tvgry.pl Najnowsze Tematy Zwiastuny gier Zwiastuny filmów Współpraca
Standard
Premium HD

Posiadając Abonament Premium wyłączysz reklamy i pomożesz nam tworzyć nowe filmy.

Co napędza nasze gry? Oto najpopularniejsze silniki w historii!

28 358 wyświetleń 23 czerwca 2014

Aliasingi, teselacje i dema technologiczne! Czyli to, co tygryski lubią najbardziej.

Silnik to szkielet każdej gry, bez którego żaden tytuł nie ma prawa bytu. CryEngine, Frostbite, Unity - niektóre z nich są darmowe, inne wymagają licencji, a każdy różni się od reszty swoimi możliwościami. Część ma już kilkanaście lat na karku i trudno uwierzyć, że jeszcze się z nich korzysta. Oto najpopularniejsze silniki używane do tworzenia gier wideo!

Komentarze Czytelników (51)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
23.06.2014 21:54
Reg03
😁
odpowiedz
Reg03
40
Trust me

oczywiście zdajesz sobie sprawę w czasie pisania tych postów i użalania się że nie możesz sobie czegoś poszukać bo nie masz czasu, właśnie byś to znalazł i spokojnie podstawową wiedzę na ten temat zdobył?

23.06.2014 21:58
odpowiedz
YourEnemy
21
Chorąży

Brakowało jeszcze wzmianki o silniku na którym śmigał pierwszy Red Faction. Na początku XXI wieku GeoMod mocno zaskakiwał.

23.06.2014 21:59
odpowiedz
KaKass
2
Junior

jejku! czemu wszyscy myślą że nowe mirros edge to będzie sequel?! arash! nowy mirros edge nie ma numerka w tytule i ma to byc restart serii, nie sequel. A tak to materiał bardzo dobry tylko szkoda że nie wsponiałeś o silniku unity, który zrewolucjonizował gry mobline, i dzieki ktoremu o polskiej grze stało sie głośno, a mam tu na myśli superhot, które pierwotnie zostało stworzone na tym właśnie silniku.

23.06.2014 22:28
odpowiedz
rottensun
82
Konsul

zdecydowanie zamiast filnika codow lepiej bylo dac unity - dzieki unity powstala masa dobrych ambitnych gier indie

23.06.2014 22:47
odpowiedz
wcogram
98
Generał

@Night Prowler
A czy jak twórcy podają, że ich gra działa np. na silniku Frostbite 3, piszą dodatkowo, że grafika renderowana jest przy pomocy silnika xyz, a za dźwięk odpowiedzialny jest silnik cvz i dodatkowo, oświetlaniem zajmuje się silnik bmw. I jeszcze mogą wspomnieć, że za animacje odpowiada silnik fps, a fizykę obsługuje HAvock lub PhysiX lub stary karma lub coś wbudowanego.

Potocznie przyjmuje się iż silnik gry czyli np. CE, UE4 etc. zawierają w sobie wszystkie elementy odpowiedzialne za to aby gra działała. A to czy deweloper poczyni sobie, jakieś zmiany w kodzie odnośnie oświetlenia, renderingu etc. to już inna sprawa.

W przypadku Bioshocku Infinity nikt nie piszę, że gra powstała na UE3 i jakimiś dodatkowymi zmienionymi elementami odpowiedzialnymi za oświetlenie, rendering etc. Jest to po prostu gra oparta o zmodyfikowany UE3.
To samo Titanfall i source.

23.06.2014 23:04
odpowiedz
standby
39
Cebula Electronics Corp

Real Virtuality(1-4) z Operation Flashpoint, Army, Take on Helicopters i symulatorów dla wojska? Różnie się na tyle od innych silników że warto o nim wspomnieć.

24.06.2014 00:30
odpowiedz
marek20kce
28
Pretorianin

Materiał strasznie słaby i w sumie o niczym. Ot takie zestawienie trailerów najpopularniejszych gier z wymienieniem nazwy napędzających je silników, które każdy kto chce może sprawdzić na wikipedii. Słabo. Mógłbyś chociaż zrobić to chronologicznie, ale nawet to Cię przerosło. Sorry ale zmarnowałem właśnie 8 minut. :P

24.06.2014 02:38
KaToKaMasz
odpowiedz
KaToKaMasz
31
Chorąży

Witam
Materiał bardzo dobry. Temat tak nam bliski, a tak rzadko do niego ktokolwiek nawiązuje. Bardzo dobrze, że zdecydowałeś się na to zestawienie. Rzeczywiście, powinieneś powiedzieć o Unity, ale to już wiesz. Mogłeś jeszcze wspomnieć o silniku Snowdrop, którego używają twórcy The Division. Jeśli wierzyć temu, czym się chwalą, będzie to potężne cudo, które może namieszać na rynku gier. Ale nie wiem, jak takie coś, może sprawdzić się w grze MMO. W produkcji z solową kampanią jeszcze to widzę, ale MMO, to będzie wyzwanie.
Ale tak czy siak, bardzo dobry materiał Arasz, jak zawsze ;)
Pozdrawiam

