tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
YouTube
Brak Premium HD

Czym jest antyaliasing i dlaczego tak męczy komputer?

152 927 wyświetleń 26 lipca 2015

MSAA, FXAA, SMAA... zwariować można!

Antyaliasing to wróg publiczny numer jeden. Kiedy gra słabo działa, w pierwszej kolejności wyłączamy AA, bo to czasami wystarczy, żeby doprowadzić grę do porządku. Jedna z najbardziej obciążających komputer opcji jest też jednocześnie jedną z ważniejszych, jeśli chodzi o oprawę wizualną. Czym różnią się te wszystkie TXAA, SSAA i MLAA? Skąd tak duży wpływ na wydajność i po co właściwie jest nam ta opcja, skoro można po prostu zwiększyć rozdzielczość?

Komentarze Czytelników (50)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
27.07.2015 01:39
odpowiedz
VitJurek
20
Legionista

Znikający Arasz na dziesiątym planie jest ciekawszy od Kacpra na półzbliżeniu (może doczekam dnia kiedy oddalisz obiektyw na normalną odległość). :P A tak poważnie to bardzo ciekawy materiał, zawsze miałem wybrakowaną wiedzę na ten temat i fajnie ją przedstawiłeś. Oczywiście te podobne nazwy już mi się pomyliły ale dzięki Tobie kumam już mniej więcej zasady działania tych bajerów. Między tymi materiałami znajdzie się chwilka na "W rytmie gier"?

27.07.2015 02:07
odpowiedz
JamJestGeko
4
Junior

Najchętniej ze wszystkich materiałów z tvgry oglądam Twoje. Twoja wiedza, sposób przekazywania wiedzy, montaż, tłumaczenie, humor... długo mógłbym wymieniać - sprawiają, że ogląda się Ciebie naprawdę przyjemnie. Czekam na więcej Twoich materiałów :)

27.07.2015 02:21
odpowiedz
claudespeed18
127
error

Zazdroszczę tym, którzy nie zwracają na to większej uwagi i nawet nie chce im się sprawdzić czym AA jest. Aliasing już wkurzał mnie 15 lat temu - wtedy myślałem, że coś jest nie tak z moją grafą, że w Deus Ex wciąż widzę 'schodki' na broni. Wtedy AA był bardzo słaby a i dziś nie ejst idealny, chyba że ma się potężną grafę a najlepiej dwie i gra w 4k. Interesowałem się tematem AA zawsze, bo to właściwie jedna z najważniejszych funkcji w grach, przynajmniej dla mnie. Nienawidzę postrzępionych krawędzi(so PC Master Race). Zawsze przed rozpoczęciem gry sprawdzam każdy możliwy tryb wygładzania w grze i wybieram najlepszy w granicach rozsądku, tak by gra wciąż była płynna. Pamiętam, że w Riddick: Dark Athena chyba był problem na kartach ATI, że włączenie wysokich cieni wyłączało AA a więc poświęciłem cienie na rzecz wyłączenia okropnego 'schodkowania'.

27.07.2015 03:37
odpowiedz
inteligentnychomik
21
Centurion

@Likfidator - dzięki za ten komentarz, więcej się z niego dowiedziałem niż z samego materiału. Co do którego też nie mam zastrzeżeń, ale trochę jednak Kacper się ślizgał po tematach, które Ty wyjaśniłeś precyzyjnie - w szczególności FXAA.

27.07.2015 07:20
odpowiedz
Maniac
49
Konsul

Dobry materiał.

27.07.2015 08:52
odpowiedz
koshmar
43
Chorąży

Dobre.

27.07.2015 08:58
odpowiedz
AIDIDPl
100
PC-towiec

Wydaje mi się ze już był taki materiał...

27.07.2015 09:06
odpowiedz
wronczanin
55
Konsul

Kacper, po prostu jesteś najlepszy, zaskakuj nas dalej! :)

27.07.2015 09:34
odpowiedz
Alt3ir
79
PlayForFun

Od Kacpra standardowo najwyższy poziom wykonania materiałów :). Świetny materiał, no i Arasz w tle swoje zrobił ^^.

