tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Sztuczna inteligencja w grach - najlepsze i najbardziej przełomowe AI

29 396 wyświetleń 23 sierpnia 2014

Na pohybel komputerowym kretynom!

Ile razy zdarzyło Wam się skomentować wyczyny komputerowych towarzyszy czymś w stylu "tak, idioto, idź w ścianę"? Zaprojektowanie dobrej sztucznej inteligencji wymaga sporych umiejętności, zarówno kiedy mówimy o przeciwnikach, jak i naszych kompanach. W tym materiale wspominamy najlepsze przykłady; gry takie jak Half-Life, F.E.A.R. czy Black & White, które do dziś mogą się pochwalić zgrabnymi algorytmami sztucznych umysłów.

Komentarze Czytelników (55)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
24.08.2014 13:38
odpowiedz
luki349
30
Chorąży

tak sobie czytam komentarze i widzę, że niektórzy mylą skrypty z AI/SI, to że jak pogłaszczemy psa i on macha ogonem i aportuje jest skryptem takim samym, jak to, że po spuszczeniu wody w kiblu odtwarzany jest dźwięk "spuszczania wody".
W FEAR'ze bardzo ładnie zachowano balans między SI, a AI w wyniku czego starcia z przeciwnikami były wymagające i przyjemne, podobny poziom aczkolwiek bardziej SI niż AI miały PoDBot2.5 do CS 1.5. Boty na 100 inteligencji robiły, rzeczy tak niemożliwe, że tylko człowieka szlak trafiał (bot dostał w "stopę" od tyłu, podskoczył wykonał obrót 360 stopni, zabił gracza, oczywiście Headem i pobiegł dalej, robią to tak szybko i płynnie jakby się nawet nie zatrzymał na sek.).
A jeśli chodzi o RTSy... no cóż, albo gramy przeciwko prawdziwej SI (nie popełnia błędów i raczej nie da się z nią wygrać - raz mod'a do Red Aletra 2 widziałem z SI), albo przeciwko AI, która swoją zaprogramowaną głupotę musi nadganiać oszustwami (dla AI fog of war nie istnieje, czasami dostaję dodatkowe/więcej zasobów, itd)

24.08.2014 14:35
puci3104
odpowiedz
puci3104
123
Generał

luki349
Powiem Ci tak. Wszyscy używają tutaj SI i AI jako to samo. SI (sztuczna inteligencja) to spolszczenie od AI (artificial intelligence). Tak więc dla nich skrót SI oznacza po polsku AI.
Nie powinno się tak robić, ponieważ SI to synthetic intelligence, czyli coś co jednak założeniem trochę różni się od AI. SI ma być ideałem działającym bez błedów, a AI ma mieć wgrany margines błędu taki jaki posiada człowiek (przykład SI ma aimbota, a AI ma jakiś % prawdopodobieństwa trafienia).

24.08.2014 14:42
odpowiedz
zanonimizowany998044
19
Senator

I.G.I. 2: Covert Strike, Half-Life, Far Cry 1 oraz F.E.A.R. Te gry niezłe miały AI.

24.08.2014 16:15
odpowiedz
Mariusz_Łorior_Drugi
24
Chorąży

Dobry AI mają wrogowie w Bioshocku infinite

24.08.2014 17:30
odpowiedz
TheMathewP
1
Junior

Co to za gra na samym początku??? Ta w bibliotece???

24.08.2014 17:31
Bezi2598
odpowiedz
Bezi2598
96
Legend

Dobry AI mają wrogowie w Bioshocku infinite

No. Dobrze wbiegają pod lufę.

24.08.2014 18:17
odpowiedz
Felix - The One
52
Pretorianin

Świetny materiał :) Pozytywnie zaskoczyło mnie nawet wspomnienie o behaviour tree :D

24.08.2014 18:37
mateo91g
odpowiedz
mateo91g
93
Generał

Dla mnie Half-Life 1 i 2, STALKER oraz SWAT 4. Najlepsze jest to, że Half-Life (gra z 1998 roku) ma lepsze AI niż wszystkie nowe Call of Duty, gdzie przeciwnicy wybiegają nam po lufę !