24.06.2014 06:29
odpowiedz
kocur20
30
Chorąży

A gdzie Polski silnik Chrome?!Tyle Gier wyszło na nim i jest nadal rozwijany, wstyd zaapomnieć a wychwalać Frostbite na którym wyszło zaledwie 3 gry a kolejne dopiero wyjdą (zapomniałeś o Dragon Age Inkwizycja :D)

24.06.2014 06:44
odpowiedz
dangerousgamer
9
Legionista

Rage na którym powstawały wszystkie GTA od IV jak i Midnight Club oraz RDR :)
Silnik Avalnche na którym Powstały 2 części Just Cause i powstaje Mad Max :)
Trochę pozapominałeś, ale to nic zdarza się :)
Najważniejsze jednak że nie zapomniałeś wspomnieć o silniki NaghtyDog Engine który to miażdż pod względem jego możliwościami na maszynkach Sony :)

24.06.2014 11:04
odpowiedz
arni20k
5
Junior

Beznadziejny materiał.
O co w nim chodzi?
O reklamę kilku nowych gier?
Chyba materiał sponsorowany a komentarza to tylko tak dla zachowania pozorów, co nie?
Chyba tak bo materiał wcale nie pokazowej najpopularniejszych silników w historii, o oczywiście wymieniliście: id Tech, Unreal Engine i ich pochodne ale w zestawieniu brakuje kilku ważnych. Gdzie Build engine( Duke Nukem 3D).
No właśnie dlaczego nie wymieniliście Chrome Engine, niezły polski produkt.
Nie wspomnę już o Unity, teraz dużo na nim gier powstaje, co prawda niezależnych i ich producenci nie zapłacą za promocje Co?
Jak robicie materiał związany z historią gier to róbcie to sumienie a nie na odwal się, albo zacznijcie umieszczać "materiał sponsorowany", bo inaczej nie można tego nazwać :)
"Najpopularniejsze silniki w historii gier video - materiał sponsorowany"
Rozumiem że żyjecie z reklam ale to przesada żeby robić film o najpopularniejszych silnikach w historii i pokazywać tylko super produkcje z kilku ostatnich lat i stosować tak nędzne sztuczki aby przyciągnąć użytkowników i chwalić się ilością wejść.
Przecież można zrobić materiał z klasą ale i z promocją gier i producentów tylko wymaga to trochę wysiłku, a nie takie badziewie. Jak macie tak zamiar robić na odczepnego to nie róbcie nić.

24.06.2014 12:17
AraszTVGRY
odpowiedz
AraszTVGRY
37
Retrognat

tvgry.plRedakcja

@arni10k
Materiał Ci się nie podobał, ok, rozumiem Twoje argumenty. Zdaję sobie sprawę, że zabrakło kilku ważnych silników w postaci Unity lub Chrome. Tylko pamiętaj, że jeżeli rzucasz komuś w twarz oskarżeniem o przekupstwo (bo mówienie, że materiał jest sponsorowany to właśnie takie oskarżanie), to trzeba mieć dowody mój drogi;) Jak zrobię materiał o starych RTSach albo o starych space simach i będę tam je chwalił to znaczy, że zapłacili mi producenci tych gier? Jak napiszę pochlebną recenzję jakiejś gry to znaczy, że mi zapłacono? Nie. I podobnie jest w przypadku tego materiału.

Mówisz, że w tym materiale są tylko produkcje i silniki z ostatnich kilku lat. Infinity Engine, Source, Quake Engine, IdTech to rzeczywiście młodzieniaszki;)

24.06.2014 16:16
jaxon
odpowiedz
jaxon
85
Infidel

Zawsze się zastanawiam dlaczego nie powstało więcej gier na silnikach GeoMod. Może Red Faction-y nie były najpiękniejsze, ale zabawa w rozwałkę nie do przebicia.

24.06.2014 16:50
odpowiedz
UbaBuba
89
Generał

Sam UE mial pelno wersji, najpopularniejsze to 2.0, 2.5 i 2.9. To samo 3.0 mial tez kilka wersji mocno eksploatowanych.

Najmniej zmian wnosil CryEngine z wersji na wersje a mimo to nazywano go nowym numerkiem.
FrostBite podobnie.

Brak Unity troche boli, ale da sie przezyc.

Next-genowymi silnikami zdecydowanie beda UE4(epic), CE3(crytek/ea), Frostbite3(ea), SnowDrop(ubi) i Luminous(Square Enix). Reszta poki co sie nie liczy i pewnie bedzie licencjonowac UE4 i CE3.