27.07.2015 10:51
odpowiedz
makmakpl
46
Maczek

Nie ustawiać nic. Każdy fps na wagę złota, a wyszczerbione krawędzie ciężko zauważyć.

27.07.2015 10:58
odpowiedz
Henrar
78
Generał Whiskas

@planeswalker
Nie ma antyaliasingu na PS3.

Zanim napiszesz bzdurę, to się doucz, bo na PS3 w wymienionych przez Dariusxq grach anti-aliasing jak najbardziej jest. GTAV wykorzystuje z jakiejś techniki Rockstara (prawdopodobnie FXAA), iNfamous 2 to bodajże MLAA. To że widać artefakty to połączenie rozdzielczości HD na ekranie FHD (czyli renderowanie nienatywne) + fakt, że FXAA słabo wygładza w porównaniu do MSAA czy supersamplingu. Ale jest tanie.

27.07.2015 11:10
odpowiedz
Arookun
73
Pretorianin

Materiał na wysokim poziomie! Arasz po raz kolejny mistrz drugiego planu.. jeszcze trochę i stanie się to tradycją :P

27.07.2015 11:36
odpowiedz
sirdzodzo
17
Operator

Może w końcu płynnie zagram w watch dogs...
Superprzydatne, dzięki :)

27.07.2015 11:42
odpowiedz
LordSettlers
71
Generał

Arasz wiecej takich mistrzowskich sytuacji.

27.07.2015 12:00
odpowiedz
Mixthoor
11
Legionista

Muzyka w tle z Machinarium? Kacper, co ze "sztuką skradania" i Twoimi filmami o muzyce w grach? Strasznie tego brakuje na Waszym portalu.

27.07.2015 16:44
odpowiedz
Harry M
111
Master czaszka

Świetny, genialny materiał! Aż pozwolę sobie ponownie zadać pytanie, które pisałem kiedyś pod materiałem z FC4:
Czy zrobicie kiedyś filmik wyjaśniający wszystkie opcje graficzne w grach? (np. co to jest Bloom, Vsync itd.). Bo jest jeszcze masa różnych dziwnych ustawień, których kompletnie nie rozumiem, a wiem, że tylko na TVGRY w "czytelny" sposób możecie to przedstawić.

27.07.2015 16:52
odpowiedz
Pizystrat
90
VictoriaConcordiaCrescit

Ja prawie zawsze AA wyłączam w najnowszych gierkach. Gram na 17 calowym lapku, a jak gram w gry na wysokich detalach to i tak wyglądają one bardzo ładnie i nie można nic im zarzucić, a na jakieś krawędzie nigdy nie zwracałem uwagi. Za to gry działają dużo lepiej.

Dla mnie AA zawsze było zbędne. Zyski niewspółmierne do kosztów, jakie musi ponieść komputer. Dużej różnicy nie ma, a w wydajności sporo się zmienia.
Wiadomo, jak ktoś ma kartę graficzną z najwyższej półki, to i mu żadne AA nie zrobi różnicy, włączy to włączy i działa świetnie. Ale ja nie polecam :)

27.07.2015 19:05
odpowiedz
mateo91g
73
Konsul

Świetny materiał. Widać Kacper, że naprawdę się przykładasz do tego co robisz - porządny research, świetne i rzetelne wykonanie.
Ja osobiście stosuje antyaliasing w zależności od wymagań gry, jeśli mogę to te lepsze antyaliasingi (z wyjątkiem Supersamplingu, bo on zarzyna kartę graficzną), jeśli nie to albo bez antyaliasingu, albo SMAA lub FXAA (gram w 1080p). Niestety FXAA jest moim zdaniem najgorszym rodzajem antyaliasingu - słabo działa i co gorsza rozmazuje czcionki, HUD gry oraz niektóre tekstury. Też zauważyłem, że nie ma co przeginać z MSAA, bo przy wyżych wartościach jeśli na ekranie jest wiele pojedynczych obiektów, to obraz staje się mało ostry, szczególnie to widać w trybie x8, moim zdaniem MSAA x2 jest wystarczająco skuteczne w 1080p.