24.08.2014 20:48
mastarops
odpowiedz
mastarops
80
Konsul

Dobry materiał, pozdrawiam.

24.08.2014 22:15
odpowiedz
Easer11
8
Legionista

Mnie przedewszystkim brakowalo botow z CS 1.6, ktore bodajze zostaly stworzone przez gracza.
Dlaczego?
Poprostu potrafily sie uczyc, w ilu grach ai potrafilo wykorzystac taktyke gracza i jego zachowanie.

25.08.2014 10:48
odpowiedz
Assassinek06
49
Centurion

Mówić o sztucznej inteligencji w grach i nie wspomnieć o Far Cry...

25.08.2014 15:41
Ryszawy
odpowiedz
Ryszawy
82
Konsul

Proszę was, z tego co widzę to najnowsze produkcje ( mówię tu o tak zwanych "strzelankach" ) jak ognia unikają jakichkolwiek wzmianek o inteligencji komputerowych przeciwników.
Ile lat temu powstał pierwszy "Far Cry" i "F.E.A.R" ? I co, widać jakiś postęp w AI ? Powiedziałbym, po obejrzeniu filmików z bety "Destiny", szczególnie z walki z pierwszym mini bossem, że mamy dość pokaźny regres w tym temacie.
A "Crysis 3"? Skrypt w stylu: "pochylam się nad martwym kolegą i pytam: Rysiek co tak leżysz?" zachęcał do produkowania hałd martwych przeciwników.
Teraz, zamiast AI, mamy skrypty które to udają, sokoli wzrok przenikający przez ściany i "przytłaczającą przewagę liczebną" biegnącą z reguły po prostej wprost na nas.
A ja naiwnie myślałem kiedyś, że w ślad za kartami wspomagającymi fizykę, powstaną też takie wspomagające sztuczną inteligencją. No, ale widać współcześni odbiorcy, raczej, tego nie potrzebują.

25.08.2014 18:42
odpowiedz
tobi04
2
Junior

Co to za gra zaraz na początku filmiku? jakaś przygodówka?

25.08.2014 21:20
odpowiedz
damianyk
83
Konsul

a Operation Flashpoint? Rozkazujemy żołnierzowi gdzieś pojechać: przy bliskich odległościach pojedzie najkrótszą drogą. Przy dalszych pojedzie ulicami. Wystartuje i wyląduje śmigłowcem gdzie zechcemy. Close Combat? Wróg robi zasadzki, kładzie zasłony dymne, przegrupowuje się i wycofuje.

25.08.2014 22:59
Mepha
odpowiedz
Mepha
71
Mhroczny Pogromca

Dobry materiał, zgadzam się z Twoją opinią.

26.08.2014 06:37
odpowiedz
ultraSsak
21
Legionista

The mother of SI : Unreal 1

26.08.2014 10:38
😊
odpowiedz
lordpilot
158
Senator

Halo (seria) na piedestale, potem długo, długo nic.... i wreszcie zaszczytne drugie miejsce F.E.A.R i trzecie dziadek Half Life.

Tak to widzę :)

26.08.2014 11:07
Adrianun
👍
odpowiedz
Adrianun
116
Senator

Bardzo dobry materiał! ;)

26.08.2014 16:20
Amazing_Maurice
odpowiedz
Amazing_Maurice
86
Pretorianin

Zdecydowanie AI Wars. Kto miał do czynienia z tą grą ten wie o czym mówię. A Autor ma u mnie minusa za słowo "oglądnąć" ;)

26.08.2014 17:14
odpowiedz
sneer9999
9
Legionista

Far Cry!

26.08.2014 17:47
Grey[TT][CFOG]
odpowiedz
Grey[TT][CFOG]
60
Pretorianin

Operation Flashpoint / ArmA - dłuuugo nie było równie dobrej SI taktycznej na skalę do kompanii. Niestety, ten silnik przestał iść do przodu, choć modderzy dużo w tej materii zdziałali, głównie w WGL / ACE. Co ciekawe, VBS2, na tym samym silniku, było krokiem wstecz, wobec cywilnej wersji, czego nijak nie umiem zrozumieć.

