija ale to nie grafika powinna być na pierwszym miejscu przy produkcji gier.

post wyedytowany przez n0rbji 2016-02-11 16:11:44
13.02.2016 19:08
👍
odpowiedz
DrHouse95
50
Centurion

Clever - widzisz i wiesz :D
Super materiał

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze

więcej

Popularne na tvgry.pl

Młodszy brat ocenia moje gry z dzieciństwa
15:42
22487523

Młodszy brat ocenia moje gry z dzieciństwa

423 405 wyświetleń 12 października 2020

Dziwne zachowania, za które twórcy karali graczy
11:21
17307226

Dziwne zachowania, za które twórcy karali graczy

4 771 wyświetleń 19 października 2020

Kultowi przeciwnicy, którzy niemal nie trafili do gier
10:05
16338251

Kultowi przeciwnicy, którzy niemal nie trafili do gier

252 248 wyświetleń 12 października 2020

Gry, za które zapłaciłeś ZA DUŻO
13:35
15727229

Gry, za które zapłaciłeś ZA DUŻO

330 186 wyświetleń 12 października 2020