27.07.2015 20:18
odpowiedz
nordvargr
41
Centurion

Bardzo dobry material, rozjasnia nieco w glowie :)

27.07.2015 22:31
odpowiedz
kaszanka9
82
Delbralstroperslerartor

Ehh, to chcecie mi powiedzieć, że któryś z graczy jeszcze tego nie wiedział...

27.07.2015 23:04
odpowiedz
victripius
89
Joker

Spoko materiał - wszystko fajnie i w miarę przejrzyście wyjaśnione :)

28.07.2015 00:14
odpowiedz
bartek164
9
Legionista

dobry material wiecej takich

28.07.2015 00:41
odpowiedz
marcin00
64
Forumowy Wilk

MC Vermi zniknął, a Arasz sie rozkręca

28.07.2015 00:51
odpowiedz
nordvargr
41
Centurion

@kaszanka9 moze i wiekszosc z nas zdaje sobie sprawe z tego czym antyaliasing jest, ale juz rozroznienie tego SMAA od innych itd, i jak to obciaza moc karty i procka, to juz nie kazdy nadaza, zwlaszcza ze nowinki sa i beda. A jak ktos chce miec "na tacy" niech kupuje konsole, zaden wstyd, ot wolnosc wyboru.

28.07.2015 09:19
odpowiedz
sketch90
17
Legionista

Witam,

Muszę napisać, że Kacper według mnie robi teraz najciekawsze materiały na TVGry. Szczególnie wciągające są właśnie takie jak ten film.
Kiedy mogę się spodziewać więcej?

28.07.2015 13:19
odpowiedz
kaszanka9
82
Delbralstroperslerartor

nordvargr [44]

A tam zaraz na tacy to tylko konsole, na pc też jest na tacy, tylko niektórzy uważają zmienianie ustawień pod preferencje i sprzęt jako wielką trudność, wiadomo jak ktoś skopie grę to nic nie zrobisz, ale na konsoli też ostatnio się rozleniwili i dużo gier ma tak samo bugi i spadki fps i nikt tego już nie poprawi.

28.07.2015 14:31
odpowiedz
grzybmaister
76
Tyler Durden

Pojęcia mi dobrze znane, ale piątka za ładne zobrazowanie i przykłady. Pod technicznym względem twoje materiały są świetne zabrakło ew. podsumowania co lepiej siada w stajni AMD a co u Zielonych. Wkradł się też delikatnie widoczny monopol Nvidii. Jeszcze parę suchych statystyk z nowych pozycji i byłby kompletny materiał.

28.07.2015 16:50
odpowiedz
PanSathyros
45
Chorąży

Kacper jak zwykle 5+ ;)

28.07.2015 20:06
odpowiedz
szyszka_PC
46
Generał

Świetny materiał. Merytoryczny i jednocześnie przystępny. Oby tak dalej!

04.08.2015 14:25
odpowiedz
Adrianun
108
Senator

Liczba lajków mówi za siebie - świetna robota Kacper! W przystępny sposób przybliżyłeś to, czym tak naprawdę jest antyaliasing! :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Najmocniejsze modele broni z gier, które w rzeczywistości nie są takie dobre
12:00
11380224

Najmocniejsze modele broni z gier, które w rzeczywistości nie są takie dobre

230 010 wyświetleń 17 listopada 2017

Śmieszne błędy z Eleksa – liczę na glicze!
8:34
9592252

Śmieszne błędy z Eleksa – liczę na glicze!

160 956 wyświetleń 12 listopada 2017

Czy w strzelanki da się grać na padzie?
12:00
8564158

Czy w strzelanki da się grać na padzie?

6 355 wyświetleń 20 listopada 2017

Gra, która podpuściła hejterów - historia serii Postal
13:51
6716214

Gra, która podpuściła hejterów - historia serii Postal

144 356 wyświetleń 13 listopada 2017