26.08.2014 18:41
kaszanka9
odpowiedz
kaszanka9
104
Bulbulator

Co tu duży pisać, jeżeli chodzi o fps to fear nie ma żadnej konkurencji, od czasu wydania tej gry, żadna już nie miała lepiej współpracujących przeciwników, smutne, a to było 10 lat temu.

27.08.2014 01:58
odpowiedz
Ziemas
61
Centurion

Dziwne, że w zestawieniu nie ma najważniejszej pozycji. Wręcz ojca SI. UFO: Enemy Unknown!!!

28.08.2014 23:41
odpowiedz
panthi
3
Junior

Od wielu lat grywam w Enemy Territory: Quake Wars i w mojej ocenie AI w trybie gry z botami jest niesłychanie realistyczne. Kto grał, będzie wiedział o czym mówię: komunikaty, współpraca z botami, nieprzewidywalność. Nie istnieje coś takiego, jak schematyczne działanie czy bieganie ustalonymi ścieżkami. Moim zdaniem: wzór dla innych gier.

01.09.2014 23:18
Krecik1218
odpowiedz
Krecik1218
81
Pretorianin

A ja bym dodał do tego zestawienia serię Unreal Tournament i Battlefield 2. W UT boty zachowywały się niemal jak ludzie, a zwiększenie poziomu trudności skutkowało tylko zwiększeniem ich celności i uników. BF2 natomiast wprowadził rewolucję bowiem boty wykonywały rozkazy, reanimowały/leczyły/zaopatrywały gracza gdy tego potrzebował, a także zapewniały transport gdy gracz tego potrzebował.

02.09.2014 18:43
odpowiedz
tobi04
2
Junior

Czy zna ktoś tytuł gry przectawionej zaraz na początku filmiku?

02.09.2014 18:49
snopek9
odpowiedz
snopek9
179
Pogrubiony stopień

Chowance w Black and White 1 momentami zyly wlasnym zyciem :)

11.09.2014 00:01
odpowiedz
aralel
3
Junior

Na początku: Bioshock:infinite proszę bardzo ;]

07.10.2014 19:55
odpowiedz
p.jakub88
9
Legionista

Ciekawe zestawienie. Dodałbym do listy Age of Empires: The Age of Kings - osadnicy szukali sobie sami dalszego zajęcia gdy np. wycięli już swój kawałek lasu, Empire Total War - wróg mógł oflankować jazdą oddział gracza, czy Call of Duty World at War gdzie wróg starał się odrzucić skierowane w swoją stronę granaty. Jeśli chodzi o stare gry to np. Hidden and Dangerous, gdzie wrogowie sprawdzali podejrzane dźwięki czy ścigali gracza gdy go ujrzeli, a była to gra z 1999 roku w którą sam wielokrotnie grywałem i wielokrotnie do niej wracam. Oczywiście dochodzą do tego skradanki takie jak seria Splinter Cell czy seria Hitman.

19.02.2015 18:45
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
120
The Highest

Crysis też miał całkiem spoko inteligencje. Przeciwnicy potrafili długo, długo szukać Ciebie i szybko reagować na to, co zrobiło się w czasie gry.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom
9:00
20361223

Gra, która wprowadzi grafikę na nowy poziom

547 032 wyświetlenia 14 października 2019

Jak jednym banem wkurzyć graczy
14:04
16606375

Jak jednym banem wkurzyć graczy

29 wyświetleń 21 października 2019

10 gier, które ukończyli tylko nieliczni
16:33
15152299

10 gier, które ukończyli tylko nieliczni

398 201 wyświetleń 14 października 2019

Absurdy grania postacią na 1 levelu
15:00
13156347

Absurdy grania postacią na 1 levelu

270 304 wyświetlenia 14 października 2019