24.06.2014 17:27
odpowiedz
arni20k
5
Junior

@AraszTVGRY Nie zarzucam wam przekupstwa tylko twierdze że materiał jest słaby, a wiem że stać was na więcej i widziałem już u was naprawdę niezłe materiały nie tylko o grach ale i wokół gier i sprzętu (PCvsPS4, doom starów itd), a ten jest tak na odwal zrobiony. Głównie chodzi mi o to jak robicie coś to róbcie nie po łebkach, wiem że silniki gier to temat rzeka ale i pewnie by się zebrało materiałów na serial, ale nie można obniżać sobie poprzeczki i robić takie kaszany. A tak to wychodzi coś takie go co jest kompletną strata czasu na oglądanie i pozostaje wrażenie że ten materiał był robiony na siłę, tak jak by ktoś kazał :)

24.06.2014 18:21
odpowiedz
szumi jawor
52
Centurion

[36]
Nie zarzucasz... W poście nr. [32] idzie przeczytać całkowicie coś innego. Tak czy siak nie moja sprawa ale nie lubię jak ktoś nagle zmienia zdanie i twierdzi że przed chwilą on tego nie mówił tym bardziej że post nadal jest i widać jak byk co napisałeś.

24.06.2014 21:18
Cobrasss
odpowiedz
Cobrasss
140
Senator

Serious Engine :D no dalej zgadawać jakie gierki napędzał, one też jak Crynengine był czymś w rodzaju takiej pokazywarki.

No i engima, :) potocznie nazywa Bltizkrieg enginem.

25.06.2014 17:32
dj_sasek
odpowiedz
dj_sasek
96
Freelancer

Star Citizen też powstaje na Cryengine, mogłeś to uwzględnić. Obecnie to najlepiej wyglądająca gra.

25.06.2014 22:10
Cziczaki
odpowiedz
Cziczaki
131
Renifer

Taki materiał a freak nic nie komentuje?

26.06.2014 14:43
Mellygion
odpowiedz
Mellygion
96
Generał

A o Lightech Engine to już nikt nie pamięta (min No One Lives Forever)

26.06.2014 20:24
claudespeed18
odpowiedz
claudespeed18
146
error

pamiętam jak wszedł UE3 i gracze po kilku latach lamentowali że mają już dość tego silnika, że nie daje rady itd. cóż sami widzimy dzisiejsze rezultaty ;)

26.06.2014 23:04
BOLOYOO
odpowiedz
BOLOYOO
77
Generał

Jak można nawet słowem nie wspomnieć o Rage Engine...?

26.06.2014 23:20
odpowiedz
czopor
89
Konsul

@kocur20

Frostbite jest wykorzystany w 16 grach, z których tylko 3 jeszcze nie wyszły...

@Raiden

No jak dla Ciebie zmiany z 1.5 na 2 są ledwie stylistyczne to lepiej się w temacie nie wypowiadaj...

28.06.2014 21:02
odpowiedz
KOWALSKIXD4
1
Junior

Na jakim silniku było robione Limbo?

29.06.2014 19:45
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Czyli poszczególne studia najczęściej nie wykorzystują potencjału silników marnując go na implementowanie świata SF i stworów oraz potworów.

30.06.2014 11:00
odpowiedz
Tillig
17
Pretorianin

AraszTVGRY napisał: "Jak zrobię materiał o starych RTSach albo [...]"
Jest możliwość, że zrobisz taki materiał? Bardzo chętnie bym taki obejrzał, bo przytłoczyła mnie nostalgia do starych RTS'ów.

30.06.2014 13:08
odpowiedz
Proforma
23
Chorąży

Fajny materiał. Lubię powroty do przeszłości bez owijania zbędnego i zachwycania się jakie to wszystko było super, 'gimby nie znajo' i tym podobne. Wspomnienie, powiedzenie kilku słów, retrospekcji, wspomnień. Wszystko zawarte w granicach zdrowego rozsądku i przez to fajnie się to oglądam. To nie pierwszy taki materiał, więc dla tego Pana należą się gromkie brawa i czekam na kolejny materiał :) Pozdrawiam serdecznie

30.06.2014 13:17
Adrianun
👍
odpowiedz
Adrianun
115
Senator

Ciekawie omówione najważniejsze silniki w historii gier! :)

30.06.2014 20:11
odpowiedz
rniczypo
76
Pretorianin

Uwielbiam materiały przygotowane przez Arasza :)

09.10.2014 10:24
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
118
The Highest

Zdecydowanie zabrakło silnika Unity, dzięki niemu powstała duża część indyków.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
więcej

Popularne na tvgry.pl

Najlepsza gra, w której budujesz Polskę
12:35
18925195

Najlepsza gra, w której budujesz Polskę

301 465 wyświetleń 12 lipca 2019

Sekrety gier, których nikt nie miał odkryć
9:27
13662244

Sekrety gier, których nikt nie miał odkryć

8 940 wyświetleń 15 lipca 2019

Psychologiczne pułapki, w które wpada każdy gracz
14:25
12650173

Psychologiczne pułapki, w które wpada każdy gracz

202 763 wyświetlenia 12 lipca 2019

Jak cheaterzy hakują ściany w grach
8:18
12283257

Jak cheaterzy hakują ściany w grach

241 389 wyświetleń 9 lipca 2019